Ja det är ju det, skulle räcka med i princip 4st, kanske 5st rektangulära gardena spridare. Vs 26 cirkulär spridare om man placerar dom vid kanten av gräsmattan. (trodde inte det skulle bli så många!) Blir en skillnad på nästan 4.000kr bara i popupspridare...
Blir dessutom mindre slang att dra. Men isf drar jag nog en separat slang till varje zon. Så kan man vattna olika mycket i dom olika lägena.

Vad tycker du? Är det verkligen motiverat med 4000kr extra och 22 extra spridare!?

Nackdelen är att jag får en ful grå popup spridare mitt i det gröna! Men man kan ju såklart måla den grön så den inte syns lika mycket. Vilket för mig är underligt att den inte är från början, den skall ju vara på en gräsmatta!?
 
Jag skulle säga att du bygger helt olika system. Du designar tex inte head to head. Det finns ingen spridare som klarar att få en helt jämn nederbörd. Det blir alltid mer närmast och mindre längst bort, det är därför man Sätter dem mot varandra.

Jag snålade in på tre ställen på mitt system, de måste jag åtgärda i efterhand ..

När det gäller rör så SKALL du dra separata till varje zon. Annars är det en och samma zon :) varje automatventil servar en zon.

Med det sagt får du säkert ett helt ok resultat. Jag är inget proffs och har aldrig använt gardenas grejer.
 
Har nu kollat tryck och flöde på både garage och hus.

Båda har i princip samma värde.

Tryck 5.2bar
Flöde 10lit/ca19sek.

Bra eller dåligt?
 
Funderar lite fram och tillbaka nu. Rektangulära OS 140 från gardena hade passat bra men känner att det är tråkigt att ha massa "fläckar" mitt på gräsmattan varför jag helst vill ha spridarna placerade längs med kanten. Men inte till vilket pris som helst. 26 spridare som du föreslog känns därför inte rimligt i mitt fall.

Har ritat upp ett förslag, vet inte alls om jag tänker rätt här. Så kom gärna med feedback.
Jag har ritat upp tomten och spridare (utgått från spridare som har kastlängd på 8meter.) I mitt förslag får jag ner antalet spridare till 10st. Tycker det ser bra och funktionabelt ut. Vad tror du om denna lösning? Det blir ju såklart områden som får mer eller mindre vatten, har inte analyserat ditt förslag men gissar att ditt exempel bygger på att spridarna korsar varandra ungefär lika många ggr och därför får en jämn bevattning.

Kanske är det inte alls bra när man vattnar såhär. Jag vet inte hur stort problem det verkligen är?

Ritning av en tomt med indikationer av bevattningsspridare placerade längs kanterna och spridningsmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag rättar mig själv, då jag tror jag börjar fatta vad du menar med att man bör planera "head to head". :)

Det är att spridarna inte vattnar särskilt bra närmast sin egna roteringspunkt/axel va? Och därför bör man ha en spridare på motsvarande sida som då kastar vatten fram till denna ist...

Kanske måste jag ha så många spridare som du föreslår då trots allt. Sicket jobb..... :rolleyes:

Kollade lite snabbt på ebay och där finns ju iaf stora pengar att tjäna. Hittade tex ett 20pack Hunter I-20 med rostfri hals för ca 1900kr inkl frakt. Helt nya. I sverige kostar dom en femhunring STYCK. Kan det verkligen stämma? :thinking:

Ebay: https://www.ebay.com/itm/20-Hunter-...nter+I-20+4"&_from=R40&rt=nc&LH_TitleDesc=0|0
Sverige: http://shop.ostorpsbevattning.se/hunter-i20-ultra-sektor-514m-p-131-c-407.aspx

Verkar dock som att dom har en kastlängd på mellan 5-14meter, vilket gör att den kastar lite för långt på långsidan där jag har 4.5meter. Men det kanske går att strypa denna sektor så man kan justera på det viset? Hade varit smidigt med samma spridare överallt tänker jag. Om det går...
 
Ja head to head är alltså str varje spridare kastar ända fram till nästa spridare. Dvs i allmänhet når varje spridare tre andra spridare. Det är för att ingen klarat att bygga en spridare som vattnar helt jämnt, utan det faller mer närmast och mindre längst bort. Vänder man två mot varandra så kommer ju det att jämna ut sig! Dessutom blir systemet mindre känsligt mot vind mm.

Ja i tex USA är sprinkler otroligt mycket billigare. Om du kan leva med båtfrakt på en månad så går det att köpa via tex shopusa.se tex. I Sverige har golfbanor popupsprinklers, i USA har var och varannan tomt. Det sätter priset.

I din ritning har du 0% head to head. Vissa punkter får inget vatten alls. Det kommer bli problematiskt. Jag kan inte rekommendera det.
 
För att förtydliga
Schematisk illustration av grässprinklers placerade med mönster för huvud-till-huvud bevattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Diagram som visar sprinklertäckning och vattenfördelning med tre olika konfigurationer A, B och C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
elpaco elpaco skrev:
I din ritning har du 0% head to head. Vissa punkter får inget vatten alls. Det kommer bli problematiskt. Jag kan inte rekommendera det.
Nej jag förstod det efter en stund. Lätt att man bara tänker att den vattnar ju i hela cirkeln så det blir ju bra. Men som du säger vattnar den olika mycket på olika avstånd. Trodde dock det var tvärtom att den vattnar minst närmast, men det är tvärtom då alltså. Bra bilder.... Förstår precis nu! (y)

Ja när det är sån prisskillnad så kan jag tänka mig att vänta. Det viktigaste för mig i nuskedet är egentligen att gräva ner alla slangar, så jag får väl plugga dom och sätta pinnar där spridarna skall vara när jag lägger på matjorden. Så får jag sätta spridarna i efterhand. Risken är väl att jag hunnit så gräs då och då kommer jag inte kunna pilla med det så mycket. I värsta fall får jag väl göra det klart nästa år. Får se vad jag hinner med. Är ju o grejar med lite av varje nu, som du säkert märker då du är med mig i många trådar och ger mig bra vägledning. (y):D

Vet du om alla spridare ansluts underifrån?

