Humlo
Jag tänkte tapetsera om hemma och i samband med detta måla (över) furutak från 70-talet och lägga laminatgolv. Med andra ord fräscha upp alla ytskickt som alla är minst är 30 år gamla. Renoveringen kommer ske runt årskiftet och framåt.

1. I vilken ordning gör man ett rum för att det ska bli så bra och praktiskt som möjligt? Tak först, sen väggar och sist golv?

2. Om jag ska byta ett fönster i bara ett rum och det är -20 grader i januari, väntar jag då att renovera det rummet ett par månader så det blir varmare ute för jag måste byta fönstret först? Eller kan man göra tapeter/golv/tak och sen byta fönster framåt våren utan att det syns och gör märken/sprickor på tapeten. Hur mycket åverkan gör ett fönsterbyte?

3. Är det svårt för en fullkomlig nybörjare att lägga laminatgolv? Såga, mäta och montera?

4. Om jag vill bli av med furutaket en gång för alla, är det dyrt att ta ner det och sätta upp ett vanligt innertak som är såna där vita plattor? Vissa rum i huset har såna redan och jag tycker de är mycket snyggare än orange furutak. Jag tänker inte montera nytt intertak själv utan ska leja bort det i så fall så jag undrar lite över vad det kan gå på för ett rum på säg 12 kvm. (Få ner furun borde jag nog klara av?)

Jag sitter här och kollar på tapeter, golv och skissar lite på hur jag vill ha det men jag har ingen som helst aning om i vilken ordning man gör ett rum när alla ytskickt ska bli nya. :thinking: Jag vill göra det rätt från början så det blir ett bra resultat.
Tack på förhand!
 
1. Riv allt som ska rivas så att det är klart först. Sen jobbar du med eventuellt underarbete tills det är klart överallt. Exempelvis kanske väggarna behöver spacklas och slipas. Sen skulle jag fixa taket. Lite osäker på vad för skivor du menar men gissar på att du tänker på takgips med fasade kanter, alltså sådana som inte spacklas? Om du inte har väldigt liten takhöjd skulle jag montera dessa direkt i det befintliga furutaket så länge det är vettigt infäst. Bra att skruva i och skönt att slippa slita ned. Om taket ska målas skulle jag göra det därefter. Sen hade jag tapetserat väggarna följt av golvläggning. Till slut dit med alla lister.

Ett alternativ är att välja ordningen tak, golv, lister, tapet. Då kan man avsluta tapeten liten bit ut på listen. Tycker personligen det är snyggast och har du inte helt plana väggar ser listerna bättre ut (inga glipor som syns om listen inte ligger dikt an överallt. En annan fördel är att man kan måla ihop taklist med taket om man gillar det. Nackdel är att man får skydda golvet efter att det är lagt men det är en smal sak.

2. Att byta fönster i ett rum är inte något jätteprojekt, speciellt är det inte någon lång tid fönstret är helt demonterat. I alla fall inte om det nya fönstret passar i hålet. Mesta jobbet är fix med salning, foder etc. när fönstret väl är på plats. Jag har bytt balkongdörrar på vintern och det var inga problem. Kanske inte behöver välja den smällkallaste dagen på hela vintern men jag tycker i alla fall inte att det är värt att vänta till våren. Är man ambitiös kan man hänga en filt eller liknande över fönstret på utsidan så att det inte är helt öppet in.

3. Är bara underlaget jämnt och fint så är det inte alls särskilt svårt. Det är jag övertygad om att du fixar även om det är ditt första projekt!

4. Se lite tankar i svar 1. Att montera takgips (om jag tolkade vad du är ute efter rätt) är inte svårare än att lägga golvet mer än att det är allmänt mer besvärligt att allt blir uppochned :). Om du lägger golvet först som övning kanske du vågar dig på taket också (för det går bra att göra i den ordningen också om du skyddar golvet sen). Vad det kostar att få hjälp med vet jag inte.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Humlo
Fönstret som ska bytas är sönder/spricka i rutan plus att det är väldigt gammalt så lika bra att byta det när man ändå ska fixa till allt i rummet. Men då börjar man med fönstret innan man river allt? Eller går det att göra klart rummet och ta fönsret sist?

