Har köpt en badrumsmöbel, vedum basic 1050.
Nu undrar jag om det är svårt att montera upp den på väggen? Jag har klaklat badrum.
Ska den fästas i reglar i väggen?
komoden har inga stödben så det borde bli rätt tungt på väggen tycker jag.
Och är det svårt att borra i kakel? är lite rädd att det ska spricka...
Och så undrar jag vilken standard höjd man brukar sätta komoden på?

MVH Anders
 
Du bör fästa så att skruven drar i reglar eller underslag (som man brukar sätta in i väggen före). Sätt målartejp där du skall borra så slinter inte borren. Jag rekommenderar att du testar borra i ett löst kakel först. Använd en stenborr och maskin med knack. Borra försiktigt och tryck inte på för hårt.
Ingen aning om stdhöjd, men vårt tvättstäl sitter 81cm upp. likaså bänkskiva och skåp under.
Vi har Ikea-skåp, utan ben som jag förstärkt ryggarna på.
 
Kolla i Vedums katalog, i slutet där finns mått på hur du ska sätta upp deras badrumsinredningar. Har själv köpt deras basic men kan just nu ikväll inte hitta katalogen.
 
Tvättstället ska sitta på 85 cm höjd! Jag har pratat med flera hantverkare och alla säger samma sak - 85cm.
 
Det beror väl litet på längden på användarna? ;)
 
ok tackar för era svar.
Vilken höjd brukar man sätta spegel skåpet på då?

MVH Anders
 
Beror på hur lång du är... ;)
 
ok, då får jag mäta mig då :)
Men är det svårt att görra själva borringen? det ena hålet kommer att bli ca 3mm från en fog..... typiskt... kommer det att spricka tro?

MVH Anders
 
Vi fick rådet att i görligaste mån skruva i fogen, speciellt om det gäller saker som ev. byts ut tex handdukshängare och toarullshållare (lätt att "laga" hålet). Nu byter man väl inte tvättställskommod i första taget ;) men du kanske kan flytta kommoden 3 mm i sidled och använda fogen som skruvplats på den sidan för att slippa borra i kakelplattorna bara ngr. mm från kanten.

//Christina.
 
ett tips för de osäkra... Borra I fogen. Gällerv speciellt då du sätter upp toarullshållare etc ;)

Om du är försiktig och inte trycker på för hårt och kaklarn har gjort ett proffsigt jobb så att underlaget är stumt så skall det ej spricka.

Men jag förstår dig. Bodde 14 år i egen lägenhet utan att våga borra ett endaste kakel, men nu mpste jag. Och visst sprack första kaklet. Vilken tur att det var ett löst kakel jag testade på. Först då det såg ut som en schweizerost så vågade jag mig på väggen ;D
 
jag kan inte flytta på komoden 3mm för det är just så reglana stämmer med hålen i väggskenan.... flyttar jag det minsta så missar jag nog reglen bakom. Kanske är bätte att göra ett nytt hål i väggskenan?
På monternings beskrivningen står det: Komoden SKALL OCKSÅ skruvas i väggen med skruvreglen för ökad säkerhet.
fattar inte riktigt vad dom menar...det är ju bara med 2st stora skruv och plugg till väggskenan, fattar inte var dom menar att man ska skruva mer...

MVH Anders
 
Ingen aning..
 
Å katten. Finns det speciella kakelborrar? Det hade jag ingen aning om. Jag använde en vanlig för betong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.