varför är fasadskivor inte alltid standardtjocklek och enligt regeldimensioner (typ 45/70/90).

Isover fasadskiva med alu som jag avser använda är 50 mm (30/80 mm). Vid utflyttning och utsalning av exempelvis fönster så blir det ju lite knepigt, eller? Blir till å klyva virke till detta, eller?

Varför har isover och knauf bland andra denna tjocklek ,50mm, för fasadskivor men ”vanlig” regeltjocklek på vanlig isolering.

Nyfiken och tacksam för upplysning.
 
Fasadskivor skall sättas kant i kant, dvs inte mellan reglar. De har också andra bredd- och höjdformat än regelskivor.
 
Men vid fönster är det väl oundvikligt om man ska flytta ut fönster och dörrar?
 
G Pergel skrev:
Men vid fönster är det väl oundvikligt om man ska flytta ut fönster och dörrar?
Nej då, använd parocs hårda isolerskiva som man kan skruva i så är det inget problem.
 
I icho skrev:
Nej då, använd parocs hårda isolerskiva som man kan skruva i så är det inget problem.
Alltså hänga fönstret i isoleringen? Vilken typ av skiva klarar detta? Är även denna skivan 50 mm?

Jag tänkte köra på isover fasadskiva 30 alu. Denna är i och för sig rätt kompakt men att fästa hela fönstret i denna känns inget vidare stadigt. Någon (annan) som gjort detta och ka bekräfta metoden?
 
richardtenggren
Det finns konsoler och beslag från Gunnebo, har nämligen liknande funderingar då jag köpt hem Fasadskiva 30 100 mm till pågående renovering. Fördelen med dessa är att man kan ha isolering direkt mot fönstren, men jag har inte hittat någon som säljer dessa på nätet, det lilla jag letat.

Jag tror jag sätter reglar på befintlig stomme för att fästa fönstren i, blir visserligen en köldbrygga.
 
Skönt att höra någon annan som har liknande bekymmer. Då är problemet inte uppenbart enkelt löst.

Jag hittade något som heter adjufix, men ingen direkt info om hur den monteras. Kan gissa men det finns kanske någon här med erfarenhet?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det finns konsoler och beslag från Gunnebo, har nämligen liknande funderingar då jag köpt hem Fasadskiva 30 100 mm till pågående renovering. Fördelen med dessa är att man kan ha isolering direkt mot fönstren, men jag har inte hittat någon som säljer dessa på nätet, det lilla jag letat.

Jag tror jag sätter reglar på befintlig stomme för att fästa fönstren i, blir visserligen en köldbrygga.
Har du länken till konsolen?
Hittar den inte
 
richardtenggren
fgo fgo skrev:
Har du länken till konsolen?
Hittar den inte
Förlåt, fel av mig att skriva Gunnebo, det är nog ett dotter/syster/moderbolag till Gunnebo, men jag kom inte ihåg namnet. De benämndes i alla fall som Gunnebo i en gammal tråd här på byggahus.

Jag har dock inte listat ut vilka som passar mitt behov ännu.

Länk
 
Redigerat:
Då kommer den stora frågan. Är detta så mycket bättre än att göra en utsalning av 45x45runtom fönstret?

Köldbryggor vs kostnad vs hållfasthet/funktionalitet?
 
Richard menar nog Simpson Strong Tie, strongtie.se :)

(Äger Gunnebo Fastening)
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
G Pergel skrev:
Alltså hänga fönstret i isoleringen? Vilken typ av skiva klarar detta? Är även denna skivan 50 mm?

Jag tänkte köra på isover fasadskiva 30 alu. Denna är i och för sig rätt kompakt men att fästa hela fönstret i denna känns inget vidare stadigt. Någon (annan) som gjort detta och ka bekräfta metoden?
Här är skivan jag tänkte på. Har själv provskruvat i den och kan intyga om att det sitter bra!
https://www.rockwool.se/konstruktio...--montering-av-fonster-i-ventilerade-fasader/
 
Jag fastnade för essves lösning nu när jag satt och kikade.
Ska byta panel på en del av huset så jag tänkte slänga in en skiva extra för lite isolering.
Har idag en plankstomme och märker att det är lite kallt ibland på insidan.
Beroende på väggkonstruktion så kan man minimera köldbryggan med den beslagen MEN karmen är ju fortfarande en köldbrygga som inte går att undvika med en trad. fönsterkarm.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.