F Freedee skrev:
Intressant projekt! Hur mycket vatten räknar du med att systemet kommer förbruka? :rolleyes:
Konstig fråga. Det beror väl på gur mycket man behöver/vill vattna. Hur långt är ett snöre? :thinking:
 
  • Gilla
Anonymiserad 192863
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Intressant beskrivning. Har någon hittat någon uppgift på nätet hur många liter i timmen respektive spridare kräver exempelvis gardenasT380. Det står på spridaren, men har inte det på nätet. Kanske letat dåligt?
Finns i pdf'en jag länkade innan:
http://www.hyrep.se/filer/Vattenflode.pdf

Thyro89 Thyro89 skrev:
En fråga till TS samt alla andra.
Hur gör man på vintern? Tänker med vatten i slangarna osv, tömmer man det på någotvis?
Man kan göra som TS, öppna och sedan blåsa med tryckluft. Det finns också dräneringsventiler att köpa som man sätter djupast ner i systemet/slingor, dessa öppnar sig när trycket faller under en viss gräns och dränerar hela systemet.
 
Excel
Snyggt, kommer följa detta(y)
 
P P28 skrev:
Finns i pdf'en jag länkade innan:
[länk]



Man kan göra som TS, öppna och sedan blåsa med tryckluft. Det finns också dräneringsventiler att köpa som man sätter djupast ner i systemet/slingor, dessa öppnar sig när trycket faller under en viss gräns och dränerar hela systemet.
Så du menar att man måste ha ett fall ifrån vattenkällan ner till dessa ventiler?
 
Thyro89 Thyro89 skrev:
Så du menar att man måste ha ett fall ifrån vattenkällan ner till dessa ventiler?
Ja, man måste ha ett fall ned till ventilerna för att de ska fungera som de ska. I mitt fall så insåg jag rätt fort att de inte hjälpte ett dugg. Ca 50m slang per slinga. Räkna med fall på hela slingan...det är omöjligt att få det bra. Risken är även att de slutar fungera och läcker när slangen är trycksatt.
Lägg istället utan ventil och blås slangen på hösten. Ett jobb som tar 20sek per slinga.
 
  • Gilla
Christer Bill
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Konstig fråga. Det beror väl på gur mycket man behöver/vill vattna. Hur långt är ett snöre? :thinking:
elpaco elpaco skrev:
Konstig fråga. Det beror väl på gur mycket man behöver/vill vattna. Hur långt är ett snöre? :thinking:
Jo såklart, men innan man gräver ner ett system i trädgården kanske man funderar över om det kommer dra 1 eller 100 kubik på en sommar...har ingen uppfattning alls själv, därav frågan. I tider av lågt grundvatten kan man ju reflektera lite extra över en sån sak.

Sen är ju olika system för att vattna väldigt olika effektiva vad gäller att få vattnet till plantan, exempelvis droppslang vs spridare för att vattna en rabatt.
 
F Freedee skrev:
Jo såklart, men innan man gräver ner ett system i trädgården kanske man funderar över om det kommer dra 1 eller 100 kubik på en sommar...har ingen uppfattning alls själv, därav frågan. I tider av lågt grundvatten kan man ju reflektera lite extra över en sån sak.

Sen är ju olika system för att vattna väldigt olika effektiva vad gäller att få vattnet till plantan, exempelvis droppslang vs spridare för att vattna en rabatt.
Hur mycket vatten vill du vattna? Optimalt anses ofta vara 3cm per vecka minus nederbörd. Så vattnar du allt är det 3 kbm per 100m2.
 
K korthoga skrev:
Ja, man måste ha ett fall ned till ventilerna för att de ska fungera som de ska. I mitt fall så insåg jag rätt fort att de inte hjälpte ett dugg. Ca 50m slang per slinga. Räkna med fall på hela slingan...det är omöjligt att få det bra. Risken är även att de slutar fungera och läcker när slangen är trycksatt.
Lägg istället utan ventil och blås slangen på hösten. Ett jobb som tar 20sek per slinga.
Man måste ha en ventil på varje lägsta punkt. Men att blåsa är enklare, om man är försiktig. Annars kan man spränga systemet .. :p
 
elpaco elpaco skrev:
Hur mycket vatten vill du vattna? Optimalt anses ofta vara 3cm per vecka minus nederbörd. Så vattnar du allt är det 3 kbm per 100m2.
OJ! Håller man på dessa mängder så är det rätt sjuka volymer vatten man förbrukar för bevattning måste jag tycka, med tanke på att snittförbrukningen i ett hushåll ligger kring en knapp kubik/person/vecka.
 
