Hej. Behöver lite hjälp med att identifiera vad detta är för något. Har blivit så här stort från intet på 7-8 år. Det har skuggat dotterns sovrum fantastiskt bra, men nu börjar det bli lite väl....
Går det att hålla ner detta på ett snyggt sätt? Ett stort lövträd i trädgård framför hus, skuggar ett fönster, gräsmatta i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor grönskande buske eller litet träd i en trädgård, tar över utrymmet och skuggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Anlita en arborist. Det är RUT-avdrag på det. Jag fick två bokar glesade och inklippta för 3000,-. Värt varenda krona. Det är väldigt svårt att klippa ett helt träd själv och få ett snyggt resultat.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Problemet är att det växer så jädrans mycket per år....men ska höra med en arborist. Gillar inte riktigt med att det växer över taket. Har inga problem med att klättra upp och åtgärda själv, men det ser nog inge vidare ut efteråt.....
 
R
Ja du bör kontakta en arborist , om du börjar klippa så kommer trädet att försvara sig med att
växa ännu mer , trädet strävar efter att kompensera sig , det är lika mycket i volym
under jord som ovan jord är svar jag fått av arborister
Ett annat sätt är att kapa rakt av ca 1 ,5 - 2 m upp när löven har fallit , på våren ser det för DJ--GT ut
men kommer att slå ut massor av nya skott och bli lite som en boll till att börja med
Egen erfarenhet från äppelträden , klippte alla vattenskott ett år , pang det kom mera nästa år
Nu tar jag lite varje år och håller det i schack , så jag hopps att mina träd ska bli bra om ett par år
Men börja med att prata med arborist så får du svar ,kostar inte mer än en slant i fickan kanske
 
Växer trädet mindte om någon annan klipper det?

Man böt inte vänta tills det fällt löven. Bästa perioden är nu. Juli-September. En tumregel är att ta max 1/3 av lövmassan.
 
R
D Daniel 109 skrev:
Växer trädet mindte om någon annan klipper det?
Nej det växer inte mindre , men det gäller att veta hur man klipper för att motverka så det inte växer
för fort
Men klart du vet hur man gör så tala om för TS det då
 
Ingen som kan identifiera trädet?
 
R
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ingen som kan identifiera trädet?
Kan vara något pil aktigt...

Blommar den? Osv.....
Annars ställ en fråga på odla.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Kan vara något pil aktigt...

Blommar den? Osv.....
Annars ställ en fråga på odla.
Får kolla där, tror att jag har ett inlogg där. Blommar inte.
 
Tycker det liknar någon form av sälg, växer vanligtvis väldigt bra hur man än klipper ner det.
Vanligtvis inget som man bara putsar till lite
 
R
P Pumba skrev:
Tycker det liknar någon form av sälg, växer vanligtvis väldigt bra hur man än klipper ner det.
Vanligtvis inget som man bara putsar till lite
Sälg, vide brukar vara fulla av "blommor" på våren.
 
Behöver ni närbild på blad eller nåt annat säg till.....
 
R RapidSledge skrev:
Sälg, vide brukar vara fulla av "blommor" på våren.
Det finns många olika sorter, det är barken på trädet som får mig att tro det är någon form av sälg, alla blommar inte, jag köpte ett träd på blomsterlandet som hade någon form av svarta "kottar" eller hur man ska beskriva det, det trädet har inte fått några mer såna kottar under de 3 åren vi haft det i trädgården.
 
Kan det vara någon typ av poppel?
 
Jag skickade frågan vidare till Embla träd på FB med dina bilder inkluderade. Det var hon som klippte mina träd jättefint. Rekommenderas om ni bor i Skåne.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.