Hej!

Jag ska bygga bastu. Min ambition är att göra detta själv. Jag har min inkommande el i källaren rakt under bastun (på övervåningen).
Efter en del klurande så har jag kommit fram till att enklaste vägen är gå längs ytterpanelen förutsatt att det finns en lämplig kabel.
Se bild - jag har försökt grovt rita in saker och tings relativa placering även fast de är på olika våningar. Det är bara yttervägg uppe i bilden. Jag har inte brytt mig om att rita in övriga rum.
Skiss över planlösning för installation av el till bastu med elcentral i källaren och dörr till badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

NV1K verkar lämplig kan man dra den ca en meter från uttervägg till kopplingsdosa under bastun? Det blir ju innanför bastupanelen men nere längs golvet - kanske 15-20 cm över golvet.

Finns annan lämpligare kabel? Andra kommentarer?

mvh
Anders
 
tommib
Hmm... Jag skulle verkligen försöka undvika att gå utomhus med kabeln så. Kan du inte gå i källartaket och sen borra dig upp i bastuväggen. Du skulle kunna gå upp med rör från en dosa i källaren och där förlägga en värmetålig* kabel till aggregatet. Till dosan kan du gå med vad som helst som är godkänt för inomhusbruk.

*Jag vet faktiskt inte om detta behövs. Det borde stå i aggregatets manual vad för slags kabel det ska vara. Ofta är ju anslutningspunkten långt ner så det behövs inget annat än en bra gummikabel.
 
Det finns två anledningar till att jag inte vill gå imomhus.
1 jag måste genom två våningar (källare, entreplan och ovanvåning)
2 jag har en del asbest i schaktet som jag isf skulle använda. Vilket ju komplicerar arbetet.

För mig kändes 1 kabel på utsidan smart.
Man behöver inte oroa sig för varken skarvar eller kylning. Det ska ju gå en hel del effekt i kabeln så man vill ju göra rätt...

Törs man fråga varför är det en dålig lösning?

Ja sen sista biten från dosan till aggrgatet blir det ju någon specialkabel. Jag såg att tylö skrev något i deras manual så det är inte problemet.
 
tommib
Det blir två onödiga hål i husets klimatskal och det blir onödigt besvärligt den dagen du behöver göra något med fasaden. Notera att det inte är otillåtet på något sätt, jag personligen skulle bara inte göra så.

Det framgick inte att det var två våningsplan som skulle passeras.

Fråga elektrikern som ska göra det, hen kanske ser någon lösning på plats som inte du ser.
 
Du pratar redan med elektrikern.

Om man då istället funderar på att gå invändigt. I schaktet mellan våningarna kan jag nog få ner en flex slang som då blir frihängande. Sen så måste man dra längs väggen i bastun bakom panelen?

Jag tänkte mig en 8 kW bastu. Kan 20 mm flexrör funka med 2,5 fk i den? Bör man tänka mer på effekten och eventuell värme utveckling? Schaktet blir ca 3-4 m och sen 4-5 m bakom bastupanelen.
 
tommib
20 mm flexrör fungerar utan problem för 5x2,5 FK. Om det räcker för 8 kW effekt vet jag inte, du får göra en normal ledningsdimensionering. Sök på eldim. Däremot är det inte optimalt att slangen hänger fritt i schaktet. Går det att fästa på något sätt? Kanske försöka använda VP-rör istället som är mer stabila? Kabel?

När du säger bakom panelen, menar du direkt bakom panelen eller utanför isoleringen? På varma sidan (=innanför isoleringen) ska det inte förekomma några eldragningar.
 
Dimensionering gjord. Jag räknade på 1 ohm i förimpedans - jag är i en mitt i en medelstor stad. Ska försöka mäta min impedans under dagen med en hårtork.

Bör man fundera en extra sväng kring säkringstypen när det är en bastu?

En följd fråga angående panelen och kabeln i bastun. Det jag lyckats läsa mig till så var det över en meter som det spelare roll för eldragningar? Då var man tvungen att ha värmebeständig kabel - under en meter inga problem.
 
  • Skärmdump av programvara för eldimensionering med inställningar och beräkningsresultat för elektrisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Jag kan inte bastureglerna i tillräcklig detalj för att kunna säga något om det, men jag skulle inte lägga kabel på varmsidan.

Om du bor inne i en stad har du troligen inte 1 ohm i förimpedans. Även om du skulle ha det klarar du dig med en 2,5 kvmm ledning. Om du vill kan du välja B-karakteristik på säkringen eftersom ett bastuaggregat är en rent resistiv last, då får du lite mer marginal.
 
Inte jag heller, hur varmt det blir bakom panelen högt upp på vägg vet jag inte men varmt blir det. Man kan ev göra en bedömning utifrån vilken ström som kommer att gå i kabelns, dvs om man vet aggregatets märkström/effekt. Infälld 2.5 mm² tål ca 18 A vid 30 graders omgivningstemperatur, hälften vid 60 grader...

Du verkar ha god marginal här för en C-dvärg så det är ingenting du behöver byta ifall den redan är inhandlad.
 
R
Vad är det för schakt du talar om ?
 
tommib tommib skrev:
Jag kan inte bastureglerna i tillräcklig detalj för att kunna säga något om det, men jag skulle inte lägga kabel på varmsidan.

Om du bor inne i en stad har du troligen inte 1 ohm i förimpedans. Även om du skulle ha det klarar du dig med en 2,5 kvmm ledning. Om du vill kan du välja B-karakteristik på säkringen eftersom ett bastuaggregat är en rent resistiv last, då får du lite mer marginal.
Det var precis min tanke när jag räknade på 1 ohm.

Lär köra på en C dvärg om det inte finns något riktigt anleding att byta.

Det är ett redan isolerat utrymme med befintliga väggar, planen var att bara smälla upp en spikläkt och sen sätta panel i det. Jag skulle isf lägga kabeln långt ner, 15-20 cm ovanför golvet.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Inte jag heller, hur varmt det blir bakom panelen högt upp på vägg vet jag inte men varmt blir det. Man kan ev göra en bedömning utifrån vilken ström som kommer att gå i kabelns, dvs om man vet aggregatets märkström/effekt. Infälld 2.5 mm² tål ca 18 A vid 30 graders omgivningstemperatur, hälften vid 60 grader...

Du verkar ha god marginal här för en C-dvärg så det är ingenting du behöver byta ifall den redan är inhandlad.
Dvärgen är inte inhandlad.

Som jag skrev ovan så skulle jag isf dra kabeln långt ner. Aggregatet är på 8 kW.
https://www.bauhaus.se/tylo-sense-sport-8.html


Det här är en anledning till att jag funderade på att gå på utsidan på huset. Då blir det bara en kort bit där kabeln går i väggen. (Sen om den är kort nog för att anses som kort ivid lednings dimensionering är en annan fråga)
 
R rävlyan skrev:
Vad är det för schakt du talar om ?
Det är ett schakt med avlopp och gamla vattenledningar. Asbest isolering mm.
 
R
A andersda skrev:
Det är ett schakt med avlopp och gamla vattenledningar. Asbest isolering mm.
Fick i huvudet ,ventschakt , där får det inte läggas kabel
Kan du få i ett rör av något slag så går det bra att gå i trumman , kallas då kanalisation
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.