Hej! Äger ett hus från 1909 på ca 60 kvadrat som jag värmer med köksspis, en gjutjärnsspis, luftvärmepump och direktverkande elelement. Funderar på att byta ut köksspisen och då byta till vattenburen värme med tank i källaren. Min fråga är hur jag går till väga för att få nån prisuppfattning. Kan inte göra mycket själv, ska alltså anlita en firma som gör allt jobb. Funderar på begagnade saker som element eller akumulatortank.. eller är det dumt?
Tack för svar till en som ska börja nysta :)
 
Element och ackumulatortankar håller sig bra så begagnat brukar inte vara ett problem. Dock kan det bli svårare att få någon att göra jobbet när dom inte får sälja sakerna, kan tyckas lustigt men så är det.
 
Tack för svar! Låter nästan som att det är enklast att anlita en firma för rubbet. Har själv inte så mycket tid att åka och jaga begagnat heller. Är det VVS-firmor som ägnar sig åt sånt? Eller är det olika firmor som måste samarbeta?
Hälsningar från Sörmland :)
 
Staffans2000
Japp. Rörläggare!
 
Tackar!!
 
Jag var lite i samma situation som du för ett par år sedan.

Kökspanna från 1952 som gick direkt på vattenburna element från samma år.
Jag försökte få tag i många olika rörfirmor som alla hade fullt upp redan, och när jag väl fick tag i en så låg priset på ca 80.000kr för 2 tankar i källaren + ett vattenfilter.

Detta var naturligtvis helt otänkbart så jag tänkte om. I princip noll erfarenhet av värmesystem så satte jag igång mitt projekt.
Pannrum i uthus (inkl dubbelgips överallt, branddörr och ny skorsten) med 30m kulvert in till bostadshuset.
Begagnad panna (nibe 3000)
Begagnade ackumulatortankar på 2500L
Nytt kulvertstyrsystem
Ett antal begagnade radiatorer
Nya kopparrör till ALLT, drog alltså om alla radiatorkretsarna i bostaden.

Detta för det ringa priset av 118tkr. Jag kopplade in ett nytt vattenfilter i den summan också.

Så ja, det är skillnad med vad man får för pengarna, jag kan säga att jag hade en väldigt VÄLDIGT bra timlön om man tänker på vad det annars skulle ha kostat.
Närmast noll erfarenhet före detta, men jag lyckades. Fungerar perfekt.

Vad är då mitt råd?
Rörfirmor gör jobbet på sitt vis, man kan få till bättre lösningar av att tänka ut lösningar själv.
De är även otroligt dyra och allt de köper in tjänar de pengar på.
De vägrar i regel att koppla in begagnat, eftersom de då tjänar betydligt mindre.

Rådet: Det du verkar vilja åstadkomma är inte SÅ komplicerat egentligen, fråga runt i bekantskapskretsar om det finns någon som har någon erfarenhet. Det tar inte SÅ många helger att koppla in, utan det som tar tid är planeringen och inköp av allt osv osv. särskilt om man vill ha rätt delar till rätt pris begagnat.

Jag har 3 radiatorkretsar på mina ca 80 kvadratmeter, dessa kopplades in på 2 helger. Pannrummet tog också 2 helger, mest för att jag fick bygga en liggande vagga till expansionskärlet på vinden. Planering och inköp - måååånga kvällar under många månader.

Rördragningen och placering av radiatorer görs med fördel genom att tänka igenom alla möjliga och omöjliga alternativ först. Målet är ju så lite synliga rör som möjligt och ändå ha radiatorerna under fönsterna. INGA skarvar inbyggda någonstans är mitt råd.

Lycka till! ;)
 
A a_i skrev:
Jag var lite i samma situation som du för ett par år sedan.

Kökspanna från 1952 som gick direkt på vattenburna element från samma år.
Jag försökte få tag i många olika rörfirmor som alla hade fullt upp redan, och när jag väl fick tag i en så
A a_i skrev:
Jag var lite i samma situation som du för ett par år sedan.

Kökspanna från 1952 som gick direkt på vattenburna element från samma år.
Jag försökte få tag i många olika rörfirmor som alla hade fullt upp redan, och när jag väl fick tag i en så låg priset på ca 80.000kr för 2 tankar i källaren + ett vattenfilter.

Detta var naturligtvis helt otänkbart så jag tänkte om. I princip noll erfarenhet av värmesystem så satte jag igång mitt projekt.
Pannrum i uthus (inkl dubbelgips överallt, branddörr och ny skorsten) med 30m kulvert in till bostadshuset.
Begagnad panna (nibe 3000)
Begagnade ackumulatortankar på 2500L
Nytt kulvertstyrsystem
Ett antal begagnade radiatorer
Nya kopparrör till ALLT, drog alltså om alla radiatorkretsarna i bostaden.

Detta för det ringa priset av 118tkr. Jag kopplade in ett nytt vattenfilter i den summan också.

Så ja, det är skillnad med vad man får för pengarna, jag kan säga att jag hade en väldigt VÄLDIGT bra timlön om man vis, man kan mindre.

Rådet: Det du verkar vilja åstadkomma


Lycka till! ;)
Hej och tack för goda råd!!
Förstår mycket väl att det finns mycket pengar att spara. Får väl fortsätta att sätta mig in i hur saker och ting fungerar.
Känns ju dumt att byta ut köksspisen mot en ny och inte gå över till vattenburet. Tänkte då spisen i köket, tank i källaren och till att börja med två-tre element.
Dessvärre måste jag ju också jobba för att överleva så mycket tid finns inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.