Vi behöver ta hjälp av lantmätare att reda ut vad som gäller för vårt officialservitut på väg från 60-talet. Det har låst sig helt med grannarna som hävdar att vår enda infart är en gångstig istället för väg på 200 meter över deras mark (tomten avstyckades från deras gård).

Någon som vet eller har erfarenhet av vägtvister och om det är en bra idé att be om lantmäteriförrättning?
 
Redigerat:
Man ansöker om fastighetsreglering hos lantmäteriet. Man får en handläggare och det drar ut på tiden. Kostnaden delas mellan fastighetsägarna som har nytta av regleringen. Sannolikt 50/50 melkan dig och grannen. Det tar ofta tid. Jag har ett aktivt ärende i min närhet, där har inget hänt på ett år. Så räkna inte med att det går fort.

Jag tror att mer information finns på lantmäteriets hemsida.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Börja med att titta i den förrättning som redan finns, var infarten finns och över vilken fastighet.
En fastighet har alltid en infart och den är alltid tilltagen så att den är farbar med bil.
 
  • Gilla
leffe-e och 5 till
  • Laddar…
Vad står det i handlingarna då?
Tycker inte det borde behöva bli en sådan konflikt om en avstyckning som är gjord så sent som 60-talet. Det borde vara rimligt ok skrivet om det är ett officialservitut från den tiden. Är det lokaliserat, dvs. utritat på karta?
Exakt hur är det formulerat?
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Kolla på ”Min fastighet” på Lantmäteriets webb så ser du nog kartor på hur det är. Allra minst lär servitutvägen finnas beskriven i text där.

Det här bör inte behöva kosta något alls att ta reda på och om grannen vägrar acceptera rn inskriven rätt har ni möjlighet att söka hjälp hos Kronofogden att tvinga dem. Klara papper brukar dock räcka långt nog.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
R
Fotografen Fotografen skrev:
Börja med att titta i den förrättning som redan finns, var infarten finns och över vilken fastighet.
En fastighet har alltid en infart och den är alltid tilltagen så att den är farbar med bil.
Nix, så är det inte. Jag hade gångbro till min fastighet över en damm tills för några år sedan. Fastigheten + 20 andra styckades av på 60 talet.
 
Mja, jag vill nog påstå att grundregeln är att det ska vara farbart med bil, blir svårt att underhålla byggnader annars. Möjligen kan det vara skillnad på vilken fastighetskod det handlar om.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Men det var inte självklart på 60talet. Det är inte säkert att det finns ett sådant avtal. Men det är nog inget problem att tvinga fram ett sådant om det är möjligt att bygga väg.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Det står rätt att begagna befintlig väg på stamfastigheten.

Grannarna hävdar nu att vägen är en stig och därmed finns enligt dem ingen befintlig väg. Vi har därför inte heller rätt att köra eller underhålla, eller ”inte rätt att göra något på deras mark”.
 
Redigerat:
  • Arg
leffe-e
  • Laddar…
Vad står det i servitutet?
 
I avstyckningshandlingarna med servitutet står bara ”rätt att begagna befintlig väg å stamfastigheten”.

I köpekontraktet som som bifogats avstyckningshandlingarna står rätt att begagna väg från tomtgräns till landsväg.
 
Redigerat:
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Då står det ju uppenbarligen väg i alla fall. Jag gissar att en förrättning skulle resultera i att det blir tydligt att ni även får (ska) underhålla den. Men med den formuleringen är det ju inte tydligt.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
R
Stor skillnad på väg och stig , väg är något som är farbart med fordon , vad ett fordon är
framgår tydligen inte bara väg , så det kan vara allt från Cykel till nästan stridsvagn .
Det finns ingen begränsning för fordon enligt det du säger , så då har du nog all rätt att
befara vägen som finns , sen hur det markerats på karta är en annan sak
Har dom andra vidtagit något som gör att du inte kan köra där ?
 
Vägen är i så dåligt skick att det går bara att köra när vädret är bra, blir gyttja på flera ställen när det regnat. Konflikten utbröt när vi ville underhålla vägen med grus. Grannarna motsätter sig allt underhåll och nekar nu till att det är en väg överhuvudtaget. Och om vi inte får underhålla så kommer vägen försvinna med tiden.
 
Titta i skifteshandlingarna från laga skifte för den fastighet vägen ligger på, brukar stå i stil med "väg om xx alnars bredd" eller liknande. Är vägen med där är saken biff, annars återstår lantmäteriförrättning. En fastighet ska alltid ha en tillfartsväg.
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.