Delvis uppbrutet och rivet golv i en trapp, med rester av en gammal plastmatta och verktyg som en skrapa på trappstegen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har precis rivit ut en plastmatta i en liten trapp i vårt gamla 20-talshus och har nu fått grav asbestångest.. Mattan satt rätt hårt och delades i två skikt när man drog bort den, ett plastytskikt och en pappliknande vit underdel som verkar varit limmad mot trät. I konsistens o känsla likt gammal svårnedriven tapet. Tillsynes inget svartlim. Fick loss den med en del möda med färgskrapa och stämjärn.

Nu är då frågan..var det här en asbestmatta jag rivit ut? Någon som känner igen mönstret och har kännedom om den?
 
Om du redan rivit ut allt är det ju för sent. Och i så små mängder kommer du inte dö i förtid! Skicka en bit på analys så kan du förhoppningvis sova lugnt...
 
L
Eller ta en bit och gå in till en mattfirma , dom vet
 
  • Haha
Matte84
  • Laddar…
Jag gjorde samma sak, visste inte att dom blanda asbests i lim förr så dumt.
Nu känner jag en vis oro, rev ut all heltäckingsmatta i trappan igår och dammsög tänkte slippa mm nu, men nu vågar jag inte efter att jag hitta detta. Räcker det att man kollar med en golvläggare om det kan vara asbest.
 
  • Trappa med borttagen heltäckningsmatta som avslöjar gammalt lim och skrapmärken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa där heltäckningsmattan tagits bort med synliga limrester och flagnande färg på stegen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
B Beckan86 skrev:
Jag gjorde samma sak, visste inte att dom blanda asbests i lim förr så dumt.
Nu känner jag en vis oro, rev ut all heltäckingsmatta i trappan igår och dammsög tänkte slippa mm nu, men nu vågar jag inte efter att jag hitta detta. Räcker det att man kollar med en golvläggare om det kan vara asbest.
Kapsla in området, mask med p3 filter, slipa och dammsug.
 
R RapidSledge skrev:
Kapsla in området, mask med p3 filter, slipa och dammsug.
Okej (y), tror du att det är asbests?
 
R
B Beckan86 skrev:
Okej (y), tror du att det är asbests?
Både limmet o pappen på undersidan av mattan kan innehålla asbet. Om mattan är från ca tidigt 50 tal till tidigt 80 tal så är är det risk för det.

Den första mattan ser ut som korkoplast. Fanns i många kök.......
 
B Beckan86 skrev:
Räcker det att man kollar med en golvläggare om det kan vara asbest.
Du måste skicka ett prov på analys för att veta.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Både limmet o pappen på undersidan av mattan kan innehålla asbet. Om mattan är från ca tidigt 50 tal till tidigt 80 tal så är är det risk för det.

Den första mattan ser ut som korkoplast. Fanns i många kök.......
Okej. Bilderna i början av tråden är inte mina utan jag har skrivit i någon annans tråd. Vi hade en heltäckningsmattan som jag rev bort igår från vår trappa upp till övervåningen :) Och sen snubbla jag på denna tråden. Hade inte en tanke på att det kan finnas asbet.
 
  • Trappa med borttagen heltäckningsmatta som visar slitet underlag och rester av lim.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa i ett hem utan heltäckningsmatta, visar exponerade slitna steg med rester av lim och färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa med borttagna heltäckningsmattan som visar slitet och fläckigt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller i ett hörn av en borttagen heltäckningsmatta med synlig baksida och rester av lim.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som lyfter en brun heltäckningsmatta avslöjande undersidan med potentiell asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
Du måste skicka ett prov på analys för att veta.
Okej(y)
 
Risken att mattan på TS bild har ett asbestlager finns definitivt, jag är övertygad om att det inte är Korkoplast.
Heltäckningsmatta med asbestinnehåll har jag aldrig hört talas om, möjligen i limmet.
 
hscn hscn skrev:
Risken att mattan på TS bild har ett asbestlager finns definitivt, jag är övertygad om att det inte är Korkoplast.
Heltäckningsmatta med asbestinnehåll har jag aldrig hört talas om, möjligen i limmet.
Okej :D(y)
 
Är man osäker så är det väl bara att se till så man skyddar sig när man gör klart det. p3 till masken och hepa filter till dammsugaren kostar ju inte mycket. Sedan tror jag knappast att en plastmatta eller limmet dammar i närheten så mycket som eternitplattor som knäcks. När jag tog bort mina plastmattor hade jag turen att det gick att ta bort dem tillsammans med de masonitskivor de var limmade i. Skar mattorna längs kanterna på masoniten så kunde man bryta upp dem tillsammans, dock rev jag säkert till vissa kanter fler än en gång, men som sagt, varken lim eller mattor är speciellt porösa så det bör nog inte kunna damma allt för mycket, och gör man det en eller två gånger i livet ska man kanske ändå oroa sig mer för chips, godis, passiv rökning och stillasittande, samt alla andra kemikalier man drar i sig när man renoverar. Vill inte uppmana till oförsikt, men har det redan hänt, så finns det ingen anledning till överdriven oro.
 
Det är naturligtvis en risk att utsätta sig för asbest men det finns ingen anledning att gripas av panik om man utsatts mera tillfälligt. Långt ifrån alla har blivit sjuka även om de handskats med asbest yrkesmässigt, av och till eller mera kontinuerligt.
Det var inte bara arbetare på eternitfabriken i Lomma som jobbade med asbest, även om det säkert var de som utsattes för de största koncentrationerna och ofta drabbades av lungsjukdom.
Som exempel hanterade varenda bilmekaniker, åtminstone fram till 1970-talet, asbesthaltiga bromsband till trumbromsar, banden nitades på bromsbackar och anpassades genom slipning innan de monterades. Utsug och andningsmask var då tämligen okända skyddsåtgärder i branschen.
Under 1950-talet tillverkade tobaksbolaget Philip Morris cigarettfilter innehållande asbest, marknadsfördes som hälsobefrämjande”micronitefilter” fanns på cigarettmärket KENT. Konstaterades senare att asbestfibrer från filtret lossade och inhalerades med röken. Har varit en del stämningar i domstol kring detta i USA. Men inte ens vanerökare som inhalerade denna ”boost” av cigarettrök och asbest drabbades av något som var i närheten av hundraprocentigt insjuknande i svårare lungsjukdom.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
K Kojfabriken skrev:
Är man osäker så är det väl bara att se till så man skyddar sig när man gör klart det. p3 till masken och hepa filter till dammsugaren kostar ju inte mycket. Sedan tror jag knappast att en plastmatta eller limmet dammar i närheten så mycket som eternitplattor som knäcks. När jag tog bort mina plastmattor hade jag turen att det gick att ta bort dem tillsammans med de masonitskivor de var limmade i. Skar mattorna längs kanterna på masoniten så kunde man bryta upp dem tillsammans, dock rev jag säkert till vissa kanter fler än en gång, men som sagt, varken lim eller mattor är speciellt porösa så det bör nog inte kunna damma allt för mycket, och gör man det en eller två gånger i livet ska man kanske ändå oroa sig mer för chips, godis, passiv rökning och stillasittande, samt alla andra kemikalier man drar i sig när man renoverar. Vill inte uppmana till oförsikt, men har det redan hänt, så finns det ingen anledning till överdriven oro.
Nä precis! Vi kapslar in området och använder skyddsmask nu när vi ska skrapa och slipa. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.