vårt hus ligger utmed en 70-väg (landsväg). Idag sitter det ett 110 cm högt gunnebo liknande stängsel som är fult men praktiskt. Stolparna är nedgjutna ungefär till jorden mittpunkt (vi grävde runt en för att kolla).
Vår tomt ligger i en kurva och därför kan en häck påverka sikten. Vågar vi sätta en häck som blir ungefär lika hög som nuvarande staket?

Tanken är en häck av blodbok, stängslet river vi ner men tror ni man kan ”gömma” stolparna i häcken? Ja jag är lite lat men tanken på att gräva upp stolparna får mig nästan att överge projektet.

Vad har jag för lagar, regler att förhålla mig till?
 
Och ungefär samma sekund jag trycker pp skicka inser jag att jag kan ju bara såga av stolparna :crysmile:
Ja ibland går det trögt att tänka
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
BirgitS
Normalt får man inte ha högre häck än 80 cm på de ställen där trafikanter behöver kunna se runt hörn, den så kallade sikttriangeln som är definierad så här: https://helsingborg.se/bo-bygga-och...an/lagar-och-planer/riktlinjer/mur-och-plank/

Sen bör du ju placera häcken så att den även när den blir större håller sig innanför tomtgränsen, dvs. om stängslet sitter väldigt nära tomtgränsen så måste häcken typ placeras 40 cm innanför (beroende på hur bred ni låter häcken bli. Eventuellt även så långt in att ni kan stå på egen tomt och klippa utsidan av häcken, beror ju på hur det ser ut närmast tomtgränsen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Normalt får man inte ha högre häck än 80 cm på de ställen där trafikanter behöver kunna se runt hörn, den så kallade sikttriangeln som är definierad så här: [länk]

Sen bör du ju placera häcken så att den även när den blir större håller sig innanför tomtgränsen, dvs. om stängslet sitter väldigt nära tomtgränsen så måste häcken typ placeras 40 cm innanför (beroende på hur bred ni låter häcken bli. Eventuellt även så långt in att ni kan stå på egen tomt och klippa utsidan av häcken, beror ju på hur det ser ut närmast tomtgränsen.
Vår tom ligger inte i en korsning utan utmed en landsortsväg som gör en naturlig sväng runt vår tomt. Det är där jag blir osäker på hur hög den får vara. Vi ligger utanför detaljplanerat område.

Sen ligger vår tomt under vägen (den drogs över tomten någon gång på 70-talet). Så även om staketet står 60-70 cm från vägen så står den faktiskt 3-4 meter in på tomten ;)
Om man ser till lantmäteriets kartor.

Men vi har alltså ett dike utanför stängslet som är ca 70 cm brett. Så klippa häck blir ju inga problem. Det är väl snöröjare som kan klaga.

Jag hade gärna haft häcken 100-110 cm hög. Eller allra helst två meter men det tror jag inte Trafikverket uppskattar.
 
BirgitS
Troligen bäst att du hör med kommunen, det verkar vara väl mycket specialfall för att någon annan ska veta säkert.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Troligen bäst att du hör med kommunen, det verkar vara väl mycket specialfall för att någon annan ska veta säkert.
Är det verkligen hos kommunen en sån fråga hör hemma när man är utanför detaljplanerat område, det låter ju mer som det vore trafikverket som ska svara på den frågan?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har läst det som finns på kommunens hemsida och broschyrer och dokument som vänder sig till medborgarna.

Det finns inget som säger att vi inte.
Det bör finnas minst 50 cm mellan växtlighet och väg även där inga gångbanor finns. Det kommer vi ha.

Vid korsning eller utfart som går genom gångbana gäller 80 cm maxhöjd. Inget av det är aktuellt för oss.

Så kommunen verkar inte ha något att säga till om.

Då är det Trafikverket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.