Myror har invaderat min Friggebod + ett skjul. De klättrar uppför väggarna och en hel del av dem har tagit sig in i Friggeboden. Skjulet får de gärna hålla till i men inte i Friggeboden. Är det någon som har en någorlunda miljövänlig lösning på problemet? Myror som klättrar längs hörnet av en vitmålad trävägg i ett skjul eller Friggebod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanel fungerar, bra om du hittar boet också. Man kan få strö ordentligt med kanel några ggr men till slut ger de upp.
 
BirgitS
Det viktigaste är att se till att myrorna aldrig hittar något ätbart inne för enda anledningen till att de går där är för att söka eller hämta mat. Sen så är myror inomhus ett större problem bara under ett par veckor så här års innan det finns en massa mat för dem utomhus. När vi fick in myror så här års så verkade det vara bra att tvätta myrstigarna med ättika på ett hushållspapper, jag antar att det tar bort lukten de lägger ut på stigarna för att fler myror ska hitta vägen till maten.
 
S
Kolla så du inte har fukt i taket eller väggarna , den sortens myror gillar det , dom odlar svamp till ungarna
i värme och fukt , samt att dom kan äta upp hela vindsbjälklaget
Behöver inte vara så mycket fukt för att dom ska boa , är dom så många finns risk att dom etablerat sig
 
Lite tveksam till att de hittar mat i Friggeboden, har aldrig haft en smula mat därinne. Tycker det känns som om de letar ny boplats....jag vet inte. Imorgon köper jag kanel o sen kommer det att lukta kanelbullar i hela området. ☺
 
Det där med fukt.... så kan det nog vara för när jag drog bort en golvlist så hade spikarna rostat bakom listen ...får ta mig en titt på det imorgon..nu är jag så tji på allt vad myror heter att jag inte ens orkar öppna dörren dit in. Tack för tipset.
 
H
BirgitS
Nu gör ju myror nytta ute i naturen så det är mindre bra att ha ihjäl dem.
 
H
När man är nog trött på dom så kvittar det tyvärr.
 
H Hallerudsbo skrev:
Köpte myr medel på Ica.
[länk]
Du blandar lite med vatten och tömmer ut.
Har inte en enda murstackare kvar nu.
Provar med kanel först å funkar det dåligt går jag över till det grövre artilleriet fast det bär mig emot att ta död på dem.
 
Stor skillnad på svartmyror, stackyror (skogsmyror) och hästmyror. Hästmyror gillar rötet/fuktigt trä och kan äta upp ett helt hus (ser ut som stora skogsmyror), svartmyror kommer ofta in i köket på våren (myrdosor funkar på dem). Stack/skogsmyror är inte lätta att bli av med. Gör ingen skada men bits och är jobbiga. Tar man kol på en stack dyker det upp en ny i närheten......
 
Nu kan jag berätta hur det gick med myrorna. De flyttade från Friggeboden efter att jag bekämpat dem med kanel (verkningslöst) ...sedan blev det Myrr(ens) tur. De försvann och började bygga vid en stubbe som jag har på tomten. Allt var bra ett tag sen blev de liksom folkilskna. Det gick inte att ta ett steg i trädgården utan att de gick till attack, de hade sina privata stigar o gud nåde den som stannade mitt på en sådan stig . Nu tröttnade jag rejält. Fick fram en slang som jag drog ner till sjön o igång med pumpen. Ner med ett munstycke i stacken o på med vattnet. Nu fick de små stackarna bråttom o hade siktet inställt på en ny boplats. Det såg ut att bli Friggeboden men där blev det stopp, de gillar inte Yes diskmedel märkte jag efter att ha hällt ut lite sådant på deras stig till boden. De hittade tydligen en annan stubbe ett hundratal meter från min tomt där de valde att börja bygga nytt. Nu hoppas jag att vi har vapenvila lång tid för kriga mot myror var inte kul alls.
 
  • Gilla
Rawberry och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.