Har ett suterängshus och tänkte klä den med Steni Terra. Källaren är av blåbetong med puts kvar på ganska stora ytor (har tagit ned all lös puts). Har möjlighet att komma över 30 mm cellplast billigt. Tänkte passa på att isolera lite extra när jag ändå ska sätta Steni Terra. Om ja förstår det rätt kan jag gott sätta cellplast direkt mot blåbetongen eller putsen? Tänkte köra 45x70 tryckat mot betongen/putsen och Seni Terra ovanpå. Blir en luftspalt mellan cellplasten och steniterran. Tänkte också skippa vindpapp. Är jag rätt ute eller missar jag något?

MVH Daniel
 
R
Har Steni på grunden , är bra nöjd , men ingen isolering extra bakom bara luftspalt
Hur har du tänkt anslutning mot mark ?
 
Har en äldre platonmatta som går upp på källarvägg ett par decimeter. Tänkte låta steni få ligga utanpå denna och ned ett par centimeter.
 
R
Mina går ner 5 cm under mark
En Steni är difftät ( tvärtätt ) så det kommer inte att ventilera bakom , jag borrade
ett hål 40 mm i centrum ca 10 cm upp ovan mark , mellan läkten ( 28X70 tryckt ) och limmade
kopparnät bakom för hålet och helt öppet på uppsidan , Det ventilerar bra då
 
R
D Daniel Dyp Jonasson skrev:
Har möjlighet att komma över 30 mm cellplast
Det med att isolera en blåbetongvägg med cellplast kanske inte är så bra , det är en radonsten
Blir det tätt på utsidan så går allt in i huset , därav att jag gjorde som skrev tidigare
 
R rävlyan skrev:
Det med att isolera en blåbetongvägg med cellplast kanske inte är så bra , det är en radonsten
Blir det tätt på utsidan så går allt in i huset , därav att jag gjorde som skrev tidigare
Tack för input. Körde du Steni Terra-skruv? Har mcyket att sätta upp och tycker den är i dyraste laget.
 
R
Inga skruv fick med lackade spik , som inte var bra att spika in i skivan , dom studsade bara . så jag borrade ett
litet hål först
Klart inte gratis , men är undrhållsfritt , satte upp det för 15 år sen , ser lika ut i dag och behöver
inte tänka på det så länge jag lever .lite klurigt att få dom exakt med varandra och i ytterhörnen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.