Hej!

Vi är på gång med ett Attefallshus (komplementboende, fullutrustat) och funderar över möjligheter och kostnader. Nyckelfärdigt finns ju för 400 000 kr och uppåt... Någon som har byggt i lösvirke och kan hjälpa mig med en grov budget? Har sett i tidigare trådar att material runt 200 000 inte är orimligt att räkna med. Arbetet är svårare att uppskatta. Hur många hantverkartimmar går åt om man ska leja bort hela arbetet?
Kan man räkna med att spara en slant på att bygga på plats eller blir det kanske t.o.m. dyrare?
 
Fått offerter på 600h timmar från hantverkare för ett attefallshus i vinkel.
 
Har du sökt bygglov/bygganmälan? Här i kommunen är det helt andra krav om detta skall användas som bostad, BBR krav, handikappanpassat, vent krav mm, så alltså bygglov, pratade med en firma här istan som bygger stort sett klart för 150-200’, med loft, men måste först prata med kommunen...
 
Man brukar räkna att en villa på 15m2 tar 1000-1500h att bygga. Dvs 7-10h/m2 färdigt hus.

Då ligger alltså ett attefallshus på 175-250h om man överför det till ett mindre hus vilket antagligen inte är rimligt eftersom ett mindre hus är mer jobb att göra. Du får mer vägg i förhållande till yta och avlopp etc blir samma arbete som för ett stort hus.

Kan hålla med om att 600h låter lite mycket.
 
  • Gilla
cdt
  • Laddar…
Pratade med bygglov, de hänvisade till BBR 3 kap, ang tillgänglighet samt handikapp mm, är det nån som hittar detta i sin helhet? Hittar ej vad som gäller ang ventkrav med BBR krav, måste man ha återvinning eller får man använda paxfläkt?
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Pratade med bygglov, de hänvisade till BBR 3 kap, ang tillgänglighet samt handikapp mm, är det nån som hittar detta i sin helhet? Hittar ej vad som gäller ang ventkrav med BBR krav, måste man ha återvinning eller får man använda paxfläkt?
Vad är tanken med huset? Skall den användas för uthyrning eller annat boende kontinuerligt? Du har två val när du gör bygganmälan. Antingen kryssa i att det ska bli komplementbyggnad eller komplementbostadshus. Det senare kräver mycket mer i form av tillgänglighetsanpassning, energikrav, mm. Det första alternativet kräver inget av detta. Jag hade kryssat i det första om inte tanken var att skapa en brf och sälja attefallshuset som en bostadsrätt. Sen tror jag att tanken egentligen är att man ska skall anmäla ett komplementbostadshus ifall någon skall bo där permanent, men då blir bygget dyrare och du får mindre yta att bo på då badrum skall vara tillgängligt.

Jag har själv försökt förstå den praktiska skillnaden mellan dessa två termer men bara hittat generella beskrivningar såsom att i ett komplementbostadshus "får man bo permanent" medans en komplementbyggnad kan fungera som "gästhus" eller "garage". Men utan att veta exakt så undrar jag om någon kan bli hindrad att bo permanent i ett "gästhus"?
 
Blir ingen bygganmälan, blir ett bygglov, då. Attefallshuset måste stå minst 4.5m från tomtgräns, söker jag bygglov får jag bygga större/högre samt 2m från tomtgräns, är detta samma val på ett bygglov att jag väljer vad det ska användas till? För det låter annars mycket bra!
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Blir ingen bygganmälan, blir ett bygglov, då. Attefallshuset måste stå minst 4.5m från tomtgräns, söker jag bygglov får jag bygga större/högre samt 2m från tomtgräns, är detta samma val på ett bygglov att jag väljer vad det ska användas till? För det låter annars mycket bra!
Vet inte om jag fattar rätt, men vi har bygget ett komplementshus med bygglov som vi ska ha som gästhus, här krävdes det ingen tillgänglighetsanpassning eller energideklaration mm utan vi fick bygga lite som vi ville. Dock ville de (kommunen) ha KA så vi använder samma KA som när huvudbyggnaden byggdes.
 
Tydligen här om man bygger komplementbostad så måste denna ha 2.40m i takhöjd mm, annars måste man skriva Fritidshus, vet en som fick avslag på detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.