Gamla oljetankar är väl perfekt. Skänks i princip bort så att kosta på en sanering kan det väl vara värt. Måla med någon lämplig färg så lär det hålla i många år.
 
I-landsproblem nu, var tvungen att släppa ut vatten ur tanken. 1 kubikmeter fylls på rätt fort när regnet väl kommer.
Regnvattentank töms med hjälp av en vit ränna på uteplats bredvid en röd stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vatten strömmar ur slangen från en stor uppsamlingsbehållare, indikerar släpp av regnvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Såg nåt program från Australien, den byggde stora tankar under huset och samlade upp regnvatten för vattning samt spola toaletten med, vi har 208liters plastfat som vi samlar vatten för att vattna med.
 
När jag gick gymnasiet var jag i Australien och praktiserade på en gård. Där gården låg, 40 mil so om Perth, fanns inget grundvatten. Det vatten man hade att tillgå var det som kom uppifrån.

Allt regnvatten samlades i isolerade plasttankar som stod ovan mark. Det som skulle drickas kokte man annars användes det direkt.
Jag antar att det satt någon form av filter som vattnet passerade på sin väg in i tanken.

Detta var både intressant och gjorde att man uppskattar hur bra vi har det med vatten här. Dessutom blev det en väckarklocka att vi ska vara rädda om vårt grundvatten. Därför är en sådan här tråd väldigt bra där vi kan fundera ut bra sätt att ta tillvara på regnvatten.
 
  • Gilla
MoaBrittis och 2 till
  • Laddar…
Vi behöver ordna ett sätt att koppla förbi tanken när den är full, annars rinner vattnet mot vedförrådet...
 
Jag har satt en slang ca 1dm från fullt, som det breddar över, vår tunna fylls endast från 1/4 av takets yta, men blir en del vatten ändå..
 
harry73 harry73 skrev:
Jag ser en poäng att samla upp regnvatten och använda det i trädgården när man har egen brunn och därmed begränsad tillgång till vatten. Att då ha några kubik med extra vatten under den torra sommaren kan vara skillnaden mellan att behöva gräva ny brunn eller inte.
Har man kommunalt vatten och avlopp, då är kostnaden för vattnet så lågt att det ekonomiskt inte är lönsamt att skaffa sig och gräva ner en tank (+ pump och övrig kringutrustning). Lyckas man totalt samla upp 20kubik under sommaren, då sparar man några hundralappar.
Samhällsnyttan är såklart mycket större, och det kan hjälpa att minska trycket på dagvattenledningar vid stora regnfall och därmed minska kommunens kostnader för att bygga ut avloppsnätet. Skulle vara intressant att se om man kan bygga in det som krav vid nybyggnadsplaner (att man t ex ska ha 5 kubik vattenuppsamling på tomten)
Detta är ju klockrent vid bevattningsförbud, som vi redan har ( 1 Maj )….
 
Man kan ju också gräva en djup damm med dammduk så blir kostnaden betydligt lägre per lagrad kubik.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Jag är på väg med släp för att hämta två tankar just nu. Återkommer i slutet på nästa vecka med resultat. Skrev ett Pm till Mikael_L som grävt ner tankar för dagvatten för sju år sedan. Men inte fått något svar
Hur gick det för dig med dina tankar? Fungerade det bra?
 
  • Gilla
KaptenSkurhink
  • Laddar…
K
Missad Missad skrev:
Hur gick det för dig med dina tankar? Fungerade det bra?
Det slumpade sig faktiskt så att det dök upp en riktig vattentank i glasfiber som skänktes bort via blocket i vår kommun, så ibc-tankarna ställde jag bakom garaget och grävde ner den riktiga tanken. Så jag kan tyvärr inte skriva något om hållbarheten hos ibc-tankarna..
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.