X
Hej!
Jag och sambon är nyblivna ägare till en sommarstuga på gotland. Tomten är på ca 2500kvm och på den står en 'storstuga' på 38 kvm med inglasad altan, en gäststuga på 18 kvm samt en verktyg/cykel/förrådsbod.

Samtliga byggnader står på plintgrund, storstugan och gäststugan är isolerade och el finns indraget. I båda stugorna är det självdragsventilation som gällt sedan de byggdes 1968. Tak, ytterväggar, golv och grund är i förvånansvärt fint skick.

Nu till mitt dilemma:
Mina första projekt blir att riva ur innerväggarna (gammal 'mjukplyfa' skall bytas ut mot gips), byta ut isoleringen som är en blandning av sågspån och glasull och därefter göra samma procedur med innertaket.

Efter det kommer jag att försöka rycka tag i en elektriker för byte av hela elsystemet.
Min första tanke var att i samma veva installera en luft/luftvärmepump.
Men... efter att ha rivit två väggar så är jag positivt överraskad av i vilket bra skick reglar och övrigt virke är. Då jag inte planerar att använda stugan överdrivet mycket på vinterhalvåret så börjar jag tveka på värmepumpen. Och här behöver jag input.

I en mindre sommarstuga, har jag ngn större vinning av att installera en värmepump? Det har uppenbart hållit sig fräscht under dessa 50 år utan en. Jag tänker underhållsvärme, men mest för att jag fått en fix ide om att jag måste ha underhållsvärme. Tidigare ägare har underhållsvärmt med element vad jag förstått.
Skulle jag rentav kunna kallställa båda stugorna över vintern?


Inser att min fråga är väldigt brett ställd, men får jag bara någon/några kloka att diskutera med så brukar det rulla på sen.

Väl mött och med förhoppning om att någon klok förståsigpåare har förbarmande med en nybörjare!
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
"Tidigare ägare har underhållsvärmt med element vad jag förstått." Därav i fint skick. Som du funderar på att spoliera med att vara dumsnål. Gör sockerprovet. Kolla hur sockret ter sig efter den vintern i skafferiet. Ihopklibbat visar på problem.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
X
S Sylvestris skrev:
"Tidigare ägare har underhållsvärmt med element vad jag förstått." Därav i fint skick. Som du funderar på att spoliera med att vara dumsnål. Gör sockerprovet. Kolla hur sockret ter sig efter den vintern i skafferiet. Ihopklibbat visar på problem.
Nä, inte om det ställer till något, såklart. Har dock läst på många ställen att det går bra att kallställa. Och på lika många ställen att det skall underhållsvärmas. Och på lika många ställen att jorden är platt och att 4 myror är fler än 5 elefanter. Så min fråga i det här forumet syftar till att försöka få några kloka svar från människor med det jag saknar, erfarenhet.
 
Luftvärmepump är ett bra alternativ, kan ju komma till användning på sommaren med A/C också ;)
 
X Xentrikk skrev:
I en mindre sommarstuga, har jag ngn större vinning av att installera en värmepump?
Vi satte in en luft/luft-värmepump i sommarstugan för något år sedan och har insett att detta var en mycket bra investering. Eftersom vi inte bor där permanent var det inte elkostnaden för direktvärmen vi i första hand behövde få ner, utan det var tack vara att det går att styra värmen bekvämt från mobilen.

Någon dag innan vi åker det på vinterhalvåret sätter vi upp värmen (från sparvärme 12 grader till rumsvärme 22 grader), så är det varmt och gott när vi kommer dit. Nu i sommar har det varit det motsatta. På med kyla någon dag innan så har temperaturen minskat från 29 grader inne till mer behagliga 23 grader när vi kommer dit. Det är plåttak och tunt isolerade väggar, så pumpen har varit helt nödvändig under denna sommarsemester.

Inomhusklimatet har också blivit bättre, med lägre luftfuktighet, sedan den installerades. Vi är helnöjda!
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
X
Härligt! Precis något sånt här jag var ute efter!
Vad hade ni för typ av värme innan ni satte in värmepumpen? Märker ni av någon ekonomisk vinning?

Mina väggar blir också rätt tunnisolerade. Har ni fuktspärr i er vägg?
 
X Xentrikk skrev:
Härligt! Precis något sånt här jag var ute efter!
Vad hade ni för typ av värme innan ni satte in värmepumpen? Märker ni av någon ekonomisk vinning?

Mina väggar blir också rätt tunnisolerade. Har ni fuktspärr i er vägg?
Vi hade direktverkande el (oljefyllda radiatorer). Dessa sitter fortfarande kvar och ibland när det är riktigt kallt på vintern kan man behöva köra även något eller några av dessa för att det ska bli behagligt i alla rum.

