nyvillaägare
Jag ska dra el till lite lyktor och behöver dra kabel eller sladd. Vet att det finns ett specialverktyg för som att dra fiberkabel ungefär på det sättet jag tänkt. Är det någon som vet vad det verktyget kallas och om man kan hyra det och göra det själv eller om man måste anlita en firma? Jag gör det gärna själv om det går och blir proffsigt gjort. En elektriker får sköta själva installationen så det blir riktigt utfört så drar jag kabel som jag hört ska vara kostsamt. Det är inte så långa sträckor men tillsammans blir det en hel del har inte räknat ut i meter med över hundra meter blir det nog. Kabeln blir också dyr men det kommer jag inte ifrån. I ett fall har jag ganska långt ut till den yttersta lyktan lite utanför brevlådan och det skulle nog fungera med spade också. Har någon prövat att "klyva jorden" och lägga ner sladden i klykan som blir och har man en rejäl sladd måste väl ungefär en decimeter djup räcka om man har kabelskydd på? :thinking:
 

Bästa svaret

R
Lägg rör/slang gul , finns 50 mm sladdrig och 32 stel i 50 meters ringar , till alla platser du
ska ha lyse på , är det egen mark kan du hacka ner den på spaddjup + ca 50 mm till
Sen ordnar elektrikern och du det med kabelsort , han kan det
Den stela fäster du upp ena änden med snöre och rullar ut i hela längden , sträcker upp
och fäster i något , sen fixar naturen ( solen ) så den blir rak och lätt att lägga efter en dag
 
  • Gilla
nyvillaägare
  • Laddar…
Är det kabelplog du är ute efter.
Behövs nog en större traktor eller grävmaskin för att dra plogen.

Protte
 
  • Gilla
nyvillaägare
  • Laddar…
nyvillaägare
prototypen prototypen skrev:
Är det kabelplog du är ute efter.
Behövs nog en större traktor eller grävmaskin för att dra plogen.

Protte
Kabelplog heter det lät även logiskt. :D Jag förmodade att man kunde dra den manuellt men grannen har traktor så det ska inte va några problem. Funkar det med spade så hackar jag nog ner den det ska fungera det är inga jättelängder. Tackar för tips och hoppas det går bra i den torra marken det har jag inte prövat.
 
R
Kanske grannen har en enkelplog och dra ett streck med den som luckrar upp jorden
 
nyvillaägare
R rävlyan skrev:
Kanske grannen har en enkelplog och dra ett streck med den som luckrar upp jorden
Han har flera tillbehör till den där traktorn men jag vet inte om han kommer köra upp gräsmattan igen om jag låter honom komma? Kanske är det ingen fara nu när det varit så varmt det vette jag inte. Det finns fortfarande djupa traktordäcksmärken från senast han var på tomten med plogen i slutet av vintern.
 
R
Det blir nog spår , ta jobbet som en gratistur till gymmet :D vill du gräva smalt
använd en täckdikesspade lång och smal , typ en sån här
 
  • Lång och smal täckdikesspade med metallblad och T-handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nyvillaägare
  • Laddar…
nyvillaägare
R rävlyan skrev:
Det blir nog spår , ta jobbet som en gratistur till gymmet :D vill du gräva smalt
använd en täckdikesspade lång och smal , typ en sån här
Så får det bli :ok:
 
nyvillaägare
Lite bredare kunde den varit :sweat: :whistle:
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
R
nyvillaägare nyvillaägare skrev:
Lite bredare kunde den varit :sweat: :whistle:
Då får du leta efter en som är bredare , kanske finns av den typen
 
Varför gräva bredare än vad det behövs?
Men det är klart det blir ett dubbelpass på gymmet med bredare spade, man hittar fler stenar också.

Protte
 
  • Gilla
mellansorken och 3 till
  • Laddar…
Varför ska du gräva ett dike? Man trycker väl bara ned spaden och gör ett spår, tryck ned kabeln, gjorde så när jag drog kabel, snabbt och enkelt.
 
R
H Husqvarna220Ac skrev:
Man trycker väl bara ned spaden och gör ett spår, tryck ned kabeln,
På den nivån i mark så är det nog bäst att ha ett kabelskydd mot mekanisk åverkan , kabeln klarar att ligga i jorden
så där finns inga betänkligheter
 
R
A AndersS skrev:
Eller en kabelskyffel
Är väl inte bra att gräva med som TS ska göra , mest för lösgrus/jord och det sista för
att frilägga en kabel . annars bra sak
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.