Hej.

J
Jag försöker hitta ett golv till vårat kommande uterum, det står på plintar, kommer dock isolera golv. Dörrar och tak kommer vara vår höst isolerat.

Det jag har förstått är att det är svårt att ha trä inne, pga temperatur svängningar och fuktigheten, så, vilket golv är bäst? Är inne på komposit, men den är ruskigt dyr, skulle vilja ha trä, men då för man springor, där smuts åker ner, plus svårt med väderförhållanden?

Mvh
 
Okej, jag ska man ha golvspånskiva som underlag då? Behöver den vara fuktbeständig?
 
Jag snickrade ihop ett uterum på 24 kvm för två år sedan. Taket är 32 mm kanalplast, väggarna består av skjutdörrar med dubbelglas samt ca 100 mm isolering i övrigt. Golvet är av torpargrundstyp med 120 mm isolering. Ovanpå isoleringen har jag lagt 27 mm massivt furugolv som jag lutat och vitoljat. Golvet fungerar bra och är riktigt skönt att gå på, upplevs mjukt och varmt. Golvet rör sig så klart en del, men inget som besvärar. Det som är en nackdel är att det kan bli missfärgat rätt lätt om en dörr står öppen och det regnar in mycket, eller om någon spiller t ex rödvin.
 
Okej, det låter bra, för furugolv är det jag helst skulle vilja ha. Hur stor springa lämnade nu mot kanterna?
 
Jag har cumaro golv och det tycker jag fungerar bra. Det är ett extremt hårt träslag. Det är inne på sitt 10:e år och ser fortfarande ut som nytt.
 
Men Cumarogolv har väl ingen spont? Jag vill helst inte ha någon springa i uterummet.
 
Sorry, läste nog inte ditt inlägg tillräckligt noga:). Givetvis är där springa på dessa golv.
 
  • Trägolv med synliga springor och träådring, vilket indikerar slitage eller skarvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Fredrikfr skrev:
Okej, det låter bra, för furugolv är det jag helst skulle vilja ha. Hur stor springa lämnade nu mot kanterna?
Jag lämnade ca 10mm på var sida, golvet är totalt 3.6m brett och ca 6.70m långt. I och med att varje planka är skruvad i regelarna så rör de sig inte så mycket samlat, utan varje planka rör sig separat. Glipan mot vägg täckte jag med en tunn smyglist som jag vitoljade.
Man får tänka på att furu är mjukt, så har man tänkt gå mycket med skor på, eller har hund så blir det nog repigt snabbt. Å andra sidan så bör man inte köpa trägolv alls om man inte vill ha en levande yta.
Jag underhåller golvet genom att våttorka det med vitpigmenterad såpa ett par gånger om året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.