I mitt hus med enskilt vatten via vattenförening har den tidigare ägaren lagt in 220/240v värmekabel (10/12 W/m, 2 ledare och skärm) till inkommande vattenledning. Dock lämnar inkopplingen via friliggande sockerbitar till en skarvsladd en del att önska... :dizzy:

Ska skärmen kopplas till jord?

Finns det något i stil med en sån här kontakt https://www.vvs-klimat.se/product.html/kontakt-for-overfyllnadsskydd som man skulle kunna använda sig av?

Det finns tyvärr inte el draget i närheten av inkommande vattenledning

Eller hur gör man enklast/bäst/snyggast?
 
R
V-kabeln behövs då ?
I nuläget innan du måste göra om , en vanlig jordad stickpropp monteras på V-kabeln
( är det en vanlig gummikabel som sockerbitarna sitter på ) och skärm till jord
dom andra två ingen betydelse på vilket stift dom hamnar
En vanlig skarvsladd i ett jordat vägguttag , finns portabla jordfelsbrytare att köpa och sätta i
uttaget , normen är JFB på allt som rör V-kabel
Gör en enkel skiss så går det bättre att visa och ge tips vad som behövs
 
När jag kopplat in värmekabel har det följt med bitar av smältlimmad krympslang och en beskrivning hur man skall avsluta det hela. Och ja. Skärmen har varit ansluten till jord. Det bästa borde vara om du kan få dit en dosa att koppla i den fast i. Vad jag förstår är jordfelsbrytare krav. Men det går ju att skruva på en stickpropp också som ett bättre provisorium än det nuvarande.
 
Okey, bra tips.

Vi har två centraler i huset och det sitter jordfelsbrytare i bägge dem. Sockerbitarna har suttit helt öppet mellan värmekabeln och en vanlig gummikabel (låååång) med en vanlig jordad stickkontakt i änden som de dragit fram till befintligt vägguttag om det fryser. Värmekabeln är inget under av smidighet då den är rejält styv. Att sätta stickkontakten direkt på den kändes klumpigt. Jag hade funderat på att sätta en ip66-dosa där jag drar in värmekabeln och där ansluta något smidigare, men kanske får jag göra som ni föreslår, sätta stickkontakten direkt på värmekabeln.
 
  • Oorganiserad hop av svarta och vita kablar med osäker koppling och en jordad stickkontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Ser inget bra ut , det med att sätta stickpropp direkt på V-kabeln ska du nog glömma , blir aldrig bra
finns dåligt med plats i proppen för att koppla
Att koppla i en dosa för tillfälligt bruk är bäst , men du ska lägga en kabel separat för den ,
vet inte hur det ser ut nu , men gör det riktigt så snabbt som möjligt , det är inte bra att ha
s.k hempul som varaktigt
V-kabeln styrs inte på något sätt då ? Bara rakt på i driften ? Hur lång är den ?
Ligger den på utsidan slangen/röret ?
 
R
Edit V-kabeln är det en aluminiummantel på den eftersom du säger bra stel
 
Värmekabeln styrs inte på något sätt, det är bara rakt ut i driften. Jag gissar att om vattnet frusit för den gamla ägaren så har han gått och dragit ut den långa sladden till närmsta uttag som sitter 15 m bort och satt in den.

Vattenledningen går under snöröjda ytor (entré-gång, parkering, uppfartsväg) så hur lång värmekabeln är vet jag inte, 2m, 5m, 25m?

Värmeledningen är märkt "X Kabelmetal X MPT KG 10 W/m 220V, 12 W/m 240V". Det är inte aluminimummantel utan flera lager PVC. Googlade på beteckningen och hittade denna som verkar stämma :)
http://www.nexans.lv/Sweden/2009/An & avslutningssats MPT.pdf
 
Du kan mäta resistansen i kabeln för att skaffa dig en uppfattning om hur lång den är. Är den lång kan det vara poäng att ordna en automatik till den hellre än att ha den inkopplad hela vintern. Instruktionen du länkar till visar samma tillvägagångssätt som jag sett tidigare. Försök att få tag på en sådan sats för avslutning.
 
R
Den är då platt och paralellresitiv , den är beskaffad så att den går att kapa på varje meter
Det är en liten midja på varje meter och klipps den strax efter midjan mot ut , så blir det en
s.k. kallända som används som kopplingsdel ( ingen värme på den delen ) har du möjlighet
att mäta hur mycket den drar i drift ( ex tångampermeter ) så går det att veta hur lång den är .
Hur var det ,ligger den på utsidan av slangen/röret eller invändigt , kan du se det ? ,
Den V-kabeln är godkänd för att lägga i vattenslang för dricksvatten
Efter sen man vet hur lång den är , så kan man ta ställning till om det är lönt att termostatstyra den.
Är det bara vid extrema tillfällen som vattnet kan frysa eller behövs den jämt på vintern
och V-kabeln bara använts för att tina då och då , när det frusit
.
 
R
A Avemo skrev:
Du kan mäta resistansen i kabeln för att skaffa dig en uppfattning om hur lång den är.
Är svårt att få fram längden på en paralellresitant med att mäta den , det blir kanske att ta till
Kirchhoffs lagar då eftersom det är ett flertal delar som är paralella
Bäst är att se hur mycket den drar i amp och räkna om i watt , sedan dividera med varje meters watt
 
Den används bara om vattnet frusit och det kan bara hända om det blir riktigt kallt en snöfattig vinter. De sista fem åren har den iallafall aldrig använts.

Jag kan inte se om den ligger invändigt eller utvändigt. Den försvinner ner i marken under altanen. Mer kan jag inte se annat än att riva altanen och gräva.

Hela lösningen ser ut som en efterkonstruktion.
 
Redigerat:
R
Då ligger den säkert på utsidan om slangen , var är början på den , den del som är med sockerbiten
 
R
Då ligger den säkert på utsidan slangen
Menar du att den slutar där med en sockerbit och sedan en skarvsladd runt ett hörn kanske till något
vägguttag på en utsida
 
R rävlyan skrev:
Då ligger den säkert på utsidan slangen
Menar du att den slutar där med en sockerbit och sedan en skarvsladd runt ett hörn kanske till något
vägguttag på en utsida
Precis, där slutar värmekabeln med en sockerbit, till en skarvsladd på typ 15 meter som ansluts i ett vägguttag "runt hörnet".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.