Hej alla!
Under höstarna spenderar jag många kvällar i husvagnen ute i obygden på ett ställe med i det närmaste obefintlig "mobiltäckning". Om jag ställer telefonen (iPhone 6) i fönstret åt ett visst håll får man på sin höjd en "pinne" Edge men så fort man tar luren i handen tappar man den lilla förbindelsen.

Ringa är ju bara att glömma, det enda jag lyckas med är att få Facebook Messenger på min iPad att hjälpligt fungera genom att köra Internetdelning via Bluetooth mot telefonen där i fönstret.

Finns ju en del enklare riktantenner att köpa för mellan 700 och 1400kr hos exempelvis kjell.com, dessa kopplar man väl till något tolvolts 3/4G-modem och kopplar telefon/surfplatta via wi-fi mot modemet. Men tror ni att det är någon idé när det är så pass mottagning där, jag misstänker att signalen är så pass dålig att det inte är någon idé att förstärka den.

Jag behöver/vill inte ringa men enklare webbsurf, lite e-post och kanske kunna kika lite på Facebook kunde vara trevligt. Men jag är tveksam till att det skulle fungera...

Vad tror ni?
/Rikard
 
Mottagningen (dämpningen) i en bra riktantenn är otroligt mycket bättre än den inbyggda telefonen så det bör absolut vara värt att testa.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
P
Jag har en extern antenn till mitt mobila bredband på landet, det är inte en riktantenn utan bara en extern antenn liknande denna från Kjell. Den gjorde stor skillnad, tidigare hände det att kopplingen bröts vid dåligt väder, numer bara funkar det. Så en riktantenn kan säkert göra underverk.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Det kan räcka med en 4G router. Ser skillnad på det i fritidshuset att den ger bättre mottagning än vanliga mobiler, det är en vanlig Huawei "mobilpuck".
Så börjar du med en sådan se till att den har anslutning för extern antenn så att du kan gå vidare om det skulle behövas.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
enligt mätningar av olika telefoner gjorda i Danmark ligger antennsignalen i smartphones ca 6 dB under en normalantenn, detta pga att de är krympta och inpackade. En 4G router med antennspröt påskruvade har mycket bättre signal. Ännu bättre är det om man ansluter en yttre antenn, antingen till 4G routern eller till en liten wifipuck med uttag för anslutning av yttre antenn. Kjell & Co brukar ha kablarna för anslutning. Tyvärr visar en del wifipuckar, t ex netgear, inte vilket band som används och man kan inte välja.

Ska man ha riktigt bra mottagning köper man en antenn för det band som används mest, normalt 800 MHz. Notera att 4G antenner är dubbla och därför har två antennkablar. Det finns antenner som ger 14-17 dBi att köpa för ca 50 euro från Tyskland. Först med sådana antenner får man riktigt bra fart på 3G/4G. Farten är helt beroende av signal/brusförhållandet SINR. Det finns appar för android som man kan använda för att se om det är 3G eller 4G man är uppkopplad på och vilket band det är. Med Iphone är det svårt.

Det finns mycket samlat vetande om hur man får bra uppkoppling på siten mobilabredband.se
Den som kan något om antenner köper dem inte på Kjell & Co.
 
  • Gilla
rikard454 och 1 till
  • Laddar…
Men det går med Iphone, dock är det viktigt att förstå att värdena man ser för frekvensbanden är en kod som ska översättas via en tabell. För att komma åt att se frekvenserna (och mycket mer) på en Iphone knappar man in "telefonnumer" *3001#12345#* och trycker ringknappen.

Det skrevs om riktantenner tidigare i tråden och jag ser att jag skrev detta också. Det är dock att föredra runtomstrålande antenner om möjligt (de har generellt sämre prestanda dock) eftersom man då inte är beroende av en enskild mast. Operatörerna har en väldig förmåga att rikta om sina antenner titt som tätt och då tappar man plötsligt mottagning på sin riktantenn....
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Nu gällde frågan mottagning i husvagn. det finns många rundstrålande antenner till salu. Gemensamt för dem alla är att värdena på antennförstärkning är totalt ljug. Men de kan fungera om det finns hygglig signalstyrka.