Jag vet inte vad skivorna i taket är för något men efter en googling så ser de ut ungefär så här. Vit inredning med takskivor och vertikala väggpaneler, hylla med hjärtformat grönt och hästfigur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Taket är inte helt slätt utan har lite karaktär, och det gillar jag. Furutaket är lite för rörigt för min smak.
Är detta gipsskivor alltså? Kan man skruva dessa skivor rakt i furupanelen?
 
R
Humlo Humlo skrev:
Fönstret som ska bytas är sönder/spricka i rutan plus att det är väldigt gammalt så lika bra att byta det när man ändå ska fixa till allt i rummet. Men då börjar man med fönstret innan man river allt? Eller går det att göra klart rummet och ta fönsret sist?

Jag vet inte vad skivorna i taket är för något men efter en googling så ser de ut ungefär så här.[bild]
Taket är inte helt slätt utan har lite karaktär, och det gillar jag. Furutaket är lite för rörigt för min smak.
Är detta gipsskivor alltså? Kan man skruva dessa skivor rakt i furupanelen?
Ser ut som huntonit skivor. Då behöver du en skruvdragare.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Det är ganska fritt fram i vilket skede man vill byta fönster, det spelar inte så stor roll. Mötet mellan fönstret och resten är fodret. Tar man bort det så kan man tapetsera innan man byter fönster om man vill, och till slut montera nytt (eller samma foder).

Är det ett fint gammalt fönster hade jag verkligen försökt laga det i första hand. Kanske kan posta en bild?

Om det ska vara struktur i taket är det nog inte takgipsen jag pratade om du tänkt på. Den är helt slät förutom grängen som blir om den målas med roller. Det är nog någon takpanel, t.ex. Huntonit som nämnts. Den kan du montera utan att ta ned furutaket.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
BirgitS
Nu vet jag just inget om byte av fönster men om fönstret är gammalt kanske det kan vara så att måtten inte stämmer med nya till rimligt pris och behöver man ta bort lite av väggen eller bygga på väggen lite för att det ska stämma är det väl bäst att börja med fönstren. Är jag ute och cyklar?
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu vet jag just inget om byte av fönster men om fönstret är gammalt kanske det kan vara så att måtten inte stämmer med nya till rimligt pris och behöver man ta bort lite av väggen eller bygga på väggen lite för att det ska stämma är det väl bäst att börja med fönstren. Är jag ute och cyklar?
Jag hade nog också börjat med fönstret av just den anledningen.
Fönsterkarm och båge på nyare fönster kan upplevas som så mycket mindre, beroende på hur gamla de befintliga är.
Karmyttermåttet går självklart att få lika som det gamla, bågarna, om det är flerluft, kan se fel ut, rent estetiskt.

Jag lägger min röst på att byta fönster först.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Humlo
För att vara på den säkra sidan så får det bli att byta fönster först då. =)
Jo, jag tror takplattorna jag är ute efter är dessa och om det bara är att skruva dem rakt på gula furun så är det ju plätt-lätt! Huntonit som ni sa. Det finns ingen risk att plattorna blir skeva så länge som furutaket är rakt?
https://www.bauhaus.se/takpanel-huntonit-symfoni-11x300x1220mm.html?nosto=nosto-related-products

Tack för alla råd! :) Nu vet jag hur jag ska planera arbetet och att rummet med fönstret får vänta lite om det nu är så att själva fönsterbytet dröjer. Det är inget jag vill göra själv.
 
Ja taket blir ju ungefär lika plant som furutaket är. Och det är i sin tur beroende på hur plant det är ovan där det är infäst.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…

Bästa svaret

R
Humlo Humlo skrev:
För att vara på den säkra sidan så får det bli att byta fönster först då. =)
Jo, jag tror takplattorna jag är ute efter är dessa och om det bara är att skruva dem rakt på gula furun så är det ju plätt-lätt! Huntonit som ni sa. Det finns ingen risk att plattorna blir skeva så länge som furutaket är rakt?
[länk]

Tack för alla råd! :) Nu vet jag hur jag ska planera arbetet och att rummet med fönstret får vänta lite om det nu är så att själva fönsterbytet dröjer. Det är inget jag vill göra själv.
Har huntonit rakt över huvudet ca 120x27 cm plattor(synglig del). Mitt undertak(råspont) var lite ojämt utmot en fönster sida. Jag stoppade i massonit remsor där det behövdes under arbetets gång. Taket är rakt och fint och jag satte upp det för 5 år sedan.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.