J
B Bo Berglund skrev:
Hallå! Är det verkligen nån mening att ge förslag och be om förtydliganden i denna omfattning när trådskaparen själv verkar ha avlidit?
Inte ett inlägg från henne förutom starten och den var minst sagt oklar....
Föreslår att ta paus tills fia_mstd behagar höra av sig igen.
Mmm hon har nog fullt upp med sitt hus, men hur ska vi fylla vårt liv med innehåll då?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Finns det ens några program som inte är tillgängliga via någon playtjänst längre? Apple-TV, Chromecast eller smart-TV borde lösa problemet på enklast, möjliga sätt. De flesta playtjänster som kostar pengar har dessutom möjlighet för flera att titta samtidigt.
 
Man blir ju lite nyfiken på hur @fia_mstd tänker själv. Hon brukar väl vara inne rätt ofta?
 
Fippe c Fippe c skrev:
Jag hade rekommenderat att ni skaffar Chromecast till alla tv. Då kan ni streama alla gratiskanaler från respektive svt play, tv4 play, osv. Slipper dra kabel, slipper månadskostnad och det kostar bara 390kr/tv att köpa. (Om man inte vill ha 4k 775kr/st)

Vi har sagt upp canaldigital och lagt 99kr/mån på Netflix + 99kr/mån på HBO. Billigare än innan, med större utbud och kan se vart vi vill! :love:

Jag rekommenderar Chromecast för att de har stöd i Android, IOS, Windows, Mac, Linux... Det är smidigt att komma igång och använda och ni kommer antagligen spara pengar :D
Varken SVT eller TV4 strömmar väl sitt utbud kontinuerligt via sina appar? Min erfarenhet är att det inte kan ersätta Ola-kanalerna, om det nu är det man är ute efter.
 
SVT streamar alla sina program, många program läggs ut redan 02:00 på natten det dygnet dom ska sändas förutom livesändningar (självklart, tex nyheter), samt några andra program som livestreamas när dom sänds. Allt gratis direkt i ”SVT Play”-appen, på telefonen finns det en knapp/flik som heter ”kanaler” där är det ”linjära sändningar”, i ATV-appen så får man söka fram aktuellt program.

Gällande TV4 så verkar det som om att man behöver abonnemang hos CMore eller hos någon av tv-operatörerna för att kunna se alla program i tv-tablån.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Verkar som om @fia_mstd har någon bugg så hon inte kan svara. Utestängd från sin egen tråd, taskigt @Per Eskilsson.

Nåväl, fick nedanstående från henne:
fia_mstd skrev:
I huset har vi dels kabelkanaler, dels ett analogt utbud och det är inte samma kanaler. Kanal 3 har i tex analogt men inte digitalt. Vi skulle vilja ha åtgång till de analoga kanalerna i sovrummen då vi inte har lust att betala för fler kort. Chromecast har vi också, men det är själva bläddrandet mellan kanaler som roar delar av familjen.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Verkar som om @fia_mstd har någon bugg så hon inte kan svara. Utestängd från sin egen tråd, taskigt @Per Eskilsson.

Nåväl, fick nedanstående från henne:
Då är det kabel som gäller, alternativt lägga in kanalerna på en gammal videobandare och köra trådlös A/V Link. De är bara så jäkla störningskänsliga. Och dåliga.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Jag kör idag mediaportal och har fyra TV-kort kopplat till denna. Detta gör att jag kan se fyra tv-kanaler samtidigt i mobiler och andra klienter. Jag använder Kodi som TV-klient, på mobiler, men även på Firetv. För att kunna titta på flera betalkanalwr samtidigt så har jag även cardssplitter. Håller dock på att minska ned på lösningen då jag sagt upp Boxer och kör Chromecast på TV-apparaterna istället och använder webbtjänster som källa.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Verkar som om @fia_mstd har någon bugg så hon inte kan svara. Utestängd från sin egen tråd, taskigt @Per Eskilsson.

Nåväl, fick nedanstående från henne:
Tack för info. Jag har PMat henne nu. Vi tror att felet beror på att hon använder iOS12 och att snabbsvar där inte funkar i kombination med infinite scroll.
 
Nu har jag fått hjälp med svararutan! Tack för alla tips! Då barn och make tycker att det här med bläddra bland kanaler är oumbärligt får vi helt enkelt dra massa koaxkablar då. Har hittat sådana man kan dra i dörrar i alla fall så vi slipper borra så mycket.
 
fia_mstd fia_mstd skrev:
Då barn och make tycker att det här med bläddra bland kanaler är oumbärligt får vi helt enkelt dra massa koaxkablar då.
Jag var på väg att dra koax till köket för att få tv där, men nu använder jag istället min tv-leverantörs app i en AppleTV 4 – appen känns som en vanlig tv-box och låter mig zappa mellan de kanaler som ingår i mitt abonnemang, jag kan se info om de olika programmen etc etc. Det fungerar riktigt bra, värt att kolla med din leverantör om de har något liknande.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
tommib
Jag skulle säga skit i maken och barnen. Köp en Chromecast (eller ÄppleTV) och testa en månad innan ni börjar dra sladd överallt. Se vad de säger sen. Kostnaden är bara 400 kr och lite tid, om de gillar det har ni sparat massa jobb och om inte så har ni en chromecast och en månad när alla tittade mindre på TV.

Nog för att jag är sladdfantast men att dra coax 2018 känns så.... 2000 på något sätt :)
 
  • Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag skulle säga skit i maken och barnen. Köp en Chromecast (eller ÄppleTV) och testa en månad innan ni börjar dra sladd överallt. Se vad de säger sen. Kostnaden är bara 400 kr och lite tid, om de gillar det har ni sparat massa jobb och om inte så har ni en chromecast och en månad när alla tittade mindre på TV.

Nog för att jag är sladdfantast men att dra coax 2018 känns så.... 2000 på något sätt :)
Har redan testat... Och jag som inte ens tittar på TV alls är tydligen inte tillräknelig i frågan. Men det blir inte jag som drar kabel, om man säger så ;)
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
tommib
Gör som min fru gör då. Säg "ok, du får dra kabel men den ska inte synas". ;)

Vi har infälld Cat6 till snart alla rum. Men ingen coax.
 
Hm, och jag som drog både coax och cat 6 till nästan alla rum 2016. :thinking:
 
  • Gilla
niklassthlm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.