Igår upptäckte jag att torktumlaren läckte vatten. Detta har orsakat en vattenskada på panelen enligt bilderna.

Vad kan jag förvänta mig av försäkringsbolaget tro?

Utrymmet renoverades för typ 4 år sedan och hantverkaren som då gjorde badrummet sa att detta va en ok installation... så här i efterhand borde ja ju insett att mdf board inte tål minsta vattenstänk utan att svälla upp....

Torktumlarens garanti är ju över så den är la bara att slänga.....

Hantverkaren kommer garanterat inte ta på sig något ansvar så den vägen ger ja upp direkt...

Fbolaget kan väll hänvisa till att det inte är en korrekt installation (om det nu inte är det...)
 
  • Hörn av ett rum med svullnad på vit panelvägg på grund av vattenskada, avloppsrör och eluttag syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenskada på vit panelvägg med svullen mdf-board och skadade områden nära ett kaklat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt en list för en tjuga över?
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Det skall ju vara tätskikt på golvet med uppvik på väggen i klädvård. Om det varit fallet hos dig hade det inte hänt något. Är väl inte mycket att blanda in försäkringsbolaget för detta.
 
Reglerna säger att tätskikt skall finnas på golvet och 5 cm upp på väggen. Det finns förhoppningsvis tätskikt bakom panelen. Men troligen borde inte panelen gått ända ned till golvet.

Att fixa till skadan (om det inte blivit skador djupare i väggen) gör du lätt själv på någon kväll. Låter du en firma göra det så blir det nog inte mycket dyrare än självrisken på din försäkring.

Låt förs. bolaget komma ut och undersöka. De utreder snabbt om det bara är ytligt.
 
Visst skulle det varit på ett annat sätt från början... nu är det ju som det är och lösningen kommer bli att ja sätter en våtrumskiva bakom maskinerna och ser till att framtida vattenläckage inte kan nå något trä. Jag upptäcker ju en vattenläcka direkt eftersom det är fall från vägg som tur är . En större vattenläcka letar sig dessutom in i badrummets till golvbrunnen...

Inget fbolag säger du.. så vad ska man ha dom till då om inte för en vattenskada? Inte för att ja har så stora förhoppningar...därav min fråga
 
Jag menade att troligtvis är det ingen större kostnad att åtgärda. Som det ser ut liten skada. Men gör gärna som Hempularen skriver så får du ju ett besked.
 
Hann skicka mitt förra inlägg innan jag läste Hempularen.

Jag kan lätt avgöra detta själv tänkte bara att man ska utnyttja försäkringsbolaget när det händer grejjer även om jag lätt fixar det själv.
 
A
Fördelen med att blanda in försäkringsbolaget är att få det dokumenterat om det skulle bli följdfel senare...
 
Inte undra på att premierna drar iväg när folk ska koppla in försäkringsbolagen för sånt här. Min självrisk borde vara 10-20 000 så slipper vi tramsanmälningar.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
M munge skrev:
Inte undra på att premierna drar iväg när folk ska koppla in försäkringsbolagen för sånt här. Min självrisk borde vara 10-20 000 så slipper vi tramsanmälningar.
Klart att man skall anmäla en skada oavsett nivå, det kan bli efterverkningar från fb om man inte gör det och får en större följdskada.

Mvh P-A
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
R
Som någon säger , panelen ska sluta min 5 cm från golv med tätskikt upp under den och bakom
min 10 cm upp
Felmontaget på panelen den direkta orsaken till skadan , ser lika ut på väggen till höger
med en golvlist :(:( inte bra
 
Kapat bort det skadade ca 10cm upp och det är mycket riktigt ett tätskikt bakom så det är ingen större skada skedd än just ändarna på panelen. Tänkte sätta en våtrumsskiva bakom på väggen så man tål att vatten rinner på väggen ner till golvet.

Skiter la i f-bolaget eftersom det är så ypperligt lite som tagit skada och som inte borde vara där ändå
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
R
Bra att du kapat bort skräpet
Varför våtskiva , överkurs i mina ögon samt en extra kostnad , normalt ska det inte komma
vatten på väggarna , blir det ett sprut så tål väggarna det under några timmar utan att bli förstörda
 
Så sant, läcker det upptäcker jag ju det direkt så det är la lungt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.