Hej på er
Jag går i tankar på att bygga ut husets balkong, höjd över mark cirka 2200 mm. Balkongen som huset har idag är ca 4,5*1,3 meter och gjuten i betong. Min tanke är att ta bort befintligt räcke, där infästningen är ingjuten i betongen ochistället fästa en bärlina, impregnerat 45*140 mm, in i betongen med hjälp av fransk skruv och distanser, så att regnvattnet kan rinna mellan. Tjockleken på betongsulan är ca 130 mm.
Därefter är min tanke att bygga ut balkongen med ca 2000 mm, och därigenom skapa en altanliknande konstruktion, med hjälp av ytterligare en bärlina 45*195 mm, liggande på impregnerade stolpar 70*70 mm. Breden på denna bärlina blir ca 5500 mm och min tanke är att den skall vila på tre impregnerade stolpar, ca 2200 mm höga. Helst vill jag använda 70*70 impregnerad stolpe, då jag anser att dessa är estetiskt mer tilltalande än 90*90 stolpar.
Min frågeställning till er är om detta är görligt! Tänker jag rätt avseende infästning av bärlina i betong? Är dimensionen på stolparna, 70*70, tillräckligt eller skall jag använda kraftigare material? Är antalet stolpar tillräckligt? Avståndet mellan stolparna blir ca 2750 mm.

Ser fram mot era svar!

MVH
Robert
 
Jag känner viss tveksamhet inför konstruktionen. Hur är den befintliga balkongen infäst i huset? Om hela tillbyggnaden står på stolpar, även i bakkanten, är det säkert genomförbart. En 70x70 stolpe i C 24 klass med längden 2,2 meter klarar ungefär 10 kN i centrisk last. Om du räknar med 4 kN/kvm för balkongen klarar 4 stolpar lasten från 10 kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.