Är det så att ju dyrare dimmer ju snabbare dimrar den? Jag har köpt två malmbergs och en cotech( Clas Ohlsson), identiska puckar.
De dimrar väldigt långsamt och de kostade ca 300-400kr. En dyrare dosdimmer,750kr, kunde man ställa in hastigheten på dimmern. Så stämmer min teori?
 
Det finns ingen koppling mellan pris och hastighet. Tillverkaren ställer nog in en hastighet dom tycker är lagom. Sen finns det förmodligen dyrare modeller där man kan ställa in hastigheten.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Köp Plejd så kan du ställa in hastigheten själv.
 
  • Gilla
Gräsklipparmannen och 3 till
  • Laddar…
Nej, det finns ingen koppling mellan dimhastighet och pris.

De flesta dosdimrar för LED är helt hopplösa, men Eltakos senaste dosdimmer och Plejd är snabba i sin dimring. Åtminstone Eltakos dosdimmer har en potentiometer där man kan ställa dimhastighet.
Den funktionen togs bort på alla dosdimrar som kom ämnade för LED-ljuskällor förr.

Om du endast är ute efter en enkel dosdimmer så rekommenderar jag Eltakos dosdimmer, den är lite billigare. Då krävs ej heller någon neutralledare.
https://www.elbutik.se/product.html/eltako-universell-tryckdimmer-eud61npl?category_id=694

Vill du även kunna styra med mobilapp och/eller ha tidfunktioner så kan du köpa, som tidigare nämnts, Plejd.

https://www.elbutik.se/product.html/plejd-universaldimmer-bluetooth-dim-01?category_id=694
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Putte71Gurra
  • Laddar…
alm82 Andreas La Motte skrev:
Finns det möjlighet använder jag vanliga vriddimmers, helt annan känsla än att hålla på trycka och vänta, trycka igen osv...


Denna är bra:
[länk]
(y) Tack Andreas. Det ska jag tänka på till nästa projekt. Den är dock lite för bynglig för att ha i en trappkopplng tror jag.
 
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Schneider electrics dosdimmer är väldigt vanligt bland elektriker och den har fördelen att den är väldigt liten, men den är väldigt krånglig att ställa in plus att den är ohyggligt seg att dimra! Så den avråder jag från att köpa!

[länk]

//Patrik
Tack för bra svar Patrik. Återkommer gärna till dig med fler funderingar. :strong:
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
P Putte71Gurra skrev:
(y) Tack Andreas. Det ska jag tänka på till nästa projekt. Den är dock lite för bynglig för att ha i en trappkopplng tror jag.
De flesta traditionella vriddimmers har funktion för trappkoppling.
 
  • Gilla
Putte71Gurra
  • Laddar…
Fördelar med vriddimmer:
- Man kan enkelt och snabbt ställa den ljusnivå man vill ha. Lättförståligt för t.ex. äldre människor.

- Man kan enkelt montera i en utan utanpåliggande ram och ersätta en utanpåliggande strömställare.

- Strömställare och dimmer i samma produkt.

- Vill man dimra både lamputtag och LED-belysning som drivs utav drivdon med inbyggd dimmer så behöver man köpa dyra 1-10V dimrar till LED-belysningen. (Om man vill vara konsekvent och inte blanda)

Nackdelar:

- Stor och klumpig.

- Endast en dimmer/dosa. Alltså behöver man fyra dosor för fyra stycken dimrar.

- I trappkoppling så går det endast att dimra på ett ställe.

- Finns ingen minnesfunktion. Man får alltid ställa in rätt ljusnivå varje gång man tänder eftersom man alltid råkar vrida lite grann när man tänder/släcker.

Fördelar dosdimmer:

- Går att ha flera i samma dosa. Alltså kan man i stället för fyra vriddimrar ha två stycken kronbrytare.

- Har minnesfunktion. Det går att ställa in en ljusnivå och alltid köra på den.

- Går att dimra från flera håll.

- Enklare installation när en armatur ska tändas från flera håll.

- Förenklar trappkopplingar vid kuloinstallation.

Nackdelar dosdimmer:

- Krångligare att dimra.

//Patrik
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.