Vi skall isolera ett gammalt hus som till största delen är består av plankväggar och troligvis ingen eller mycket sparsam isolering. Vi har tänkt lägga på både inifrån och utifrån eftersom husets tak inte tillåter att väggen blir så mycket tjockare. Alltså 50 mm på utsidan och 50 mm på insidan. Det låter väl inte som så jättemycket? Har läst flera trådar - det finns många kunniga här - och inser att det råder mycket delade meningar om plast eller inte. Vi skall också byta fönster och då säger många treglas med så lågt u-värde som möjligt. Men är det inte lite överdrivet när vi nu ändå inte isolerar huset så där jättemycket? Är det någon vits med att fönster med ett u-värde på 1,2 när väggarna knappast har ett bättre värde? Eller kommer de att ha det? Vad ger isoleringen för effekt? Är 100 mm mycket eller lite? Vi är inte ute efter en hermetiskt tillsluten låda, men vi måste naturligtvis isolera!
Kloka ord från någon??? :-/
 
100 mm är inte särskilt mycket.
Vad menas med att taket tillåter?
Att takutsprånget försvinner går att lösa. Bästa lösningen är att isolera taket på samma gång. Om ni kan få bygglov så höj taket minst 20 cm med isolering (beror ju på vad som finns redan) och bygg ut väggen med 30 cm isolering.
Isolera heldre taket än byt fönster.
 
Att höja taket är en ganska kostsam historia och vi måste göra så mycket annat i huset att smärtgränsen ekonomiskt är nådd (se www.freewebs.com/arbete/ ). Vi bor i en sådan landsända att även om vi tapetserar med bladguld så höjder det inte marknadsvärdet på huset. Fönsterna måste i många fall bytas pga skicket, men vad jag ville komma till att det kanske inte är värt pengarna att att sätta in det allra tätaste. Vinden kommer vi naturligtvis isolera i den mån det finns plats. Under det flacka taket finns inte så mycket plats och innertakhöjden i övervåningen är bara 2.05 så där finns inte mycket att göra heller.
 
Ett fint hus.

Pengar finns det tyvärr alltid för lite av, men att lägga ut pengar/arbete på en ganska begränsad nytta finner jag mycket tveksamt. Energibesparingen står inte i proportion till arbetet.

Vad gäller taket så är det kostnaden för omläggning pluss en del extra. Du kan ju höja med den lite brutala varianten att du river av ned till råsponten och sedan "reglar upp" 195 mm eventuellt med ett system utan ventilation och så nytt tak utan på det.
 
Ofta ser/läser man om att det inte är någon idé att tilläggsisolera bara för energibesparingens skull, men det där förstår jag inte riktigt. Ovan nämnda hus står nu tomt med minimal värme på för att inte rör skall frysa sönder. Som alla vet är det ovanligt kallt för att vara i mars månad (åtminstone här i västsverige). För att hålla 7-8 grader i huset förbrukas enorma mängder el och jag vågar inte tänka på vad det skulle kosta att värma upp det till en acceptabel bovärme. (De förra ägarna hade nästintill gratis ved). Klart att det måste isoleras! Eller? I dag är det nog endast taket som har en någorlunda hygglig isolering. Det skall ju vara bekvämt och bo i och man vill ha lite pengar kvar efter att elräkningen är betalad (nu lär vi väl hitta på någon annan energikälla, men ändå..) Vart vill jag komma nu då? Jo, isoleringdebatten verkar ibland antingen eller. Är det meningslöst att tilläggsisolera med 100 mm? Är det 300 mm eller oisolerat som gäller ?
 
Hittade f ö en tjänst på Parocs hemsida som beräknar vinster med att isolera och enligt den skulle jag spara över 17 000 kr/år på att isolera med 90 mm. Fast de vill väl sälja isolering så kanske är det en glädjekalkyl....
 
Vad kostar de 17000 i material, arbete och avskrivningar?

Har du lite data på huset?
Storlek, placering i vårt land, förbrukning i kWh för de olika månaderna osv.

Klart att du sparar på att isolera, men hur mycket mer sparar du på dubbelt så tjockt och hur mycket mer kostar det? Det är sådana frågor som dyker upp.
Eller på att annat sätt, det är svindyrt att värma idag alltså isolera 100 mm. Sedan stiger energipriset till 3 kr/kWh, då är det svindyrt att värma igen och mer isolering behövs. Med 30-40 cm i väggarna och 40-50 i taket som det är i riktigt välisolerade hus så är det meningslöst att isolera mer. Det handlar om procentenheter per decimeter i minskad förbrukning.
 
Jo, jag förstår väl att mer isolering = varmare och lägre energiräkningar. Data på huset: ca 120 kvm, skall bli ca 180. Placering Dalsland. Förbrukning i kWh har jag ej i huvudet. Det har ju som sagt bara drivits med el under denna vintern och vi lär inte använda el i framtiden. Troligen en pelletsbrännare på pannan om vi inte orkar/vill slita med veden. Att höja taket är ingen lösning för oss. Taket är nyrenoverat och i stort sett det enda på huset som vi inte behöver röra. Vi kan ju i och för sig isolera mer på insidan - huset kommer att bli stort nog ändå...

 
vad jag anser är nog ett ev. fönsterbyte skulle vara bättre än att tilläggsisolera, det beror ju självklart på hur kassa dom är idag, men jag är i en liknande situation och jag märker att det kommer in mycket kyla och släpps ut mycket värme genom mina fönster, det här med u-värdet får man väl ta i förhållande till pris, kan tänka mig att fönstertillverkare utnyttjar skatteavdraget som man får om man köper u 1.2, alltså har dom inte 1.2 som standard, utan som x-tra tillval. det är väl den prisskillnaden som man får jämföra

men det är ju mina tankar, nån annan som VET??? :-/
 
De där 50 mm på utsidan, har du tagit bort den gamla panelen under eterniten då eller är den kvar?

Om du kan ta bort gammal panel, så vinner du nog 50 mm till på utsidan.

Taket är det plåt, eller tegel?
Om det är nygjort, kan du inte öka utsprånget med en panna och på så sätt öka väggens tjocklek?
 
Om det är panel kvar har vi faktiskt inte tittat efter. Jag misstänker att det kan vara olika på olika delar av huset beroende på när delen är byggd. Men har vi tur så är det som poiu säger och vi kan då lägga på lite mer isolering. Taket är plåt och pga den låga takhöjden funkar det inte att förlänga - då får vi sänka fönsterna på ovanvåningen för att kunna se ut!

Jag har faktiskt inte tänkt på att det kan finnas panel kvar under plattorna. Spännande, då kan vi kanske få en uppfattning om hur det har sett ut före 40-50-talet eller när det nu kan ha varit som plattorna kom på!
 
Inte nog med att vi får sänka fönsterna för att kunna se ut - vi får huka oss också!
 
Ja det är nog inte så mycket mer än att gilla läget.

Tyvärr blir det ju ofta så här för att det inte tas ett helhetsgrepp på en gång, men då är det ju två hakar. Man ska ha hela bilden klar och man ska ha pengarna. :-/

Däremot så tycker jag att ni ska isolera tillbyggnaden ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.