Hej,

Jag bor i ett hus byggt på 70-talet. Ett ovanligt gediget 70-talshus, skulle jag vilja säga. 150 kvadrat Vinkelkåk. 38 graders taklutning. Källare och inredningsbar vind(vindsfönster på gavlarna osv). Fasaden är i sandsten (mexitegel). Jag har länge gått och funderat på vad jag ska göra med huset i framtiden. Taket behöver bytas. Fönstren kommer behöva bytas men det är långt ifrån akut.

Om jag skulle byta fönster och slamma/måla fasaden så skulle det kanske funka med riktigt tegel på taket. Lika så om jag panelar kåken. Men fasaden är i ganska ok skick, så den kommer nog bli kvar utan åtgärd ett bra tag.

Det jag grubblar på är om det ens är någon ide att fundera på lertegel istället för betongpannor nu när jag ska fixa taket. Kan man på något sätt få det att se ok ut i en övergångsperiod med rött lertegel och mexifasad?

Jag har dett väldigt få exempel på detta. Och det talar väl sitt tydliga språk. Finns det någon där ute som sett något exempel som faktist ser ok ut? Har någon ens sett ett hus med vit mexistensfasad och något annat tak än svart/mörggrått betongtak?

Om jag i framtiden fixar fasad och fönster så inbillar jag mig att jag ångrar att jag inte valde tegeltak framför betong.
 
Du ska i vart fall inte måla fasaden. Du har nu en i princip helt underhållsfri fasad. Man gör sig själv en jäkla björntjänst om man målar den och på så vis skapar sig mer underhåll. Om du vill förändra fasaden så hade jag föreslagit puts i första hand och slammning i andra hand.

Vidare tycker jag att man ska gå försiktigt fram med förändringar, att ändra karaktären på hus är ofta svårt att få bra. Särskilt på tidstypiska hus, om du har ett sådant. Om man ger sig på det så är det lämpligt att sätta upp en plan för vilka åtgärder som ska göras för att ska nå en ny harmoni.

Sponant, utan att ha sett bilder på huset, skulle jag säga att ditt val av takkpannor står och faller med fasaden. Att det kan se konstigt ut under en övergångsperiod får man helt enkelt leva med :).
 
R
mexitegel mexitegel skrev:
Du ska i vart fall inte måla fasaden. Du har nu en i princip helt underhållsfri fasad. Man gör sig själv en jäkla björntjänst om man målar den och på så vis skapar sig mer underhåll. Om du vill förändra fasaden så hade jag föreslagit puts i första hand och slammning i andra hand.

Vidare tycker jag att man ska gå försiktigt fram med förändringar, att ändra karaktären på hus är ofta svårt att få bra. Särskilt på tidstypiska hus, om du har ett sådant. Om man ger sig på det så är det lämpligt att sätta upp en plan för vilka åtgärder som ska göras för att ska nå en ny harmoni.

Sponant, utan att ha sett bilder på huset, skulle jag säga att ditt val av takkpannor står och faller med fasaden. Att det kan se konstigt ut under en övergångsperiod får man helt enkelt leva med :).
Har sett många mexistens hus med lertegel ofta glaserat tegel.
 
Glaserat lertegel ser ju inte klokt ut var det än ligger :)
 
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
R
mexitegel mexitegel skrev:
Glaserat lertegel ser ju inte klokt ut var det än ligger :)
Faktum är att det finns kåkar som har glaserat lertegel och taket ser nylagt ut fast det gjordes på 70 talet. Många rappade kåkar fick efter oljekrisen på 70 talet en ytterrock av mexitegel.
 
När det gäller fasaden så håller jag med om att man inte ska ändra den i onödan. Fasaden är än så länge ganska bra. Och det är alltså därför jag är osäker på hur länge huset skulle stå med nuvarande fasad och lertegel på taket. Kanske blir det så länge att det är att betrakta som permanent. Det kan ju bli 10...15...20 år? Så i prinsip måste kombon tegel/mexitegel vara så estetiskt ok att man kan leva med det ett tag.

Glaserat tegel tror jag blir på tok för dyrt. Det är nog inte ens att tänka på.
 
R RapidSledge skrev:
Faktum är att det finns kåkar som har glaserat lertegel och taket ser nylagt ut fast det gjordes på 70 talet. Många rappade kåkar fick efter oljekrisen på 70 talet en ytterrock av mexitegel.
Ja, och tegel håller betydligt bättre än betongpannor även utan glasering.
 
Eventuellt teknska aspekter är av underordnad betydelse i det här sammanhanget. Det som har tagit död på mitt nuvarande tak är att pappen är slut. Och att det har samlats stora mängder skit under pannorna. En tak av lertegel är väl mindre tätt än ett betongtak. Dvs det släpper in mer löv och skit under pannorna. Så vad spelar det för roll om själva teglet håller i 100 år när underlagstaket är slut efter 50 år?

Men fokusera nu på de estetiska frågorna i den här tråden. Infoga gärna bilder på både lyckade och misslyckade lertegel/mexifasader :D
 
Hade de en klar plan med huset så hade valet varit självklart. Men för dig verkar det inte vara helt självklart och hänga på en hel andra faktorer. Det är ett väldigt omfattande arbete du tänker dig med tak och byte av fasad. Är du sugen på det? Har du kapitalet att göra det på några år? Även om värdet på huset går ner på grund av bostadsmarknaden.

Har du rätat ut dessa frågor så är valet enkelt. Men nu verkar du själv inte veta när du i sådana fall skall ändra fasaden om du bestämmer dig för tegel:D. Du får hoppas någon postar lyckade exempel på taktegel och mexitegelfasad.
 
Jag vill bara säga att jag håller med om allt Mexitegel skrivit i denna tråd!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Gammelnörden
Det finns ett exempel i "Så byggdes villan" från 70-talet kombinationen mexitegel och lertegel. Men jag skulle nog vilja påstå att den kombinationen står och faller på kulören på husets trädetaljer.
Ritning av 70-talsvilla med mexitegel och lertegeltak, grönmålad träpanel och fönster med bröstningspartier.
 
Det finns oglaserat lertegel i andra färger än rött. Titta efter t.ex. Randers Tegl från Danmark. En mexistensklädd fasad bör man helst låta vara. Den är svåröverträffad vad gäller underhåll. Det som jag tycker kan vara störande är när man använt mörkt fogbruk så huset verkar vara byggt i Lego. Helhetsintrycket blir bättre när fasaden uppfattas som en skiva. Lite jobb att fixa det dock.
 
Det är ju just på grund av att fasaden fortfarande är i ganska ok skick som jag känner behovet av att få taket att lira med nuvarande fasad. Jag vill ju ogärna in och åtgärda fasaden i förtid så att säga.

Jag ska försöka ordna en bild på huset så kanske jag får in lite flera tips.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Bilder (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.