Hejsan...

Skall strax starta med renoveringen av ovanvåningen i vårt 1½ plans villa, och har en idé om hur planlösningen skulle kunna se ut... se bild... taket är ett vanligt sadeltak, med en stor takkupa från nock till takfot sompå bilden är underst med ett fönster mitt på...

är rätt nöjd, men dock är jag inte helt övertygad om området där trappan kommer upp, eftersom det blir en bit område som blir svår att utnyttja... några tips!?
 
  • V_1_0_-_Ovanvning_-_Ny.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Jag tycker du verkar ha fått till det bra, det är inte så lätt att få ut något bra av varenda kvm.
Jag antar att du inte kan flytta trappan?
Jag antar även att du inte har full takhöjd mellan trappan och "ytterväggen"?
 
Mikael_L
Det kan kanske bli en aning mörkt i det stora allmänna utrymmet, om du inte har takfönster då. Men det behöver inte göra ngt, beroende på vad det ska användas till.
Som hembiorum t.ex. blir det väl perfekt =)
 
Med den trapppositionen så är det tuft.

Jag tycker att det ser ok ut
 
Hej!

Jag har klankat ner på en renovering av ett hus i en annan länk, men de har en kul lösning på badkar som kanske kan fungera i ditt döda utrymme.

/pinebar
 
  • Badkar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för alla funderingar....

Mycket kloka funderingar och jag har själv funderat över det där med att det blir lite mörkt, för där finns inte några takfönster (än iaf!), men det är i det utrymmet där vi tänker ha vår "tv-hörna" o då gör det ju inte så mycket att det är mörkt som sagt...

Idéen med badkaret i en "gång" sådär gillade jag skarpt, var nyss uppe och försökte visualisera det hela och det får plats, det gör det, men frågan är om det blir för trångt med snedtaket... får ta och prova på något sätt.... :)

Men när vi pratar om badkar så blir jag osäker på om vår värmepump orkar med ett badkar, räcker en värmetank på 160 liter till att fylla ett varmt badkar!?
 
Mikael_L
Om det känns för mycket med ett helt badkar så kan du iaf fälla in lite skåp där.
Det går antagligen att fälla in skåp ovanför trappen med, men kanske inte ända ner till golvet!

Om jag var en framgångsrik idrottsman skulle jag använt utrymmet "bakom" trappen till stora vitrinskåp med belysning i, och haft alla pokaler i !! :D

Det är annars den användning jag kan komma på för det utrymmet, antingen till någon form av prydnadsaker eller möjligtvis någon förvaring (med dörrar då) som man kommer åt stående i trappen. Och då behövs väl antagligen inget räcke där heller.
 
Mikael_L
Jag har ritat in en möjlighet till lite förvaring. De två "garderoberna" över trappen måste ev börja en bit över golvet. Skjutdörrar är kanske att föredra inne i toan. (Hur det nu ska gå till med snedtak på ena sidan och tvättställ på andra =) )

edit: Det kanske inte behöver vara dörrar alls !
 
  • overvaning.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Väljer ni att ha ett badkar där så tror jag det blir bäst om det bara delvis sticker in i hålet. Det blir lättare att ta sig i och ur det då.
 
Om du gör dom blåa trappgarderoberna åtkomliga från badrummet i stället så kan det bli ett förvaringsutrymme för handdukar, toapapper,  och 1000 badrumsaker som man annars brukar förvara i dyra badrumsmöbler. Inbyggda badrumsskåp? Vet ej hur det fungerar med tanke på fuktspärrkrav :-/ kanske inte så bra idee .... och du har redan tänkt på det ser jag
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.