Tyvärr är det rätt mycket information man måste ta till sig för att få bra grepp om hur man optimerar mottagning på 4G/3G. En bra router med utförliga signaldata hjälper om man flyttar sig ofta. Min favorit är AVM 6820 international version som dock kräver att man kompletterar med anslutning för extern antenn.. Finns att köpa som tillsats. En billigare men ändå bra är ZTE MF910 där man kan välja band. Den såldes av Telia.

Den som vill ha en superrouter för 3G/4G och fiber/VDSL kollar in AVM 6890 men det är kanske inte valet för en husvagn.
 
Redigerat:
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Jag tolkade ts inlägg som husvagnen var permanent uppställd "ute i obygden på ett ställe med i det närmaste obefintlig mobiltäckning".
TS kanske kan förtydliga hur det ligger till för det påverkar ev. lösning.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Mottagningen (dämpningen) i en bra riktantenn är otroligt mycket bättre än den inbyggda telefonen så det bör absolut vara värt att testa.
Där blev det fel. Det ska stå antennvinsten (antenna gain) i en riktantenn är ... bättre än i den inbyggda telefonens antenner. Dämpning är inget man vill ha, det får man genom förluster i för långa och dåliga antennkablar eller att vara inomhus bakom energiglas. A priori är det i en husvagn bättre att ha rundstrålande antenner på taket på bra jordplan än att bara ha den lilla routerns eller telefonens egna antenner. Så körde jag med rundstrålande antenner på min skibox tidiga år innan näten var så utbyggda. För övrigt kan man ansluta yttre antenner till vissa smartphones som t ex Samsung Galaxy S4 med patchkablar från Australien. Nyare telefoner har knepigare testkontakter.

4G använder dubbla antenner för att optimera förbindelsen och ska man ansluta yttre antenn bör man alltid använda dubbla antenner. Sådana dubbla antenner kan ibland vara inbyggda i ett hölje men har då två anslutningar. Som AndersS säger, om TS specificerar problemet kan man lättare presentera en lösning utan att gå in på mängder av tekniska resonemang som blir en härva som en lekman inte reder ut. Om det är en enda plats är topografin runt den viktig. Är det hög skog talar det för rundstrålande antenner. Sedan bör man försöka lista ut var masten står.

De AVM routrar jag använder för problemlösning visar avståndet på hundra meter när till den anslutna masten (men inte riktningen, den funktionen finns inte i systemen utan man får använda andra knep). Dessutom visar routrarna inte bara den anslutna cellen utan även övriga celler på 3G och 4G som routern uppfattar. Ibland ger en viss cell lite svagare signal men har bättre förhållande mellan signal kontra brus och interferens (SINR) och då kan riktantenn behövas för att få routern att ansluta till den cellen. När väl val av antennner är gjort funkar en wifipuck för en tusenlapp lika bra som en ingenjörsrouter för flera tusen.
 
Redigerat:
  • Gilla
rikard454 och 1 till
  • Laddar…
Ja, det kunde skrivits annorlunda - men jag tror TS ändå förstod innebörden utan att gå in på detaljer.
 
  • Gilla
gråsten
  • Laddar…
TS skriver att han får en pinne Edge. Tidigare fanns en tjänst som hette Lociloci som bl a kunde visa var den mast man var ansluten till på GSM stod. Men den tjänsten har upphört.

Iphone med flera använder Assisted GPS vilket innebär att Google maps hämtar information från närmaste GSM mast om ungefärlig position. Detta gör att platsmarkören i kartan hoppar till mastens läge när programmet startar upp. Det går bättre om telefonen inte har lätt att ta emot satellitsignaler direkt, t ex att den är under tak. Om man kan ta emot Edge med en pinne med enbart telefonen bör man kunna få en bra signal med en yttre antenn men det är troligt att riktantenn behövs för tillräcklig fart för surf. Den generella lösningen som klarar alla band är Poyntings logperiodiska monterad i par med olika polarisering. Den ger ca 11 dBi på 800 MHz band och mer på övriga band. Köp två och fästen för olika polarisering. Support hjälper.

https://www.lohelectronics.se/kommu...antenn-11dbi-sma-med-kabel-700-2900-mhz-3g-4g
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
G gråsten skrev:
TS skriver att han får en pinne Edge. Tidigare fanns en tjänst som hette Lociloci som bl a kunde visa var den mast man var ansluten till på GSM stod. Men den tjänsten har upphört.

