MollyMoon
Vi funderar på glesspikat golv i vår bastu, som är i stort behov av renovering.
Någon som har erfarenhet av vinklat golv i bastun, med en ränna på mitten?
Om så:
Slog du golvets brädor längsgående med rännan eller la du kortare golvbrädor mot själva rännan. (Kapade brädor mot rännan).
Monterade du en uppsamlingsränna under, isf. isar den om det är riktigt kallt, tex. - 25 °till - 30 °
Gjorde du lutningen med regeln, dvs. varje regel ngt lägre, fallande?

Om man monterar en mineritskiva bakom kaminen, tål den vatten? Sett bastun med minerit som varit lite
väl gropiga (pga. av vattanet?)

Tack på förhand MollyMoon. :thinking:
 
H
Är det en fristående bastu utomhus....som en friggebod ni har?

Själv har jag furugolv som är spontat i min bastu som jag har byggt så golvet lutar mot ett hörn i bastun. Där har jag borrat 3 st 10 mm hål i golvet där vattnet rinner ut ner under krypgrunden och vidare i ett rör bort från bastun.
Det fungerar bra för mig i alla fall.

Golvet känns inte kallt att gå på heller mitt i vintern som det gör i en bastu med springor i golvet.
 
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
MollyMoon
1000 tack H-Thomasson för tipset, detta ska vi genast diskutera! (y)
Jo det är en bastu utomhus, hörndelen av en liten byggnad, vägg i vägg med en boda och vedbod.
Men det är gott om plats och luftigt på marken under, och marken sluttar bra.
//Molly Moon
 
H
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
Jag har byggt bastu på stugan med faner som golv och är väldigt nöjd med det. Det är nån sorts specialfaner med mönstrad plast som ytbeläggning. Den blir inte hal ens av tvålvatten men ändå inte sträv, utan den går att sopa med vanlig sopborste. Bastun har en "bastudel" och ett separat tvättrum. Golvet lutar från ytterväggen mot mellanväggen mellan bastun och tvättrummet. I mitten under golvet finns en vanligt hängränna som samlar upp vattnet. Jag strök epoxi på skivkanterna för att faneren inte ska kunna suga upp vatten.

Golvreglerna är parallella med rännan i mitten. För att få rätt lutning och ett stabilt golv byggde jag på golvreglerna med ribbor sågade med rätt lutning så att första ribban var t.ex. 1 cm tjock, den andra 2 cm, den 3:e 3 cm o,s.v. .
Lämnade ca 0,5 cm "luftspalt mellan väggen och fanergolvet åt att luften kan cirkulera och golvet kan torka ut ordentligt.

Den mineritskiva vi har som värmeskydd har inte påverkats av varken vatten, värme eller köld.
 
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
MollyMoon
M Maxitupla skrev:
Jag har byggt bastu på stugan med faner som golv och är väldigt nöjd med det. Det är nån sorts specialfaner med mönstrad plast som ytbeläggning. Den blir inte hal ens av tvålvatten men ändå inte sträv, utan den går att sopa med vanlig sopborste. Bastun har en "bastudel" och ett separat tvättrum. Golvet lutar från ytterväggen mot mellanväggen mellan bastun och tvättrummet. I mitten under golvet finns en vanligt hängränna som samlar upp vattnet. Jag strök epoxi på skivkanterna för att faneren inte ska kunna suga upp vatten.

Golvreglerna är parallella med rännan i mitten. För att få rätt lutning och ett stabilt golv byggde jag på golvreglerna med ribbor sågade med rätt lutning så att första ribban var t.ex. 1 cm tjock, den andra 2 cm, den 3:e 3 cm o,s.v. .
Lämnade ca 0,5 cm "luftspalt mellan väggen och fanergolvet åt att luften kan cirkulera och golvet kan torka ut ordentligt.

Den mineritskiva vi har som värmeskydd har inte påverkats av varken vatten, värme eller köld.
Men tack så himla mycket för all info, låter jätte snyggt och praktiskt.
Har fått jättemycket info från dig och H-Tomasson.
Vilket bra forum detta är.... Gubben tackar och bockar med :giggle:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.