Hej!

Vi ska (troligen) installera bergvärme och har fått in två offerter (en tredje leverantör dök inte upp på utsatt tid). Nu vet jag inte vilken jag ska välja - dom skiljer sig väsentligt åt tycker jag och jag är ganska okunnig i ämnet.

Vårt hus är 147+47 kvm, byggt 1972. Vi har idag elpanna.

Så här ser offerterna ut (det som skiljer sig):

Offert 1 Offert 2
Pris 160 000 131 000
Värmepump IVT Greenline HT-E9 Plus Nibe Fighter 1230 - 6
Varmatten 160+300 160+befintlig beredare 200
Borrning 160m, 6 m foderrör 140m med foderrör

I båda ingår nedmontering och bortforsling av oljepanna och tank samt "nyckelfärdig" installation av bergvärmen, samt ny radiator i pannrummet.

Vad jag förstår är IVT'n på 9 kW och Niben på 6? Är det detta som gör att borrdjupen skiljer? Hur stor effekt behöver jag? Varför skiljer det sig så mycket i pris??
Båda leverantörerna verkar seriösa och kompetenta men det har jag iofs svårt att bedömma. Kan man begära referenser?

Tacksam för alla synpunkter och tips!
 
Vad har du haft för oljeförbrukning per år?
 
Läste lite noggrannare nu du skriver att du har en elpanna idag, men i offerterna ingår skrotning av oljepanna och tank?!
 
se till så du inte får en för liten pump till ditt hus. Jag installerad bergvärme för 2 år sedan och visste inget om det så jag litade på hantverkarna som jag fick offert av. >:(

Nu funkar allt bra och är lättvindigt mot den jobbiga veden men den är tyvärr lite för liten till mitt hus så elkasseten har går över 4000 timmar på dessa 2 år :'(

Är ju billigare än olja och ved som jag eldade med förut men jag tycker den kunde sparat mig lite mer pengar.

Kolla noga hur stor pump du behöver till ditt hus !!!!!
 
Båda oferterna är fel !

Du har el panna idag! hur många kW är den på?
vet du hur många kW du behövde i vinter när det var kalt ute föra tt värma huset?
Vad har du för uppskatad värme & varmvatten förbrukning utan hushålls el / år?

vet du hur varmt vatten du schunta ut i vintras när det ar som kallast?

Du ska inte ha så som det står i offerterna ! det står att dom tänker instalera en extra varmvatten beredare, varför ska du har 2 ? du vill bara ha en, men en stor! (mindre energi förluster!)

tänk till noga! har du kalt i uset idag? Kommer du att höja temraturen i nårtt rum?
vilket rum & hur mycke? du kommer att få för liten pump om du itne tänker på detta iförväg!

Du måste kolla data bladet på båda pumparna ! Den ena ger nämligen 8Kw vid 0/55 & den adra ger bara 5kW
kan du idag värme ditt hus med 5kW? knappast !


-------------------------
Hoppas du kan fylla i ALLA! frågetecken jag haer så ska vi se om vi inte kan få fram nått bra.
Gisningsvis så bör du ha nått is til med detta:
Nibe 1130-10 + VPA 300/200 & 180m bora
 
hur kan entreprenörerna få så olika effekter på pumparna?? någon är en klåpare >:(
jag tycker du skall kontakta någon som beräknar ditt hus effektbehov... alltså inte säljer en pump och gissar. Det är mycket viktigt att beräkna effektbehov och inte det som du har förbrukat i el eller olja. det finns beräkningsmallar för hur mycket olika huskonstruktioner har för effektbehov. När du har fått en korrekt effektbehovssiffra så kan du vända dig till vilken entreprenör som helst och säga att deras installation skall uppfylla ditt effektbehov. :) Energikonsulten är inte billig men är väl investerade pengar.
 
TS här. Tack för svaren! Även om det var ganska tråkig läsning, alla verkar utgå från att jag blir lurad hur jag än gör :(

Borde kanske skrivit det - vi har förbrukat ca 28 500 kWh denna vinter (alltså på ett helt år, avläst för nån vecka sedan) och båda har räknat på ca 24 000 kWh för värme och vatten. Vi har haft ganska varmt inne ca 21 grader och jag tror idet räcker för oss.

