Hej,
Min fru har köpt en sån där hängande fåtölj, typ:

https://www.litenleker.se/amazonas/...MIoa3s17np3AIVmqiaCh0o8g5iEAQYASABEgLTuvD_BwE

I vardagsrummet har vi gipstak, skruvade upp en rejäl träskruv med ögla i en av reglarna, kopplade i en slinga och stod och hoppade lätt i den, det höll den för.
Men efter ett par veckor rasade lik förbannat hela stolen ner och fru + barn dråsade i golvet.

Inte mitt stoltaste ögonblick kan man väl säga.

Vet fortfarande inte riktigt varför, om jag skruvade bara i kanten på regeln, eller om det är en 45x45 så den var för klen helt enkelt. Svårt att se också.

Nu ska den upp igen, utan att falla ner den här gången. Några tips på alternativa metoder?
Har lagt med bilder på taket och det gamla hålet samt öglan jag använde.

Vill ha en hållfasthet på 300 kg åtminstone.
Huset är en standard trävilla byggd -83.

Tacksam för tips!
 
  • Ett vitmålat gipstak med synligt gammalt hål och taklampa, där en fåtölj tidigare var upphängd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en metallskruv med ögla, avsedd för montering i tak för hängande fåtölj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Innetaket lär vara monterad på tunn&smal glespanel som inte klarar särkilt hög belastning.
Skruvens diameter är ca 1/5-1/4 av glesens bredd och ca 1/2 glesens tjocklek.
 
Redigerat:
Är du säker att du skruvat i en regel och inte bara i glespanelen? Den där håller utan tvekan om du skruvat den i en regel
 
Hur ser det ut i hålet? Kan du inte avgöra om öglan skruvades fast i regeln och hur statusen är för regeln?

Annars får du väl drar upp upphängningslinan på vinden och fästa den i en takstol.
 
E etompau skrev:
Hur ser det ut i hålet? Kan du inte avgöra om öglan skruvades fast i regeln och hur statusen är för regeln?

Annars får du väl drar upp upphängningslinan på vinden och fästa den i en takstol.
När jag kollar i hålet ser jag trä i alla fall, så den verkar ha suttit i regeln. Tror regeln fått ett stort hål i sig helt enkelt, alltså att gängorna i skruven rev bort träet runt omkring.

Fast det här är på bottenvåningen och det är övervåning också.
 
A AndersGrusell skrev:
När jag kollar i hålet ser jag trä i alla fall, så den verkar ha suttit i regeln. Tror regeln fått ett stort hål i sig helt enkelt, alltså att gängorna i skruven rev bort träet runt omkring.

Fast det här är på bottenvåningen och det är övervåning också.
OK, kanske använde du ett för stort borr när du förborrade i regeln.
Det ska ta emot ganska rejält när du vrider in en sådan stor ögla i en träregel.
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Är du säker att du skruvat i en regel och inte bara i glespanelen? Den där håller utan tvekan om du skruvat den i en regel
Så skulle det kunna vara. Hur kan man veta vad som är regel och vad som bara är glespanel?
Borde inte reglarna följa skarvarna mellan takskivorna?
 
Kör in lång spik i hålet med huvudet först och känns om den hakar i glespanelens ovansida. Jag tror du skruvat i den, eller har du mätt vart bjälklaget till övervåningen Är?
 
A AndersGrusell skrev:
Så skulle det kunna vara. Hur kan man veta vad som är regel och vad som bara är glespanel?
Borde inte reglarna följa skarvarna mellan takskivorna?
Nej glespabelen gör det men inte nödvändigtvis bjälklaget.
Gör som jag så i senaste inlägget så märker du vad det är.
Alt mäter du från en yttervägg
 
Demmpa Demmpa skrev:
Innetaket lär vara monterad på tunn&smal glespanel som inte klarar särkilt hög belastning.
Skruvens diameter är ca 1/5-1/4 av glesens bredd och ca 1/2 glesens tjocklek.
Hmmm OK, det där hade jag inte koll på måste jag erkänna. Så där finns både reglar och glespanel, och det viktiga blir att identifiera en regel då?
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Kör in lång spik i hålet med huvudet först och känns om den hakar i glespanelens ovansida. Jag tror du skruvat i den, eller har du mätt vart bjälklaget till övervåningen Är?
Ja endast ca 40 mm tjockt inkl gipsplattan så det stämmer rätt bra med dimensionen för glespanel. Verkar vara så.

Hur mäter man ut bjälklaget, finns det en standard?
 
Mellanbjälklagsbjälkarna brukar gå från långyttervägg till långyttervägg, c/c-avstånd ca 1200mm, dom kan i bästa fall gå rakt under takstolarna.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Mellanbjälklagsbjälkarna brukar gå från långyttervägg till långyttervägg, c/c-avstånd ca 1200mm, dom kan i bästa fall gå rakt under takstolarna.
Blir inte klok på det här...
Hittar trä som ligger mellan skarvarna, so far so good, skulle kunna vara bjälke med andra ord, men när jag provborrar är den ändå inte tjockare än glesen, ca 30mm nånting..

Borde väl vara ganska mkt tjockare eller?
 
Taket brukar vara uppbyggd på följande sätt underifrån, undertak - gles - plast - mellanbjälklagsreglar/takstolar med isolering mellan.

Glesen monteras ofta med C/C 300mm ibland med andra mått.
 
MultiMan
Har du kollat var elen går så att du inte borrar i några rör? Om du borrar lite överallt finns ju risken för mer problem.

Apropå hålets storlek och rätt regel, så bör det gå så trögt att skruva in att det krävs skiftnyckel eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.