  • Gilla
lincolainen
  • Laddar…
F Freedee skrev:
OJ! Håller man på dessa mängder så är det rätt sjuka volymer vatten man förbrukar för bevattning måste jag tycka, med tanke på att snittförbrukningen i ett hushåll ligger kring en knapp kubik/person/vecka.
Ett bevattningssystem är inte till för att göra av med mer vatten. Istället sparar det stora mängder. I många varma delstater i USA får man bidrag för att installera vattensparande system.

Det som förbättras är 1) långsammare bevattning, ger mindre avdrift 2) bevattning tider då värmen är som lägst och förlusterna minst 3) minimalt med felbevattning 4) väsentligt mindre vattendimma skapas (misting). Allt detta besväras man av när man flyttar vattenspridare. Plus att du frigör många arbetstimmar som du nu kan göra vettiga saker med.

Så jämför inte bevattning med spridare, med ingen bevattning. Det är äpple och päron.
 
F Freedee skrev:
OJ! Håller man på dessa mängder så är det rätt sjuka volymer vatten man förbrukar för bevattning måste jag tycka, med tanke på att snittförbrukningen i ett hushåll ligger kring en knapp kubik/person/vecka.
Och mycket beroende av väderlek, i år där vi här i södra delen fått 20 mm regn under 3 månader och temperaturer runt 30 grader i många dagar, då går det åt vatten om du t.ex. skulle vilja hålla en gräsmatta grön.
 
vilket jobb, har aldrig vattnat gräsmattan. Varit grön hela sommaren trots varma vädret iår. Hemligheten är att inte klippa den för att det sticker upp 5 strån
 
D Daniel__s skrev:
vilket jobb, har aldrig vattnat gräsmattan. Varit grön hela sommaren trots varma vädret iår. Hemligheten är att inte klippa den för att det sticker upp 5 strån
Själv har jag klippt "gräsmattan" tre gånger i år och då på högsta inställningen. Den är likväl gul och det enda som är grönt är ogräset.

Jag hade aldrig vattnat med kommunalt dricksvatten (annat än växter). Men med egen brunn är jag villig att ge en del av gräsmattan vatten för att främja lek och avkoppling.
 
D Daniel__s skrev:
vilket jobb, har aldrig vattnat gräsmattan. Varit grön hela sommaren trots varma vädret iår. Hemligheten är att inte klippa den för att det sticker upp 5 strån
Jo... Men det beror nog på andra saker oxå, bara dom som vattnar i området som har grön matta ... Olika förutsättningar på olika mattor helt enkelt. ;)(y)
 
T
F Freedee skrev:
Jo såklart, men innan man gräver ner ett system i trädgården kanske man funderar över om det kommer dra 1 eller 100 kubik på en sommar...har ingen uppfattning alls själv, därav frågan. I tider av lågt grundvatten kan man ju reflektera lite extra över en sån sak.

Sen är ju olika system för att vattna väldigt olika effektiva vad gäller att få vattnet till plantan, exempelvis droppslang vs spridare för att vattna en rabatt.
Personligen så la jag droppslang på ca 40m i häck och odlingslådor en sommar med tanken att det skulle spara vatten och vara smidigt. Visade sig att det inte var så, kubiken försvann snabbt även om det bara droppar ca 1.5l/h. Försvann flera hundra liter på några minuter och kubikerna staplades på varandra när jag mätte med flödesmätare. Då vattnade jag bara ca en timme i taget eller liknande, dvs jag hade inte på det hela nätterna. Det man inte tänker på är att det blir väldigt många munstycken som droppar samtidigt.

Fick en vatten räkning på över 4500 kr efter den sommaren och dom ringde och tom undrade om jag hade en läcka någonstans då det var ovanligt hög förbrukning. Jag har inte använt detta sen dess nu vattnar jag istället manuellt när det behövs.

Men fungerar säkert på enstaka krukor och dyl men skulle inte rekommendera att ha det igång någon längre tid då det går mer vatten än man tror.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.