Hej!
Hoppas någon har lite råd till en glad nybörjare
Jag skulle vilja höja marknivån i ett avverkat skogsparti intill vattnet. Uppskattar höjdskillnaden till ca 70-80cm till den tänkta höjden, planen är att gräsmatta ska läggas när marken är upphöjd.

Min fråga är. Vad för sorts massa är lämnig att använda? Stenkross typ runt 60-90mm och därefter jord?
Tilläggas skall att vattennivån kommer förr eller senare gå upp till viss del där marken ska höjas (se vattenmärken på stenarna)
Jag har markerat området där jag vill höja marken på bilden

Mycket tacksam för svar
 
  • Avverkat skogsparti intill vattnet med röd markering för planerad markhöjning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I detaljplanelagt område får du höja marknivån 50 cm utan bygglov eller liknande tror jag, men hur det är utanför planlagt område vet jag inte, och inte heller om detta är planlagt. Varför kommer vattennivån att höjas, är det en sjö som varierar med årstiderna eller är det havshöjningen du pratar om? Du bör ju ha riktigt grovt material mot vattnet som buffert om du räknar med höjt vatten.

Grundar du med grovt material blir det ju en utmärkt dränering, men ska du ha gräsmatta vill du kanske att den ska få behålla lite vatten för att inte torka ut, eller?

/Fredrik
 
R
A Appelvikaren skrev:
Hej!
Hoppas någon har lite råd till en glad nybörjare
Jag skulle vilja höja marknivån i ett avverkat skogsparti intill vattnet. Uppskattar höjdskillnaden till ca 70-80cm till den tänkta höjden, planen är att gräsmatta ska läggas när marken är upphöjd.

Min fråga är. Vad för sorts massa är lämnig att använda? Stenkross typ runt 60-90mm och därefter jord?
Tilläggas skall att vattennivån kommer förr eller senare gå upp till viss del där marken ska höjas (se vattenmärken på stenarna)
Jag har markerat området där jag vill höja marken på bilden

Mycket tacksam för svar
Har du tillgång till maskiner eller skall du dra ut det för hand?

Hade kört med större stenar sedan 0-90 o sist lite jord.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F fb35523 skrev:
I detaljplanelagt område får du höja marknivån 50 cm utan bygglov eller liknande tror jag, men hur det är utanför planlagt område vet jag inte, och inte heller om detta är planlagt. Varför kommer vattennivån att höjas, är det en sjö som varierar med årstiderna eller är det havshöjningen du pratar om? Du bör ju ha riktigt grovt material mot vattnet som buffert om du räknar med höjt vatten.

Grundar du med grovt material blir det ju en utmärkt dränering, men ska du ha gräsmatta vill du kanske att den ska få behålla lite vatten för att inte torka ut, eller?

/Fredrik
Tack för svar!
Det är en sjö så vattennivån varierar över tid. Längst till vänster i bilden är nog inte nivåskillnaden mer än 20-30cm, 70-80 är närmast de stora stenarna (tanken är att en brygga kommer byggas i framtiden, över stenröset till höger i bild alltså)
Ja det vore ju bra om gräsmattan höll sig någorlunda grön, får väl vattna ofta antar jag? Idag är det mjuk skogsmark och stubbar där marken ska höjas
:)
 
R RapidSledge skrev:
Har du tillgång till maskiner eller skall du dra ut det för hand?

Hade kört med större stenar sedan 0-90 o sist lite jord.
Tack för svar
Jag tänkte dra ut det för hand då jag inte har tillgång till maskiner
Har du någon ide om hur tjockt lager jord respektive storlek på stenar man bör lägga?
 
R
A Appelvikaren skrev:
Tack för svar
Jag tänkte dra ut det för hand då jag inte har tillgång till maskiner
Har du någon ide om hur tjockt lager jord respektive storlek på stenar man bör lägga?
Grövre än 0-32 är svårt att hantera med spade. Grövre sten går rätt snabbt att flytta med en bra kratta eller slänga dit man skall ha det. Kan de tippa materialet på plats eller måste du kärra dit det?
Gräs växer i sandjord eller lerjord.... beror på hur ofta du vill vattna. Räcker med 10-15 cm jord. Slägga, skyddsglasögon, hörselskydd o stängd mun så kan du snabbt göra för stora stenar mindre.
 
