Hej! Jag har möjlighet att köpa ett hus ifrån 1964. Kan man säga ungefärlig kostnad på arbetet.

Lite extra bakgrund... Huset har fjärrvärme som vi inte vill använda pga de äldre vattenrören i huset. Vi har tänkt en luftvärmepump som ska sköta uppvärmningen.

Dock som jag förstår det behöver vi ändå byta vattenrören i ovanskrivna rum. Går det att säga ungefärlig kostnad för arbetet.

Tack på förhand.
 
lote nyfiken på varför ni ska byta alla?

Menar du tappvatten eller rören till det vattenburna värmesystemet?
 
Varför byta rör?
Läcker dom? Rörsystem som läcker så man måste fyllla på med vatten som innehåller extra syremolekyler rostar upp.
Men om det är tätt med slutet exp-kärl varar rören din livstid, mina är från 1961 utan problem. Dock om det kommer in färskt vatten hela tiden så rostar systemet upp på 7 år.

Fjärrvärme är väl ett av dom billigaste uppvärmnings källa som finns, vi ger 21,4 öre/ kWh på sommaren och 68,5 öre på vintern +moms men inga andra avgifter till stat eller nätägaren bara en fast avgift / år.
 
R Rickie skrev:
lote nyfiken på varför ni ska byta alla?

Menar du tappvatten eller rören till det vattenburna värmesystemet?
Anledningen är att vi inte vill använda fjärrvärmesystemet är pga av gamla rör och att de kan gå sönder och skapa vattenskador.

Tappvattnet är det vi vill byta, värmesystemet vill vi inte röra.
 
L Leif i Skåne skrev:
Varför byta rör?
Läcker dom? Rörsystem som läcker så man måste fyllla på med vatten som innehåller extra syremolekyler rostar upp.
Men om det är tätt med slutet exp-kärl varar rören din livstid, mina är från 1961 utan problem. Dock om det kommer in färskt vatten hela tiden så rostar systemet upp på 7 år.

Fjärrvärme är väl ett av dom billigaste uppvärmnings källa som finns, vi ger 21,4 öre/ kWh på sommaren och 68,5 öre på vintern +moms men inga andra avgifter till stat eller nätägaren bara en fast avgift / år.
Det var mäklaren som målade upp domedagsbilder på att vi var tvungna att byta för att de till största chans kommer gå sönder 8n9m kort....
 
Om mäklaren säger att dom är kass så är det läge att hålla med och pruta ner priset ett par hundratusen kronor. Har du krypgrund kan nya rör hängas där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.