Grannarna med likadana hus har installation från IVT (samma som offererat hos oss) och deras pump har gått totalt 1h på el denna vinter. Jag är dock inte hundra på vilken effekt de har på pumpen, jag ska kolla det.

IVT-n har ju liksom en tillhörande varmvattenberedare och Niben kommer mata min befintliga med 55-gradigt vatten - sen kan jag värma ytterligare till t ex 70 för att klara fyllning av jacuzzin. Ingen har föreslagit att jag ska ha på nåt annat sätt...
Jag är inte hundra men jag tror aldrig vi behövt högre temp än 60 och detta har bara behövts vid -20 eller -25 tror jag - men jag har ju inte hängt i pannrummet så ofta.

Oljepannan och oljetanken är kvar i pannrummet men dessa har inte använts på ca 20 år men dessa ska nu bort i samband med installation av ny pump.

Ska jag kanske be Nibe-killen räkna på ett alternativ med högre effekt?

Suck - att detta ska vara så svårt....
 
TS igen här. Jag ska tillägga:

Vår elpanna är på 12,95 kW. Just nu är det 3 grader ute och pannan går nu på 3,7 kW och vattentempen är ca 38 grader. Pannan går sällan på mer än 7,4 kW, vet inte om den gjort det alls i år faktiskt.
 
Jag tycker du skall lägga några timmar på att göra studiebesök hos dina grannar som har likadana hus som du har och som har installerat pumpar.

Det som är intressant att veta är:
Pumpstorlek och borrdjup?
Hur mycket eltillskott blir det varje år?
Har man isolerat huset (fönster, vind etc) som inte ni har?
Har man kompletterat radiatorsystemet på något vis (fler radiatorer, fläktkonvektorer)?
Vilken installatör har dom använt?

Se det inte som något negativt att du fått två något motsägelsefulla offerter - använd detta för att tvinga respektive installatör att motivera och förklara hur dom tänkt (redgör för vad den andra offererat, utelämna priser) - den som inte kan förklara så du förstår utesluter sig själv från ekvationen på ett enkelt sätt.....

Jag tror heller inte att skillnaderna i praktiken behöver vara så stora mellan dessa två pumpstorlekar. Den lilla pumpen är försiktigt dimensionerad och kommer säkert ge ett antal timmars eltillskott de kallaste dagarna. Hur mycket beror på var du bor. Bor du i södra sverige behöver det inte vara ett stort problem. Den större pumpen går säkerligen helt utan eltillskott, det blir vanligare att man dimensionerar så idag - extra kostnaden för installationen visar sig i ökat borrdjup.

Det "bästa" för er ligger säkerligen nånstans mellan dessa anbud. Ta in offert från ytterligare en installatör och prata mer med de två du etablerat kontakt med!
 
Tack MathiasS - det var bra synpunkter. Ska kolla med grannarna. Och ska kanske ta in en till offert... men jag känner att detta tar upp all min tid :-o

Jag bor f.ö. i Stockholm.
 
mimmipigg skrev:
TS igen här. Jag ska tillägga:

Vår elpanna är på 12,95 kW. Just nu är det 3 grader ute och pannan går nu på 3,7 kW och vattentempen är ca 38 grader. Pannan går sällan på mer än 7,4 kW, vet inte om den gjort det alls i år faktiskt.
Det här vad bra info !
Då vet vi att en pump som ger 7Kw vid 50 grader är lagom
Du kan alltså inte bara titta på pumpnamnets modell beteckning, uten måst kolla i data bladet vad pumparna ger vid 0/50 (0 grader på köldbäraren & 50 grader på radiatorvattnet)
Om man tillexempal titar på en Nibe 1215-7 så ger den 7,1 Kw vid 0/50
jämför vi deta med Nibe 1230-6 så ger den 4,6kw & Nibe 1230-8 ger 7kW


Om du redan har en elberedare så förstår jag att man kan ta lösningen med 2 beredare, men att köpa en ny beredare för att ha 2 är helt fel!!!

