Den 15 augusti gjöts en betongplatta i min källare (http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted2). Nu har det gått drygt fyra månader och jag börjar bli sugen på att slå på golvvärmen.

Frågan är hur torr betongen bör vara innan man slår på golvvärmen (vattenburen)?

Om jag använder programmet TorkaS (http://www.fuktcentrum.lth.se/TorkaS/torkas.htm) för att beräkna torktiden så kommer jag fram till en beräknad RF på 88% per idag 20/12. Konstruktionen anses ha en ensidig uttorkning pga plastfilmen under betongen.

Man pratar ju om 85% RF skall uppnås innan man lägger ytskikt och det uppnås, beräknat, i slutet av februari nästa år.

Anledningen till att jag inte vill slå på värmen för tidigt är att jag vill undvika sprickor i möjligaste mån. Tre smala sprickor har uppstått pga krympningen vid torkningen, den senaste nu i veckan.

Läser jag Wirsbos dokumentation i ämnet hittar jag ingenting som antyder att man bör vänta med att slå på golvvärmen. Tvärtom ser man gv som ett medel att få till rätt rf och temp i golvet. Man gör anmärkningar för att säkerställa fästmassans funktion, men betongen sägs det inget om.

Vad är praxis när det gäller golvvärme och torkande betong?
 
tjenare!sprickor i betongen går inte att komma ifrån. jag har inte varit med om att någon väntat så här länge, som du gjort.endast vid läggning av klinkers som du själv nämde.det kommer förmodligen att uppstå fler sprickor när du släpper på värmen
 
snickar lasse skrev:
tjenare!sprickor i betongen går inte att komma ifrån. jag har inte varit med om att någon väntat så här länge, som du gjort.endast vid läggning av klinkers som du själv nämde.det kommer förmodligen att uppstå fler sprickor när du släpper på värmen
Tack för ditt svar.

Jag har inte haft något behov av värme i golvet förrens nu så därför har inte frågan varit aktuell men man vill ju heller inte ställa till det för sig om man inte måste... Detta verkar dock som du säger inte vara något man bryr sig om normalt.

Jag tänkte ta en liten mysstynd framför golvvärmereglaten imorgon och fixa lite värme i golvet - det har börjat dra lite från källaren nu när det blivit lite kallare och det löser sig nog med 30gradigt vatten i 160m rör.....

 
Jag gjöt nytt källargolv för två veckor sedan och till mig sa de att väta fyra veckor innan jag slog på golvvärmen.

Min broder jobbar på ett betonglaboratorium och om värmen slås på för tidigt så kommer det framförallt innebära att golvet spricker mer. För mig är det inget problem efterssom vi skall lägga klinkers på. (han tykte att fyra veckor lät rimligt)

/Zeb
 
Betonglabbet borde veta tycker man!

Jag har iaf också slagit på värmen nu och det är riktigt gosigt om fötterna. Det blir som väntat ett helt annat klimat i källaren. Extra sprickor kanske jag slipper eftersom jag väntat lite extra - vi får se..... :)


 
Jösses, vår platta (soutterränghus) har stått i ca 6mån nu med fläkt på på nätterna. Vi slår på golvvärmen idag, bör väl ej vara några problem då? Vi tänkte lägga parkett de närmsta dagarna, då vi börjar få bråttom att flytta in. Finns det risk att parketten reser sig eftersom vi har så snålt om tid? Bör värmen ha varit på längre tid?

TyraMyra
 
TyraMyra skrev:
Jösses, vår platta (soutterränghus) har stått i ca 6mån nu med fläkt på på nätterna. Vi slår på golvvärmen idag, bör väl ej vara några problem då? Vi tänkte lägga parkett de närmsta dagarna, då vi börjar få bråttom att flytta in. Finns det risk att parketten reser sig eftersom vi har så snålt om tid? Bör värmen ha varit på längre tid?

TyraMyra
Det "enda" som händer om jag slår på golvvärmen för snabbt är att det blir små sprickor i betongen som inte påverkar hållfastheten. När du pratar om att lägga golv på plattan så är ju konsekvensen av en för fuktig platta en helt annan.....

Hyr en fuktmätare på Cramo för 150spänn och MÄT fuktigheten i plattan innan ni lägger golv.
 
En fråga MathiasS:

Har du tänkt flytspackla innan du lägger klinkers?

Hur har du tänkt göra? *nyfiken*

/ PatrikJ
 
Njet, ytan är tillräckligt slät som den är efter gjutningen. Avjämning gjordes med en sloda. Ev lokala små ojämnheter (finns knappt några) spacklar jag med fix.

Det är möjligt att den del av golvet som skall bära ett spautrymme flytspacklas för att få fall i hela utrymmet enligt branchreglerna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.