;)
R RapidSledge skrev:
Grövre än 0-32 är svårt att hantera med spade. Grövre sten går rätt snabbt att flytta med en bra kratta eller slänga dit man skall ha det. Kan de tippa materialet på plats eller måste du kärra dit det?
Gräs växer i sandjord eller lerjord.... beror på hur ofta du vill vattna. Räcker med 10-15 cm jord. Slägga, skyddsglasögon, hörselskydd o stängd mun så kan du snabbt göra för stora stenar mindre.
Tack så mycket för utförlig info :D
Då får det bli att ägna morgondagen åt att lyfta upp ”stora” (150-200mm) stenar? från strandkanten och grunda med. Jag hoppas på att man kommer ner dit med lastbil, frågan är hur mycket stryk den stora gräsmattan tar av det. Annars får jag kärra 40-50 meter.
Man lär få ett skapligt pass av gratisträning genom att slägga sönder storstenar också! :rofl:
/Jonathan
 
R
A Appelvikaren skrev:
;)

Tack så mycket för utförlig info :D
Då får det bli att ägna morgondagen åt att lyfta upp ”stora” (150-200mm) stenar? från strandkanten och grunda med. Jag hoppas på att man kommer ner dit med lastbil, frågan är hur mycket stryk den stora gräsmattan tar av det. Annars får jag kärra 40-50 meter.
Man lär få ett skapligt pass av gratisträning genom att slägga sönder storstenar också! :rofl:
/Jonathan
Jag använder en Hultafors STS 4000 slägga. Den är på 4 kg, det finns 3 o 5 kg också. Behöver inte slå speciellt hårt men flera gånger på samma punkt. I vissa riktningar spricker stenar väldigt lätt.
 
R RapidSledge skrev:
Jag använder en Hultafors STS 4000 slägga. Den är på 4 kg, det finns 3 o 5 kg också. Behöver inte slå speciellt hårt men flera gånger på samma punkt. I vissa riktningar spricker stenar väldigt lätt.
Intressant. Kände inte ens till att det fanns just stensläggor. Fyllde upp det djupaste stället idag med ett drös större stenar, så det går framåt. Frågan är bara hur mycket stenkross man behöver därefter. Men nya tag nästa helg, åter till ekorrhjulet imorgon igen ;)
 
R
A Appelvikaren skrev:
Intressant. Kände inte ens till att det fanns just stensläggor. Fyllde upp det djupaste stället idag med ett drös större stenar, så det går framåt. Frågan är bara hur mycket stenkross man behöver därefter. Men nya tag nästa helg, åter till ekorrhjulet imorgon igen ;)
Beställ full lastbil... frakten kostar. Min väg är lite mindre så det blir en knubbig grusbil, 10 ton är ca 7 kubik.
 
Hur är det med strandskydd? I de flesta fall får du inte fylla ut så nära vatten utan dispens från strandskyddet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nej, det där är nog inte lagligt. Det kan ju vara bra att veta.
 
R
Han återställer bara hur det såg ut innan...
 
Tack för det! Hade inte tänkt på det men har nu läst på lite. Ska försöka ta reda på hur det ligger till. Å andra sidan borde man ju få ”återställa” marken eftersom den sjunkit. Men verkar dumt att bryta mot strandskyddet, om någon nu skulle reagera.
Ska man söka dispens är det nog läge att vänta tills den dagen ett trädäck ska byggas där så man får med båda förändringarna i ett så att säga? Var ju inte helt gratis att ansöka:thinking:
 
R
Väck inte den björn som sover , är det någon granne som reagerar på vad du gör .
Fyll upp och fixa gräsmatta , ingen som vet
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.