Iphone med flera använder Assisted GPS vilket innebär att Google maps hämtar information från närmaste GSM mast om ungefärlig position. Detta gör att platsmarkören i kartan hoppar till mastens läge när programmet startar upp. Det går bättre om telefonen inte har lätt att ta emot satellitsignaler direkt, t ex att den är under tak. Om man kan ta emot Edge med en pinne med enbart telefonen bör man kunna få en bra signal med en yttre antenn men det är troligt att riktantenn behövs för tillräcklig fart för surf. Den generella lösningen som klarar alla band är Poyntings logperiodiska monterad i par med olika polarisering. Den ger ca 11 dBi på 800 MHz band och mer på övriga band. Köp två och fästen för olika polarisering. Support hjälper.

[länk]
Det finns en app för android som heter OpenSignalMap som berättar allt om vilka basstationer du är kopplad mot och hur bra signal du har. Den har varit ovärderliga för att reda ut problemen med detta i mina föräldrars sommarstuga. Trots riktantenn och 4G-router så har vi dock inte fått riktigt bra lösning på problemet där.

Det kan vara värt att gräva sig ned i vilka problem som mina föräldrar har:
- gå hundra meter i valfri riktning och du har goda mottagningsförhållanden
- På natten har du goda mottagningsförhållanden både från Finland och från Sverige (5 mil bort), då det inte är så mycket störande kommunikation då.
- problemet är istället att just där de har sin sommarstuga så har man flera eko- och utsläcknings-fenomen samt att man inte har fri sikt mot någon basstation annat än genom skog. Skog är inte bra då det ger mycket störningar.
- Även med riktantenn så är man beroende på att signalerna går genom skogen och detta fungerar bra förutom på sommaren då den låga signalstyrkan och den höga belastningen på mobilnätet gör att mina föräldrars anslutning prioriteras ned av 4G-nätet (en svag signal kostar mycket mer bandbredd på radiosnittet än en stark signal, vilket gör att mobilnätet prioriterar bort svaga signaler om efterfrågad kapacitet överstiger den tillgängliga kapaciteten - korkad lösning, men så fungerar det). Som det är nu så har de bra täckning under ca 95% av tiden, men mellan åtta och tio på kvällen så kan anslutningen gå ned från och till. Mobiltelefonerna fungerar bra 50% av tiden mellan lunch och midnatt, förutom mellan åtta och tio på kvällen då de inte får någon täckning alls. I övrigt fungerar de till nästan 100%. I september behöver man inte routern alls för då har de flesta lämnat sina sommarstugor.

Som ni förstår utifrån detta så finns det många fler faktorer som spelar in rörande om man får bra täckning eller inte...
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Tycker absolut det är värt att jobba med externa antenner för att förbättra läget. En signal till sin favoritoperatör kan också ge resultat, det kan ju räcka med att tilta upp närmaste antenn någon grad för att få bättre täckning i önskat område.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Glöm Open signal och andra appar som påstår att de ger mastlägen. I Sverige ger inte appen masters läge eftersom det inte är publik information till skillnad från Danmark och Belgien. Jag vet var alla master finns inom ett par km från mig. Open signal sprutar ut positioner som inte finns.

Lociloci hade tillgång till mastlägen men har lagts ned. Enda som funkar är det med assisted GPS jag nämnde men det går bara på GSM/Edge celler så vitt jag vet och sett.

Vill man absolut ha fram läget på en 4G mast kan man triangulera fram det med avståndsangivelsen i AVM-routrar som använder en funktion i LTE-protokollet. Liknande funktion finns i GSM men visas vanligen inte. Man kan få fram det med en icke uppdaterad Nokia 920. Vid första firmwareuppgraderingen togs en massa field test funktioner bort. Jag lät bli att uppgradera. Samma elände med Galaxy S4 efter android 4.4.2
 
Redigerat:
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Vill man testa app så gör det med G-NetTrack. Blev rekommenderad den av en nätplanerare för mobilnät när jag testade lite, fungerar för 4G också.
Gav tillräckligt bra info om de master som fanns i området vid fritidshuset och signalförhållande när jag kollade. Gratisversionen saknar en del funktioner.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.