Det skrivs mycket om fördelen med stenhus. Finns det någon nackdel? (Förutom priset som jag förstått kanske är högre).
 
Det finns alltid fördelar och nackdelar. Nackdelarna kommer oftast som en ökning av priset. Exempelvis väger ett stenhus mer så du måste gjuta en dyrare grund som klarar vikten. Eftersom det väger mer kan det också lagra mer energi och det är en fördel. Å ena sidan å andra sidan!!! ::)

Tittar du på kontorskomplex och flerbostadshus så är de oftast gjorda av sten (eller stål). Detta är ju kopplat till fördelarna med stenhus. De brinner inte, de möglar inte, klarar stora laster, mindre underhållskrav m.m.

En personlig reflektion är att det är svårare att vara hemmapulare om du har stenhus, det är alltså betydligt svårare att göra förändringar, exempelvis bygga ut (om du inte bygger ut i trä förstås).

Det är också en annan typ av huslära. Du måste ha färg avsatt för stenhus (ej diffusionstät) när du målar, du tilläggsisolerar inte på samma sätt m.m. Dock är detta aldrig ett direkt problem, bara ett annat tänk.
 
En annan nackdel kan vara att uttorkningstiden är längre för ett stenhus.

Men jag undrar om man verkligen får ett så tungt hus om man bygger i lättbetong?
 
Det blir tyngre än trä med isolering no doubt men var det katastrof skulle man inte bygga så många hus i Danmark och Skåne. När man bygger stenhus skall man inte ha bråttom utan låta det torka ut, det blir 100 ggr värre om man bygger i block men kör man hela väggelement så går det snabbt.

I Linköping vid sjukhuset har man byggt ett antal funkishus i dessa element, NCC tror jag. Byggdes under hösten och våren nu och flertalet har flyttat in såg jag i dag....så det går nog snabbt.  Grymt snygga fasader för övrigt....

Har man tiden att vänta med innerdetaljerna 1-2 mån så bör man göra det förutom att montera avfuktare!
 
Sen finns det stenhus och stenhus. En av fördelarna med stenhus är att det "andas", men moderna "stenhus" i gjuten betong som är isolerade med frigolit kan väl inte andas, eller?
 
Det beror på vad du menar med "andas". Stehus är inte diffusionstäta, vilket betyder att fukt kan vandra. Det går ju inte i trähus som använder fuktspärr. Dessutom vore det inte så bra med fuktvandring i trähus.

 
Hur kan fukten vandra igenom 20 cm frigolit (om man ha den typen av konstruktion)?
 
Genom att den inte är diffusionstät.
Det finns alltså "gångar" genom cellplasten, där fukten kan vandra, beroende på skillnader i exemplevis ångtryck, temperatur eller lufttryck.
Däremot är det skillnad mellan material och material.
Jämför sandjord med lerjord.
Om du häller tio liter vatten på sandjord så tar det inte lång tid innan det perkolerat? (runnit ner genom materialet).
Häll det på en lerjord och det tar hundratals år...
Men det rinner till slut igenom.

Alltså:
Cellplast, betong, trä. Allt diffunderar.
Det är bara en obrutet, oskadat skikt av plast som hindrar.
Själv är jag förövrigt mycket nyfiken på de nya materialen som skall släppa ut, men inte in...
Goretex för hus, ungefär.
 
Aha! Tack för svaret! :)
 
Prisskillnaden mellan betong och trähus är inte så stor som många tror.

När vi jämförde, om jag inte minns fel så var det bara 50000kr dyrare att få samma hus med betongblock.

Grunden kostade inte mera än en vanlig grund, det är bara en annan konstruktion med balkar som tål mera belastning.

Det man måste vara nogrant med är markförberedelsen p g a tyngden av huset.
Man måste packa i flera omgångar med blandad storlekar av grus och sten.

Nackdelar ser vi faktiskt inga ;D
 
Skönt att höra Sweli.....det bådar gott inför framtiden för vår del, vi är ju i startgroparna!
 
Lycka till!
 
Fråga till Sweli; hur stort var det hus som du skriver skulle bli endast 50.000 kr dyrare i sten än i trä?
Vi går också i tankar på att välja sten istället för trä, och min uppfattning är som din att det inte skiljer så mycket nu för tiden.
 
Det sweli menar är kanske att det är putsat? Då kan det skilja 50k, men det är fortfarande träkonstruktion.
 
lennartg skrev:
Fråga till Sweli; hur stort var det hus som du skriver skulle bli endast 50.000 kr dyrare i sten än i trä?
Vi går också i tankar på att välja sten istället för trä, och min uppfattning är som din att det inte skiljer så mycket nu för tiden.
Snart tre år sen senaste aktivitet av sweli (om man kollar i profilen) så det är en viss för uteblivet svar.

Angående pris så vill jag tipsa om att det är bra är att inte bara stirra sig blind på priset. Jag fick storleksordningen samma pris för stenhus (prefab sandwichelement), men det var en väldigt liten firma så jag vågade inte gå på det utan det blev samma hus som trähus med en känd hustillverkare för storleksordningen samma pengar till sist vilket jag är väldigt nöjd med, mycket saker som blev mycket enklare med en stort tillverkare i ryggen, banken och kommunen verkade väldigt trygga i det att de kände igen hustillverkarens namn och alla hantverkare var väldigt tillmötesgående och bra att ha att göra med vilket troligen både är att firmorna vill få fler jobb från den stora husfirman och det att om husfirman byggt många hus vet de vilka som funkar bra att jobba med, svårare för mindre firmor som det tyvärr ofta är tvunget att bli när det gäller stenhus. Det är inte bara boendet man köper utan även resan dit som kan bli jobbig om nått går fel och firman inte klarar av det. Inte sagt att det nödvändigtvis måste vara sämre med en liten firma men man tar en större risk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.