Någon som har tips på var man kan köpa en bit Pockenholz som privatperson (eller icke branschanknuten företagare) i Göteborgsområdet? Jag är på jakt efter en bit för att tillverka nya styrningar till bandsågen.
 
Holms trävaror, verkar finnas i Göteborg också.

http://slojd.holmtravaror.se/?PageID=682

Vet inte om de säljer till privatpersoner men de kanske kan bevekas. Alternativt kanske lämna ut namnet på någon kund/snickeri som de levererat till som du kan kontakta.

Annars är det nog nätet som gäller. Går också under namnet Lignum Vitae.
Lycka till!
//Ronnie
 
  • Gilla
Överstyvt
  • Laddar…
Jag skulle satsa på teflon.
 
P Pysslarn skrev:
Holms trävaror, verkar finnas i Göteborg också.

[länk]

Vet inte om de säljer till privatpersoner men de kanske kan bevekas. Alternativt kanske lämna ut namnet på någon kund/snickeri som de levererat till som du kan kontakta.

Annars är det nog nätet som gäller. Går också under namnet Lignum Vitae.
Lycka till!
//Ronnie
Holms har jag hittat men det ser ut som att Pockenholz inte ingår i sortimentet som säljs till privatpersoner utan endast till företag och skolor. Men det är såklart värt ett samtal för att kolla närmare.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag skulle satsa på teflon.
Kan du utveckla?
 
Kolla med Claessons trätjära som säljer riggdetaljer i pockenholtz.
 
  • Gilla
Överstyvt
  • Laddar…
Teflon är inte bara stekpannebeläggning. Teflon (eller andra varumärken. Platssorten heter PTFE) finns som svarvämne, kanske även som plattor. Extrem låg friktion utan smörjmedel, tål hög temperatur.
Kan bearbets lätt med svarv, såg, borr mm MEN: Sörj för god ventilation! Annars kan du råka ut för något som heter teflonfrossa.
 
  • Gilla
Överstyvt
  • Laddar…
Teflonfrossa, det var något nytt.
Jag har svarvat en del teflon men aldrig hört om några problem.

Men är inte teflon för mjukt i en bladstyrning?

Protte
 
Efter lite efterforskning fick det bli beställning från Slöjdfokus i Danmark, tack för tipset @Ola C. Teflon låter visserligen spännande men jag håller mig till trä:D Claessons trätjära säljer svarvade ringar så det passar inte för mitt ändamål, annars en mycket trevlig affär. Hittade även en del säljare på Ebay och Amazon men importrestriktionerna verkar sätta stopp för leverans till Sverige för de flesta. Om nån mer behöver ämnen till bandsågsstyrningar så räcker nog biten till fler.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Du vet att du behöver importtillstånd för växtdelar som finns med på CITES-listan. Ungefär som om du skulle importera en krokodil.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Du vet att du behöver importtillstånd för växtdelar som finns med på CITES-listan. Ungefär som om du skulle importera en krokodil.
Nu är Lignum Vitae (pockenholz) inte listad i appendix1 som är den listan som är ungefär lika förbjuden som elfenben o noshörningshorn. Lignum Vitae är under appendix2 och så här står det på Cites: "International trade in specimens of Appendix-II species may be authorized by the granting of an export permit or re-export certificate. No import permit is necessary for these species under CITES"

https://www.cites.org/eng/app/index.php

Så som köpare är det safe att handla.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte provat det själv men det lär gå att göra bandsågsstyrningar av bok och sedan koka dem i smörjolja innan man tar dem i bruk.

Annars finns det en massa engelsmän som säljer små bitar pockenholtz som "pen blanks" på nätet och om du har tur kan sådana räcka till.
 
H heimlaga skrev:
Jag har inte provat det själv men det lär gå att göra bandsågsstyrningar av bok och sedan koka dem i smörjolja innan man tar dem i bruk.
Lite OT, mina består av ek som badat en månad i wd40. (Planen var några timmar i badet, jag glömde av dem och använde inte stora sågen på en månad..)
 
  • Gilla
snuttekudden och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.