Vinningen är nog främst bekvämlighet och komfort. Utan att ha studerat fakturorna från elbolaget i detalj kan jag säga att jag inte sett någon uppseendeväckande förändring (elförbrukningen blir ju ändå inte så stor i ett fritidshus). Sen tar det säkert några år att räkna hem investeringen rent ekonomiskt. Däremot så är jag rätt övertygad om att marknadsvärdet på stugan ökat.

Har ingen aning om hur väggarna är uppbyggda, bara att de är cirka 15 cm tjocka med ett extra lager ytterpanel påspikat vid senaste renoveringen. Installationen av värmepumpen sköttes av en kyltekniker, så jag var själv aldrig inblandad i rördragningen genom väggen.
 
X
Buildgates stig-helmer skrev:
Vi hade direktverkande el (oljefyllda radiatorer). Dessa sitter fortfarande kvar och ibland när det är riktigt kallt på vintern kan man behöva köra även något eller några av dessa för att det ska bli behagligt i alla rum.

Vinningen är nog främst bekvämlighet och komfort. Utan att ha studerat fakturorna från elbolaget i detalj kan jag säga att jag inte sett någon uppseendeväckande förändring (elförbrukningen blir ju ändå inte så stor i ett fritidshus). Sen tar det säkert några år att räkna hem investeringen rent ekonomiskt. Däremot så är jag rätt övertygad om att marknadsvärdet på stugan ökat.

Har ingen aning om hur väggarna är uppbyggda, bara att de är cirka 15 cm tjocka med ett extra lager ytterpanel påspikat vid senaste renoveringen. Installationen av värmepumpen sköttes av en kyltekniker, så jag var själv aldrig inblandad i rördragningen genom väggen.
Okej, precis som i mitt fall alltså. När du säger att du knäpper igång radiatorerna, menar du då när ni är på plats eller har du lyckats få till fjärrstyrning även på radiatorerna?
Jag håller på att sätta mig in i möjligheten att fjärrstyra hela spektaklet, men det finns inget draget bredband eller liknande indraget så jag behöver hitta en lämplig lösning för det med.
 
Vi knäpper på radiatorerna när vi är på plats om vi märker att det är lite svalare i något rum.

Innan vi satte in värmepumpen brukade vi starta igång två flyttbara fläktelement innan vi åkte dit. Dessa var kopplade till en eldosa som man kunde styra via SMS. Dessa element fick upp värmen temporärt till 16-17 grader på vintern, men för att inte tappa värmen för snabbt fick vi elda i kaminen när vi kom dit. De oljefyllda elradiatorerna är långsamma och det tar c:a ett dygn för dessa att värma upp stugan.

Fjärrstyrning sköts numera via mobilt bredband + wifi-router som är igång konstant. Det är smidigt för då kan man koppla på lite av varje, som temperaturgivare, övervakningskamera mm.
 
  • Gilla
Xentrikk
  • Laddar…
Har man stugan kallställd så går maskiner i huset sönder, kyl och tv t ex..
 
X
S Sylvestris skrev:
Har man stugan kallställd så går maskiner i huset sönder, kyl och tv t ex..
Det låter rimligt. I gäststugan, där vi inte skall ha några apparater, skulle man kunna kallställa där? Jag har radiatorer för att kunna hålla underhållsvärme, och jag gör det gärna för att slippa problem. Frågan är vad fördelarna är med varmhålla det tomma utrymmet? Eller, snarare nackdelarna med att kallställa?
 
X Xentrikk skrev:
Det låter rimligt. I gäststugan, där vi inte skall ha några apparater, skulle man kunna kallställa där?
Har ni vattenledningar i gäststugan riskera dessa att sprängas då de fryser.

Annars så är väl risken att den relativa fuktigheten kan bli väldigt hög då stugan använts och värmts upp och sedan kyls ned igen. Om detta händer ofta kan det så småningom uppstå fuktskador och mögel pga kondens.
 
Redigerat:
Kom på att om du sätter in en luft/luft-värmepump och kör den på avfuktning ett tag under det att stugan kyls ned så borde eventuella kondensproblem minska. Dock bara spekulationer från min sida.
 
S Sylvestris skrev:
Har man stugan kallställd så går maskiner i huset sönder, kyl och tv t ex..
Varför skulle en TV gå sönder av kyla?
 
Flikar in en tanke. Många fokuserar på temperaturen... Som jag ser det så är det fukten man ska klura på.
Det finns någonstans mellan få och noll grejer som mår dåligt av lite kyla, men av fukt finns det desto fler.
Tömma vattensystem ska man göra oavsett på vintern, ett elavbrott vid många minus och man har problem...

Bra ventilation och en solfläkt gör nästan underverk enligt min mening. Solfläkten blåser in uppvärmd luft som transporterar ut fukten. Helt gratis dessutom efter installationskostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.