Bästa svaret

R
En dosa ip66 som du skarvar med och kablarna kommer in underifrån den här är bra
E1438060 men då ska du ha två kabelförskruvningar 20 mm , och dra en riktig
kabel och strömbrytare så du kan starta den när du vill .
Tänk på att i framtiden är det nog bra att termostatstyra den , ställes på +5C
givaren ska då sitta på undersidan av slangen på det grundaste stället
Blir kanske svårt nu när slangen redan är nergrävd
 
  • Gilla
Tumme_mitti_handen
  • Laddar…
R
Det är den jag gett ett nummer till , exakt samma ., samt att den inte har metallskruvar
för locket ( ingen rost där ) glöm inte kabelförskruvningar ,kan se ut så här
 
  • Plast kabelgenomföring utan metallskruvar för att förhindra rost.
  • Gilla
Tumme_mitti_handen
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Är svårt att få fram längden på en paralellresitant med att mäta den , det blir kanske att ta till
Kirchhoffs lagar då eftersom det är ett flertal delar som är paralella
Bäst är att se hur mycket den drar i amp och räkna om i watt , sedan dividera med varje meters watt
Man kan mäta strömmen också. Men varför skulle det öka noggrannheten? Strömmen bestäms ju av resistansen och spänningen.
 
R rävlyan skrev:
Är svårt att få fram längden på en paralellresitant med att mäta den , det blir kanske att ta till
Kirchhoffs lagar då eftersom det är ett flertal delar som är paralella
Bäst är att se hur mycket den drar i amp och räkna om i watt , sedan dividera med varje meters watt
Klart det går. Resistansen är proportionell mot längden.
 
Den är väl snarare omvänt proportionell.
 
A Avemo skrev:
Den är väl snarare omvänt proportionell.
Troligen rätt om det är en tvär-resistiv kabel som kan klippas och längdanpassas.
Finns det inte också sånaa värmekabel som ej får klippas för att dom är längsresistiv?
 
R
A Avemo skrev:
Man kan mäta strömmen också
Det var det jag skrev
T Thomas_Blekinge skrev:
Finns det inte också sånaa värmekabel som ej får klippas för att dom är längsresistiv?
Alla dom som finns på varuhusen klara med stickpropp och kallas frostskydd får inte klippas , bara
kalländan som är gummikabel och då inte jäms med V-kabeln , minsta bit kvar
gummikabel 10 cm för att kunna koppla
 
@rävlyan Du skrev två saker. Det ena var att man kan mäta strömmen för att skatta längden. Det ifrågasätter jag inte för ett ögonblick. Vi är helt eniga där.

Det andra du skrev var att det är svårt att avgöra längden med en resistansmätning. Jag hävdar motsatsen. Det är en metod lika god som att mäta strömmen.

@Thomas_Blekinge Visst finns det serieresistiva värmekablar. Och dessa får normalt inte kapas. Men värmekablar för vattenledningar brukar vara parallellresistiva. Uppgiften 10/12 W/m antyder att så är fallet. Anvisningen som TS länkar till i inlägg #7 gäller en parallellresistiv kabel.
 
R
A Avemo skrev:
Det andra du skrev var att det är svårt att avgöra längden med en resistansmätning. Jag hävdar motsatsen. Det är en metod lika god som att mäta strömmen.
Eftersom en paralellresistiv kabel ligger kopplad som egna individer med en meters mellanrum så får du ett värde
som motsvarar X ohm på hela längden som du inte vet vad den är , du söker längden på kabeln
Det blir en ekvation med ett antal obekanta , hur många är dom ? ( antal individer ) som finns på längden .
Då mäter man strömmen , räknar om till Watt och dividerar med vad en individ drar i Watt per meter
Vips så har man längden :)
 
R rävlyan skrev:
Eftersom en paralellresistiv kabel ligger kopplad som egna individer med en meters mellanrum så får du ett värde
som motsvarar X ohm på hela längden som du inte vet vad den är , du söker längden på kabeln
Det blir en ekvation med ett antal obekanta , hur många är dom ? ( antal individer ) som finns på längden .
Vi har uppgiften 10/12 W/m vid 220/240 V. För en meter kabel kan vi räkna ut resistansen som U²/P. 240²/12 = 4800 ohm. Två meter kabel har halva resistansen och därmed dubbla effekten. Hur många element som ingår i kabeln är inte det intressanta. Det enda vi behöver veta är den totala resistansen är. Vi får sambandet L = 4800/R. Mäter man upp exempelvis 350 ohm i kabeln kan man räkna ut att den är 4800/350 = 14 m.
 
R
:rolleyes: Kanske fastnade lite hårt i kirchhoffs lagar , då kan man säga som så
Har man mulimeter och ingen tångampermeter använd multi
Tvärtom använd tången , resultatet blir detsamma ;)
Vi är sams
 
  • Gilla
Avemo
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vi har uppgiften 10/12 W/m vid 220/240 V. För en meter kabel kan vi räkna ut resistansen som U²/P. 240²/12 = 4800 ohm. Två meter kabel har halva resistansen och därmed dubbla effekten. Hur många element som ingår i kabeln är inte det intressanta. Det enda vi behöver veta är den totala resistansen är. Vi får sambandet L = 4800/R. Mäter man upp exempelvis 350 ohm i kabeln kan man räkna ut att den är 4800/350 = 14 m.
Helt rätt med ett förbehåll: När man mäter resistansen är kabeln kall. Troligen ändras resistansen per meter om den har nått drifttemperatur. Men temperaturändringen är så pass liten (inte som i en glödlampa) att effekten är försumbar.
Förresten ser jag inget samband mellan Kirchhoffs lagar och denna värmekabel.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Helt rätt med ett förbehåll: När man mäter resistansen är kabeln kall. Troligen ändras resistansen per meter om den har nått drifttemperatur.
Tänkvärt är att kabeln vid normal drift kan få ytterst god kylning av strömmande kallt vatten. Det finns värmekablar som uppges vara självreglerande så att effekten sjunker när den blir varm. Detta för att inte i onödan värma när det inte är frostrisk. Av detta kan man dra två slutsatser. Det ena att det blir ett mycket ungefärligt resultat när man vill dra några slutsatser baserat på kabelns uppmätta effekt. Det andra att bäst resultat erhålls när kabeln är kall och håller sin maxeffekt. Men om TS hittat rätt blad så gäller det troligen inte i detta fall. Det står ingenting i pappret om att kabeln är självreglerande.

@Tumme_mitti_handen du får protestera om vi svävar ut för långt.
 
A Avemo skrev:
@Tumme_mitti_handen du får protestera om vi svävar ut för långt.
Hehe, jag har fått det svar jag behövde, men många gånger är andra hjälpta av en mer uttömmande diskussion som ni håller nu :)
Hos mig används värmen i kabeln under några få timmar/dagar var femte/tionde vinter som är extra kall, så förbrukningen är av underordnad betydelse för mig. Hos mig kommer det att bli en ip66-dosa där man manuellt kan koppla in värmen tills dess att vi gör ett större jobb och fixar vattenledningen permanent.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.