Excel
Hej

Jag har en äldre brunn på 17 meter, diametern är 11 cm.

Det finns en en grundfos pump som sitter på 17 meters djup. Volymen i hålet gör att jag får ut ca 60 liter om jag väljer att tömma den helt. Brunnen ger 23 liter per timme.

Jag tänkte bygga automatik som fyller ibc tankar, med nuvarande vattentillströmning bör jag kunna ta ur 550 liter per dygn.

Ambitionen är att skapa tillräcklig volym för att kunna bevattna rabatter och gräsmattan vid behov.

Jag hade tänkt skaffa 2 ibc tankar, dvs 2000 liter. Det kommer ta fyra dagar att fylla upp dessa.

Gräsmattan är på ca 600 kvm, troligtvis kommer jag endast behöva bevattna 150 kvm vid torka. Tror ni det räcker med 2000 liter eller ska jag öka till 3000 liter?

Tankarna kostar 500kr st.
 
R
Ta till lite extra när du ändå håller på . det med att fylla på fyra dagar , är det med hushållsvatten
eller kommer det från annat håll ?
Du kanske behöver vattna innan dom är fulla . Då behöver du en nivåvakt i brunnen som stoppar
pumpen vid min nivå och startar vid max nivå , går även att strypa lite med strypventil på
slangen från pumpen , lämnar lite mindre per timme , då går den lite längre och det rinner till samtidigt .
En borrhålspump rekommenderas inte till mer än ca 6 -7 starter i timmen
Är det bara för tankarna ska det vara en nivåvakt som stoppar pumpen vid fullt annars
rinner det över
 
Excel
R rävlyan skrev:
Ta till lite extra när du ändå håller på . det med att fylla på fyra dagar , är det med hushållsvatten
eller kommer det från annat håll ?
Du kanske behöver vattna innan dom är fulla . Då behöver du en nivåvakt i brunnen som stoppar
pumpen vid min nivå och startar vid max nivå , går även att strypa lite med strypventil på
slangen från pumpen , lämnar lite mindre per timme , då går den lite längre och det rinner till samtidigt .
En borrhålspump rekommenderas inte till mer än ca 6 -7 starter i timmen
Är det bara för tankarna ska det vara en nivåvakt som stoppar pumpen vid fullt annars
rinner det över
Det är inte hushållsvatten, brunnen fanns innan huset byggdes som har komunalt VA.

Jag har beställt en nivåvakt till brunnen som gör att pumpen aktiveras vid en viss nivå och går i en inställbar tid. Skulle gissa på att pumpen kommer gå 12 ggr per dygn.

https://www.conrad.se/p/nivaregulator-h-tronic-1114455-full-tom-10-m-405689

Till tanken behövs som du skriver en nivåvakt som bryter pumpen när den är full.

Kommer behöva ytterligare en nivåvakt som bryter strömmen till trädgårdspumpen, så den inte går torr.
 
R
Det med att pumpen ska gå på tid kanske inte är bra , tänker på tillrinningen ,
blir det för lite kan den gå torr , bättre då att den stoppar på min nivå
Kopplar du tankarna paralellt så går det bra med en nivåvippa och ett relä som
bryter för brunnspumpen , en vanlig vippa får stryk av att bryta/slå till 230V , därav relä
av arbetstyp , samma med trädgårdspumpen
 
Excel
R rävlyan skrev:
Det med att pumpen ska gå på tid kanske inte är bra , tänker på tillrinningen ,
blir det för lite kan den gå torr , bättre då att den stoppar på min nivå
Kopplar du tankarna paralellt så går det bra med en nivåvippa och ett relä som
bryter för brunnspumpen , en vanlig vippa får stryk av att bryta/slå till 230V , därav relä
av arbetstyp , samma med trädgårdspumpen
Jag har funderat på detta, tillrinningen borde inte spela någon roll i detta fall. Om vattennivån når en viss nivå och pumpen aktiveras finns det en given mängd vatten i brunnen. Minskar tillrinningen tar det bara längre tid för vattnet att nå givarnivån. :thinking:

Hade tänkt köpa denna för trädgårdspumpen och för indikering om tanken är full.
https://www.conrad.se/p/vattentrycksbrytare-h-tronic-wps-3000-plus-1114620-1057344

Detta innebär brunnspumpen i brunnen får två enheter som styr motorn. Kommer också dra en extra pem till en ut i skogen om överfyllnadsreläet inte bryter strömmen.
 
R
Blir nog bra , det var bara det jag tänkte på hur det blev om brunnspumpen går på enbart tid
så kan den gå torr
Övervakningslådorna har klart ett tilltalande pris
Det med slang ut till skogen , ska du ha tankarna täta då ? eftersom pumpen går om relät strejkar
då tryckes det ut genom den har du tänkt , det blir även en av och tillluftning då för tankarna
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Excel
Googlade lite, Det finns lock att köpa till ibc tankar med 2” gänga borde funka bra som lufthål och dräneringshål och jag sätter en t-koppling. Tänkte också låta sladdarna till givarna gå genom dessa hål.
 
Excel
Enklast är knaske att sätta en genomföring på lämplig nivå, och pem därifrån.
 
  • Svart genomföring för PEM-rörinstallation i grått plastmaterial med flera fästpunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
R
Kablarna genom , då behöver du någon tätning om det blir tryck där , det finns genomförningar
med rörgänga 15 och 20 , är för värmekablar som sätts i vattenledningar , lite dyra tycker jag men ett måste
i dom sammanhangen
I övrigt så kan du om du behöver fler genomgångar enkelt göra själv , , den dyrare varianten är
skrovgenomförning för båt , eller rördelar i rödgods med bricka ,gummipackning, muttrar som
klämmer ihop , det är rörgänga på dessa
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
R
Excel Excel skrev:
Enklast är knaske att sätta en genomföring på lämplig nivå, och pem därifrån.
Snabb som tusan var du , var hittade du den är det invändig gänga på den ? lite bättre än mitt för att få
till ett stort hål ut
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
R
Tack bra att ha ,lagt den som bökmärke , bra mycket billigare än båtprylar och enklare
än att bygga själv
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Tack bra att ha ,lagt den som bökmärke , bra mycket billigare än båtprylar och enklare
än att bygga själv
Bökmärke? Sånt som grisarna har?
 
R
ricebridge ricebridge skrev:
Bökmärke? Sånt som grisarna har?
:D:D:D:D:D:D:D:D:D
 
Excel
Då är anläggningen klar, köpte en ibc tank, går att ansluta fler om det behövs.

Automatiken funkar bra, tanken fylls upp och styrs av givare i borrhålet samt givare i tanken.

Fyndade en gardenapump i vintras 3500/4e som ger bra tryck.
 
  • Två vattennivåregulatorer monterade på vägg med lysande indikatorlampor och anslutna kablar, del av automatisk anläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bjurran
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.