Be Nibe killen räkna på en 1230-8 istället & säg att du inte vill ha kallare än 0 grader in från borran
den kommer att bli bra!!!
 
CarMan skrev:
Om du redan har en elberedare så förstår jag att man kan ta lösningen med 2 beredare, men att köpa en ny beredare för att ha 2 är helt fel!!!
Livet är inte så svart eller vitt. En dubbelmantlad tank är dyrare i inköp men billigare i drift. Inbyggd beredare + externt elvb ger iprincip obegränsade mängder varmvatten för den som tänker ha en stooor badbalja i badrummet - säker tillgång till vv i alla lägen är en komfortfråga.
 
MathiasS skrev:
[quote author=CarMan link=1143889970/0#10 date=1144079512]

Om du redan har en elberedare så förstår jag att man kan ta lösningen med 2 beredare, men att köpa en ny beredare för att ha 2 är helt fel!!!
Livet är inte så svart eller vitt. En dubbelmantlad tank är dyrare i inköp men billigare i drift. Inbyggd beredare + externt elvb ger iprincip obegränsade mängder varmvatten för den som tänker ha en stooor badbalja i badrummet - säker tillgång till vv i alla lägen är en komfortfråga.[/quote]

om man inte ha nån av delarna så blir det nästan ingen pris skillnad !
Nibe 1230-8 56500:-
Nibe Compact 100 liter 7900:-
totalt = 64 400:-


Nibe 1130-8 45500:-
Nibe VPA 300/200 14300:-
totalt = 59 600:- + ETS 11, som jag inte hittar pris på.


Det är ialla fall ingen pris skilnad att skrika över!
man ska inte ha 2 beredare!, men om man redan har en beredare, så är det KO att andvända den o då får 2 beredare!
 
mimmipigg skrev:
Hej!

Vi ska (troligen) installera bergvärme och har fått in två offerter (en tredje leverantör dök inte upp på utsatt tid). Nu vet jag inte vilken jag ska välja - dom skiljer sig väsentligt åt tycker jag och jag är ganska okunnig i ämnet.

Vårt hus är 147+47 kvm, byggt 1972. Vi har idag elpanna.

...
I båda ingår nedmontering och bortforsling av oljepanna och tank samt "nyckelfärdig" installation av bergvärmen, samt ny radiator i pannrummet.
...
Tacksam för alla synpunkter och tips!
Det framgår inte i vilket skick oljepannan är men ett alternativ skulle kunna vara att byta oljebrännarn till en pelletsbrännardito. Pelletsförråd tillkommer + skruv etc. Gissningsvis ligger investeringen kring 50% av dina bergvärmeofferter. Bra luftomsättning inomhus får du tack vare brännaren.
 
ClasseClas skrev:
[quote author=mimmipigg link=1143889970/0#0 date=1143889970]Hej!

Vi ska (troligen) installera bergvärme och har fått in två offerter (en tredje leverantör dök inte upp på utsatt tid). Nu vet jag inte vilken jag ska välja - dom skiljer sig väsentligt åt tycker jag och jag är ganska okunnig i ämnet.

Vårt hus är 147+47 kvm, byggt 1972. Vi har idag elpanna.

...
I båda ingår nedmontering och bortforsling av oljepanna och tank samt "nyckelfärdig" installation av bergvärmen, samt ny radiator i pannrummet.
...
Tacksam för alla synpunkter och tips!
Det framgår inte i vilket skick oljepannan är men ett alternativ skulle kunna vara att byta oljebrännarn till en pelletsbrännardito. Pelletsförråd tillkommer + skruv etc. Gissningsvis ligger investeringen kring 50% av dina bergvärmeofferter. Bra luftomsättning inomhus får du tack vare brännaren.
[/quote]

Oavsett om du eldare med ved eller pellsts, så ger en mordern panna för låg rökgas tempratur för att självdraget ska funka bra ? att den ialla fall inte funkar på sommaren.
(gäller endast om man har en central skorsten med både rök & ventelationskanaler, Vi som har självdrag genom egna kanaler har ju ingen skilnad beroende på uppvärmnings sätt!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.