Vi har en Bosch induktionsspis. Nu har en kastrull vi kokade pasta i fastnat på hällen. :thinking: Den sitter fast sten hårt. Vad kan vi göra utan att förstöra hällen?
 
Redigerat:
T
Vet ni anledningen till att den fastnat? Kanske funkar att koka lite vatten ett tag i den så den blir var och lite "mjukare". Den har kanske fastnat pga av att det blivit vakum, i så fall kanske det funkar att borra ett hål i kastrullen. Kanske går att ta en vass tunn kniv att försöka dela på dom.

Försöker brainstroma lite...
 
Äh, den här bara klibbat fast. Häll lite kokande vatten runt om, låt stå. Knacka sen på den i sidled.

(Borra inte ett hål i den)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vet inte varför den fastnat. När vi skulle ta bort den från spisen för att hälla av vattnet från pastan sätt den fast. Jag tänker också på vakuum. Är dock rädd att göra nåt med vassa grejer så vi inte skadar hällen.
 
Fastnade den medan ni kokade pastan?!
 
R
Har det kokat över då kan den limmas fast av det som rann på utsidan , bränns fast mellan kastrull och
platta , försök att blöta upp och ha trasa / handduk runt mycket vatten .
Lite utöver detta , någon form av kant som sättes fast på glaset och fylls med vatten innanför
så det står i vatten
Problemet är nog att det tar tid enligt ovan och det blir kallskuret i upp till en vecka ;)
Något annat vet jag inte , men det kommer kanske något i tråden , vänta och se
 
Nu har vi börjat att hälla varmt vatten med yes runt om. Möjligt att nåt har runnit över när vi kokade pastan.
 
R
Vet du att pastavatten är ett utmärkt lim , en massa stärkelse i den , går bra att limma tapeter med
När jag var knallhatt så sa mamma att jag köper inte en massa lim så jag fick makronvatten
fungerade utmärkt till limning av papper , det sorgliga var att det gick aldrig att ta isär igen
 
R rävlyan skrev:
Lite utöver detta , någon form av kant som sättes fast på glaset och fylls med vatten innanför
så det står i vatten
Lite modellera i en ring runt kastrullen och häll varmt vatten innanför denna "ringmur!

R rävlyan skrev:
Problemet är nog att det tar tid enligt ovan och det blir kallskuret i upp till en vecka ;)
Det finns nog cirka tre "plattor" till på hällen, så lite kan kanske tillagas.
 
Har den lossnat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.