Tänkte dela av vardagsrummet med en vägg och dörr för att få till ytterligare ett sovrum (se bild).

Undrar hur man ska tänka över väggens tjocklek om man ska ha en dörr i väggen. Säg att dörrkarmen är 10 cm tjock och jag tänkt använda både osb och gips. Om vi räknar med 4 cm för osb och gips på båda sidor av väggen bör reglarna i väggen då vara 6 cm för att dörrkarmen ska bli lika tjock som väggen? Siffrorna är hypotetiska undrar bara om jag tänker rätt. Tänker att det är lättast att montera dörrfoder om dörrkarmen är lika tjock som väggen.

Schematisk planritning av ett vardagsrum med markering för ny vägg och dörrposition.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderar även på vad det lättaste sättet att ta ut markeringar ifrån ytterväggen för reglar till innerväggen är. Vill att innerväggen är i 90 grader till ytterväggen. Använder man nått smart laserverktyg för sånt?
 
Hej.

Finns väl bara 45mm och 70mm reglar.

25+25+70=110mm vägg.
 
Om jag inte minns fel så finns det 68, 93, 100, 118 karmar.
 
Foder runt om och komplettera med en smal smyglist ”inne” i karmen.
 
Om ni ska köpa en ny dörr så finns det karmar som har ett djup som stämmer med 70 mm regel + OSB + gips. Det är en av flera standarddimensioner.

Om karmen inte är lika djup som väggen så får man sala ut med lämpligt virke (även kallat smyg) så att man kommer i nivå med väggen. Detta görs på en sida och den andra (gångjärnssidan) sätts i liv med väggen (så att dörren går att öppna helt).

För att få ny väggen vinkelrät mot ytterväggen kan man nyttja trigonometri.

Exempel 1: mät från hörnet och gör markeringar ex. 2000 mm ut på både ytterväggen och en regel som markerar nya väggen. Mellan dessa märken ska det vara ”roten ur två” längre än mellan hörn och märken. Om märkena sitter 2000 m från hörnet ska diagonalen vara 2828 mm.

Exempel 2: samma princip men enklare siffror. Om ett märke är 3000 mm från hörnet och det andra är 4000 mm från hörnet ska diagonalen mellan märkena vara 5000 mm. Är dessa strckor för långa kan man ta hälften eller villen annan skalning som helst av alla tre.
 
  • Gilla
Martin Lj
  • Laddar…
Tar du 70 reglar vilket räcker gott och väl om du ska göra både osb o gips så blir det:

13 (gips) + 11 (osb) + 70 (regel) + 11 + 13 = 118mm.

Det finns som A.G sa karmar som har den tjockleken, satte en själv bara för en månad sen.

Om man inte orkar hålla på att räkna eller helt enkelt har för tjock vägg så kan man alltid sätta salningslister (eller liknande). Som när jag satte min 118mm karm så räckte det inte till pga att väggen är 128mm tjock, så då fick jag helt enkelt lägga på en 10mm list för att få rätt tjocklek på alltet :)
 
Gött tack för svaren!
 
R
Att få 90 grader vid yttervägg är Byggmästarvinkel 3 + 4 =5 Pythagoras
Hoppas att du förstår skissen
Måtten A och B kan vara vad som helst C blir produkten av det bara mäta
 
  • Skiss som illustrerar användningen av Pythagoras sats för att få en 90 graders vinkel vid en yttervägg, med sidorna A, B och C markerade och en formel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
javahelena och 2 till
  • Laddar…
Enklast att hålla i minnet (iaf för mig) är 60, 80, 100. Dvs ena sträckan 60cm den andra 80cm och diagonalen 100cm.

Eller lägg ut en plywood på golvet, dom är 90 grader i hörnen.
 
R
Ett expl till som kanske är bättre för TS
 
  • Skiss av en väggkonstruktion med måttangivelser och kommentarer för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Mazen Mazen skrev:
Enklast att hålla i minnet (iaf för mig) är 60, 80, 100
Inte fel med det allt lika , olika tänk bara 60 80 100 är bra om det är korta avstånd , ju längre
på dom korta ( katetrarna ) bitarna desto mer exakt i mm blir ( hypotenusan ) långa delen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.