Har behov av en pannlampa när jag arbetar i mörker tex nere i krypgrunden. När jag googlar är det mest pannlampor som är "bäst i test" pga att de är lätta och passar bra för en joggingtur i mörka skogen. Jag har ju inte samma behov som en joggare.

Någon som kan rekommendera vilken sorts pannlampa som passar för arbete i mörker? Tex elektriker bör väl köra mycket med pannlampa gissar jag? Den ska sitta bra på huvudet och gärna uppladdningsbar. Batteritid gärna 8h+
 
Jag vet ju inte hur din krypgrund ser ut, men när jag jobbade i min egen grund, som är två stora "rum" på ca 60 kvm styck (med lågt i tak), så började jag med pannlampa .. Det blev alldeles för svettigt tyckte jag, så jag skippade den och drog med mig skarvsladd och en led-arbetslampa på 20 watt istället .. Gott om ljus .. Nuförtiden har ju alla maskinmärken med självaktning en batteridriven arbetsbelysning som använder samma batteri som maskinerna... En sån hade jag nog köpt idag...
 
Redigerat:
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag vet ju inte hur din krypgrund ser ut, men när jag jobbade i min egen grund, som är två stora "rum" på ca 60 kvm styck (med lågt i tak), så började jag med pannlampa .. Det blev alldeles för svettigt tyckte jag, så jag skippade den och drog med mig skarvsladd och en led-arbetslampa på 20 watt istället .. Gott om ljus .. Nuförtiden har jag alla maskinmärken med självaktning en batteridriven arbetsbelysning som använder samma batteri som maskinerna... En sån hade jag nog köpt idag...
Tack för tippset Dan!

Har en pannlampa idag redan som dock är rätt kass. Tycker jag ändå använder den rätt mycket särskilt i vintras. Bor "i skogen" så det är mörkt ute. Så känner ändå att jag hade velat börja med en ny pannlampa som lyser bättre än min gamla.
 
Stark nog att lysa upp tillräckligt blir bländande när du är på nära håll, tror på separat arbetsbelysning och möjligen en svagare för närarbete när du skuggar allmän belysningen. Pannlampa är för snabba jobb.
 
  • Gilla
Camparen och 2 till
  • Laddar…
Wowtac A2S om du vill ha billig, en Zebralight eller Armytek om den ska vara riktigt fin, eller en Thrunite TH20 om litiumjonbatterier känns läskiga. Allt som säljs i sportaffärer och dylikt är skräp.
 
Har en lumonite Compass r kostar 1500 men klart den bästa jag haft går att ta loss från bandet och tre lägen samt laddningbar.
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
h
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Har en lumonite Compass r kostar 1500 men klart den bästa jag haft går att ta loss från bandet och tre lägen samt laddningbar.
har en sån också.. klart bästa lampan man har haft när man vågade spendera lite mera... lyser som fan när man vill ha lyse... men för det mesta använder kag "moonlight" mode och då räcker det ~1 vecka och bäst av allt när det finns att köpa fäste till peltorhjälmen så den sitter i skärmen efter en tid blir resorbandet uttöjd när man använt andra lampor runt hjälmen
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Rätvinklig pannlampa är helt rätt väg att gå. Lampor ska dessutom vara av metall och inte plast - inget som heter LedLenser eller Black Diamond eller Petzl är något att ha.

Jag hade fortfarande rekommenderat Wowtac A2S till en femtedel av priset som förstaköp. Tidigare så hade jag sagt Skilhunt H03 men med de nya importavgifterna är det inte lönt. Lumoniten verkar också ha en något smal ljuskägla för min smak. Men med det sagt så tror jag inte man blir missnöjd av den om man känner för att lägga pengarna.

Ett annat minus är att 5 lm moonlight är alldeles för starkt! Även 1 lm känns bländande och störande om man tänder den när man t.ex. vaknar i ett mörkt tält.
 
siggebo siggebo skrev:
Wowtac A2S om du vill ha billig, en Zebralight eller Armytek om den ska vara riktigt fin, eller en Thrunite TH20 om litiumjonbatterier känns läskiga. Allt som säljs i sportaffärer och dylikt är skräp.
Tyckte Wowtac A2S passade mina nuvarande behov men hittar ingenstans att köpa den? Bara via amazon och då går shipping och import fees på lika mycket som själva lampan :surprised:
 
När jag gör jobb i lokaler där ej belysning finnes så har jag en 20w batteri led-strålkastare som får sköta grundbelysningen. Sedan en ledlenser H7. 2r pannlampa som punktbelysning. Jag tycker detta är bättre då det lyser upp hela ytan bättre samtidigt som jag slipper bli bländad av för starkt ljus från pannlampan.
 
M Martin Lj skrev:
Tyckte Wowtac A2S passade mina nuvarande behov men hittar ingenstans att köpa den? Bara via amazon och då går shipping och import fees på lika mycket som själva lampan :surprised:
Tyska amazon! https://www.amazon.de/Superheller-Stirnlampe-Helligkeiten-Stirnlampen-Kopfleuchten/dp/B075ZN5LJY/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1533726200&sr=8-1&keywords=wowtac+a2s&th=1

Oavsett vad du bestämmer dig för, se till att köpa en "neutralvit". Även om kallvitt ljus av någon outgrundlig anledning har blivit populärt...

Tillägg: Om man handlar över 39 euro så brukar det bli fri frakt.
 
siggebo siggebo skrev:
Tyska amazon! [länk]

Oavsett vad du bestämmer dig för, se till att köpa en "neutralvit". Även om kallvitt ljus av någon outgrundlig anledning har blivit populärt...

Tillägg: Om man handlar över 39 euro så brukar det bli fri frakt.
Verkar inte som de skeppar till Sverige :thinking:
 
Konstigt, det går bra för mig att gå hela vägen till betalning. Synd om det inte fungerar.
 
Kom precis upp från min egna kära krypgrund efter lite kabeldragande och hade som vanligt min Nitecore HC 60 på huvudet. Rekommenderas. Lång batteritid och rejält ljus vill man ha, och uppladdningsbart batteri + vitt ljus. Den sitter stabilt också. Nitecore HC60 pannlampa med uppaddningsbart batteri på mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.