Det jag egentligen behöver ta reda på nu, är då vad jag ska ha för spridare. Så jag vet hur mycket dom kräver, så jag vet hur många jag kan koppla i samma slinga. Men uppdelat i zoner på det viset vi pratat om borde det ju inte bli några problem hursomhelst va?

Har du något tips om vilka spridare som är prisvärda att kolla på från Hunter? Shopusa var nytt, ska kika närmare på det. Har du tips på bra sidor som säljer Hunter grejerna i USA?

Reagerade på att jag verkar ha väldigt dåligt flöde jämfört med andra. Måste dubbelkolla detta så inget annat var igång samtidigt som jag gjorde 10L testet. :thinking:
 
C crazytok skrev:
Nej jag förstod det efter en stund. Lätt att man bara tänker att den vattnar ju i hela cirkeln så det blir ju bra. Men som du säger vattnar den olika mycket på olika avstånd. Trodde dock det var tvärtom att den vattnar minst närmast, men det är tvärtom då alltså. Bra bilder.... Förstår precis nu! (y)

Ja när det är sån prisskillnad så kan jag tänka mig att vänta. Det viktigaste för mig i nuskedet är egentligen att gräva ner alla slangar, så jag får väl plugga dom och sätta pinnar där spridarna skall vara när jag lägger på matjorden. Så får jag sätta spridarna i efterhand. Risken är väl att jag hunnit så gräs då och då kommer jag inte kunna pilla med det så mycket. I värsta fall får jag väl göra det klart nästa år. Får se vad jag hinner med. Är ju o grejar med lite av varje nu, som du säkert märker då du är med mig i många trådar och ger mig bra vägledning. (y):D

Vet du om alla spridare ansluts underifrån?

Det jag egentligen behöver ta reda på nu, är då vad jag ska ha för spridare. Så jag vet hur mycket dom kräver, så jag vet hur många jag kan koppla i samma slinga. Men uppdelat i zoner på det viset vi pratat om borde det ju inte bli några problem hursomhelst va?

Har du något tips om vilka spridare som är prisvärda att kolla på från Hunter? Shopusa var nytt, ska kika närmare på det. Har du tips på bra sidor som säljer Hunter grejerna i USA?

Reagerade på att jag verkar ha väldigt dåligt flöde jämfört med andra. Måste dubbelkolla detta så inget annat var igång samtidigt som jag gjorde 10L testet. :thinking:
Rekommendationen är egentligen att strunta i hinktest. Istället mäter man diametern på inkommande rör och drar av flödesminskningen som uppstår av transporten till ventilerna. Är flödet för lite förlägger man dedikerat kopparrör, som jag gjort, eller delar upp tomten i fler zoner.

Jag rycker Hunter MP rotator. De är snålare i nederbörd (du kan driva fler), har mindre misting, och kan kombineras hur som helst.

Nerifrån - du menar anslutning till själva popupen? Ja det är nog det vanliga. Men du skall koppla funny pipe mellan pem-kopplingen och spridarhuset. På så vis kan du välja riktning och höjd vid montaget och är inte så beroende av exakt höjd i graven.

Visst går det att gräva ner och koppla i efterhand. Det blir ganska mycket extrajobb bara.

Du kan hitta bra priser från Tyskland också. Men bäst från USA. Bara att googla.
 
Hej på er.

Här går det framåt. Grävaren har varit här och jag har fått ner all PEM osv.

Det som är kvar just nu är.
Inkoppling av ventilerna.
Fixera PEM
Flöda och se att allt är tätt

Sen avvaktar jag tills matjorden kommer så kan jag då sätta dit spridarna.

Har en fråga.

Från utkastet ska det gå PEM till boxen. Denna kommer delvis ligga under stenläggning. Då slangen är styv blir det lite svårt att enkelt kunna koppla loss vid utkastet. Ett alternativ kan vara att lägga slangen i ett markrör den delen som går under sten.

Är det en smart idé?

Jag tänker att jag uppnår 2 saker
1. En liten flexibilitet som underlättar när man tar loss
2. Skulle det mot förmodan hända nåt under stenen så kan jag byta PEM där.
 
Hur kopplar du PEM slangen till utkastet?

Kan du inte avsluta PEM slangen nedanför, med Gardena anslutningspunkt. Sedan slang från denna till utkastet? Det är ju så den är tänkt att användas.
 
Jag kan göra som du säger men mer delar som kan gå sönder under stenen. Därför har jag valt att köra PEM bara från utkast till ventilbox.

Jag har köpt PEM 25 till R15 koppling så passar PEM på utkast.
 
Förstår din tanke, men.... med PEM slangen avslutandes under utkast, inkopplad i en anslutningspunkt. Innebär endast EN röranslutning under marksten. Det är inget jättejobb att lyfta upp ett par stenar för att komma åt den anslutningen 15cm under mark. Sen är det jättelätt att koppla av/på slangen! :)

Bara en tankeställare! Men förstår helt att ju färre anslutningar under mark desto mindre risk för läckage! :)
 
En annan möjlighet är ju att sätta på en delare vi utkastaren så att du aldrig behöver hålla på att koppla om ..
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Redan gjort.

Men tänker att det kanske ändå är bättre att lossa på vintern? Röenockaren som kika på det sa att även om risken är sjukt liten så är det bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.