Jag går i tankarna att byta ut oljepannan som kompletterats med pelletseldning där alla grejer verkar falla för åldersstrecket samtidigt.
Tankarna går mot att skaffa en luft-vatten värmepump, då helst monoblock då de installationerna verkar bli betydligt billigare. Eftersom pannan är en oljepanna från 90-talet och inte möjlig att elda med ved i så tänkte jag helt sonika slänga ut den. Då måste jag ordna annan lösning för varmvattnet. Då jag tidigare installerat ett modernt ved-system med ackumulatortankar och gillar flexibiliteten så är jag inne på att sätta en ackumulatortank i pannrummet och ansluta den till det som pannan var ansluten till innan och mata ackumulatortanken med lvvp:en. Jag skulle ju kunna ansluta en vedpanna vid senare tillfälle då.

Det är här jag behöver råd. Hur stor tank? Det finns en uppsjö begagnade med inbyggd varmvattenberedare. Är det bra eller dåligt? I mitt tidigare vedsystem hade jag slingor, både för uttag av varmvatten och värme till elementen.

Min ambition är att vara lagom snål, men inte för snål. Hjälp mig med erfarenheter!
 
R
Du säger , om jag inte missar , actankar från förr eller har rivit dom ?
Med en LVVP kan du ladda mot en actank , och för dina tankar framöver minst 1000L
har den en VVslinga nyttjas hela som ac , med en VP kan det bli lite tunt med VV så
VVB i serie med slingan är bra , blir en spets på VV då
Det går då även att koppla en ved mot actanken senare
Bra att starta lite kort och fortsätta här
 
R rävlyan skrev:
Du säger , om jag inte missar , actankar från förr eller har rivit dom ?
Med en LVVP kan du ladda mot en actank , och för dina tankar framöver minst 1000L
har den en VVslinga nyttjas hela som ac , med en VP kan det bli lite tunt med VV så
VVB i serie med slingan är bra , blir en spets på VV då
Det går då även att koppla en ved mot actanken senare
Bra att starta lite kort och fortsätta här

I det aktuella huset finns ingen ackumulatortank (det fanns det däremot i ett tidigare hus där vi installerade ett modernt vedsystem)

Jag förstod inte riktigt vad du menade med
"har den en VVslinga nyttjas hela som ac , med en VP kan det bli lite tunt med VV så
VVB i serie med slingan är bra , blir en spets på VV då"
 
Värmepumpen kommer slita ont att gör 50-60 gradigt vatten som du sedan shuntar / blandar ner till vad som behövs för uppvärmningen.
Låt VP jobba med flytande kondensering.

Ska du sedan ha en vedpanna så kan du shunta ut från acctanken till radiatorerna.

Protte
 
Det är ju bara att inse att jag inte är något vidare på värmepumpar, det är mycket jag inte begriper här.

Är det inte normalt att använda värmepumpen för att göra även tappvatten? Brukar man ha varmvattenberedare till det?

Vad är flytande kondensering?
 
Flytande kondensering innebär helt enkelt att värmepumpen bara jobba med den temperatur som för tillfället behövs.
Det vanliga är att man kopplar VP'n via en växelventil så att den antingen kan värma varmvattenberedaren (dubbelmantlad eller slingberedare) till lagom temperatur eller värma värmesystemet till den temperatur som behövs där för tillfället (temperaturen regleras mha utetemp och värmekurva ungefär som shuntregleringen från en acktank).

Anledningen till att man vill ha flytande kondensering är dels att värmepumpens verkningsgrad sjunker ju varmare vatten den jobbar med och dels att värmepumpar generellt sett är dåliga på att hantera temperaturer över ~60 grader, så ligger man runt den tempen hela tiden så kostar det mer och prylarna slits ut snabbare.
 
  • Gilla
jonket85 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Flytande kondensering innebär helt enkelt att värmepumpen bara jobba med den temperatur som för tillfället behövs.
Det vanliga är att man kopplar VP'n via en växelventil så att den antingen kan värma varmvattenberedaren (dubbelmantlad eller slingberedare) till lagom temperatur eller värma värmesystemet till den temperatur som behövs där för tillfället (temperaturen regleras mha utetemp och värmekurva ungefär som shuntregleringen från en acktank).

Anledningen till att man vill ha flytande kondensering är dels att värmepumpens verkningsgrad sjunker ju varmare vatten den jobbar med och dels att värmepumpar generellt sett är dåliga på att hantera temperaturer över ~60 grader, så ligger man runt den tempen hela tiden så kostar det mer och prylarna slits ut snabbare.

Tack för bra svar!

Eftersom vvb är inbyggd i oljepannan och den ska slängas ut så kanske bästa alternativet är att ha en fristående vvb. Jag bedömmer tappvattenbehovet som längre än värmebehovet i ett gammalt och oisolerat hus.
 
Till din värmepump finns det varmvattenberedare om den inte redan är inbyggd i värmepumpslådan.

Protte
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Jag tänker mig köpa en monoblock, antingen Baxi Bonus Air 12 eller en LG HM123M. Har de inbyggda vvb menar du @prototypen? Gäller inte det bara anläggningar med en innedel?
 
Den verkar ha fast kondensering och efter så ska det sitta en elektrisk VVB.
Protte
 
Kolla vad skillnaden blir i pris om du köper en monoblock-pump plus varmvattenberedare med ventiler, pumpar och styrning för att koppla in den jämfört med en annan modell med komplett innedel.
Ta också med skillnaden i driftkostnad som kan vara 30-50% för en väl intrimmad anläggning med flytande kondensering jämfört med fast kondensering.,
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Baxi'n verkar inte ha stöd i styrsystemet för både husvärme med flytande kondensering och tappvatten. Så här står det i manualen:

"8.2 Installationslösningen ”Effektiva alternativet” flytande kondensering
...
Detta görs här genom att välja bort värmepumpens bidrag till
varmvattenberedning och därmed uteslutande nyttja värmepumpen för rumsuppvärmning,
Installationslösningen lämpar sig allra bäst där det redan finns ett värmesystem bestående av en
värmeproducerande panna med förvärmning av varmvatten alternativt av en el-kassett och en
varmvattenberedare, och som du önskar komplettera med en Bonus Air 12 värmepump.
"
 
  • Gilla
Flisbybo
  • Laddar…
@ylven hur gjorde du i slutändan? Valde du VP från Baxi? I så fall är jag nyfiken på hur den fungerar.
 
Jodå, det blev den. Jag har sålt huset sedan dess så jag kan inte säga exakt hur bra den fungerar. Men om jag hade gjort om det idag så hade jag nog skaffat en ackumulatortank att köra den emot. Det skulle ha blivit lite mer rördragning men nog bättre. Nu körde jag den rakt in i pannsystemet vilket gör att pannan förlorar en del av värmen som VP:n producerar.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.