Hej

Jag har en befintlig elkabel som går från sydöstra hörnet på tomten till elskåpet på fasaden.

Området jag bor i exploateras så det dras nya elkablar för att försörja de nya fastigheterna och då flyttas även min anslutning.

Den nya anslutningen är på andra sidan tomten trots att kablarna går förbi i gatan där den gamla anslutningen är och det står ett elskåp två meter från den gamla anslutningspunkten på tomten..

Det är nästan bara berg mellan den nya anslutningspunkten och elskåpet.

1. Kommer Eon dra den nya kabeln till elskåpet över tomten närmste vägen? (rakt över gräsmattan)

2. Vem betalar för att dra den nya anslutningen till elskåpet? (sprängning etc)

3. Vem återställer tomten efter spränging och kabeldragning?
 
Elbolaget är ansvariga för ledningen fram till din huvudsäkring. Så svaret är att de får stå för en ny kabel och grävning.
 
1. Omöjligt för oss på detta forum att veta....De kanske kommer att skarva i din befintliga kabel för att lägga in den i ett nytt kabelsåp.
2. Du har väl inte beställt någon omdragning av din kabel? Om inte du beställt något så står nätågaren för kostnaderna.
3. Om du inte beställt något så ska de som låtit utföra grävning/sprängning mm återställa.

Jag tror utan att veta de exakta förutsättningarna, så kommer de inte gräva runt mer än nödvändigt på enskilda tomter. de kommer kanske skarva i din kabel vid tomtgränsen för att sedan dra i den till deras nya önskade punkt/ kabelskåp,

Varför ringer du inte nätägaren och frågar, de kommer givetvis att svara på dina frågor.
Och det är bara de som vet vad och hur de tänker göra.
 
  • Gilla
Jönas
  • Laddar…
H HSP skrev:
1. Omöjligt för oss på detta forum att veta....De kanske kommer att skarva i din befintliga kabel för att lägga in den i ett nytt kabelsåp.
2. Du har väl inte beställt någon omdragning av din kabel? Om inte du beställt något så står nätågaren för kostnaderna.
3. Om du inte beställt något så ska de som låtit utföra grävning/sprängning mm återställa.

Jag tror utan att veta de exakta förutsättningarna, så kommer de inte gräva runt mer än nödvändigt på enskilda tomter. de kommer kanske skarva i din kabel vid tomtgränsen för att sedan dra i den till deras nya önskade punkt/ kabelskåp,

Varför ringer du inte nätägaren och frågar, de kommer givetvis att svara på dina frågor.
Och det är bara de som vet vad och hur de tänker göra.
Det som förvånar mig är att det är ett nybyggt elskåp några meter från min nuvarande anslutning och de dragit elkablarna från elakåpet till min nya anslutningspunkt. Det borde vara enklare att skarva på befintlig kabel bredvid elskåpet.
 
R
Inget att bry sig om bara du har ström , kommer att bli ett avbrott , men det får
du information om när dom kopplar om eller gör något annat arbete
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.