Byggnadshöjden är i princip fasadens höjd om taklutningen är mindre än 45 grader.
Man tänker sig ett takplan som lutar 45 grader och så skjuter man in det mot husets sida. När detta plan skär något på byggnaden stannar man och definierar byggnadshöjden som den höjd som fasadens förlängning skär planet på. Dvs om lutningen på huset är mindre än 45 grader stannar detta vid fasaden.
I bilden ovan är byggnadshöjd 2 vad som blir byggnadshöjd om man har sadeltak med mindre lutning än 45 grader.
Med pulpettak blir andra sidans höjd högre och byggnadshöjden, som är medelvärdet, blir då också högre.
Slutsats:
Kör med sadeltak och rita en hus-skiss till grannen som har 45 graders lutning (jag antar nu att ni tänkt lägre lutning) där ni anger vilken byggnadshöjd det blir (lägre än detaljplanen) och vilken nockhöjd det blir (c:a 2-3 meter extra) till hans utsikt...
 
  • Gilla
Karl_Pedal och 1 till
  • Laddar…
W Wally 59 skrev:
Tack, men just nu känns det hopplöst. Vi har följt vår detaljplan förutom de 25 cm taket blir för högt.
Det finns ett enkelt sätt att lösa detta. Höj marken runt huset 25 cm. Det behövs inget marklov för 25 cm ändring och huset kommer ligga på den höjd från marken som är enligt plan.
 
  • Gilla
knutars
  • Laddar…
Som husbyggare kanske man får tänka ett steg längre. Passar mitt nya hus verkligen in i omgivningen. Själv tycker jag det ser gräsligt ut med en mörkgrå låda bland äldre hus och skulle själv ha klagat om det är så. Med det inte sagt att jag håller med grannen om små petitesser. Själva fick vi spränga och göra ny bottenplatta för 180 000,- för att grannen snett över sjön lämnade in en överklagan. Då var redan starttillståndet klart. Kommunen ville ha rött tak, fastän de flesta hus runtomkring har gröna eller grå tak. Bara att bita i det sura äpplet och anpassa så gott det går eller byta husvariant. Det där med att 50 meter skulle göra grannen rättslös tror jag inte på. Hos oss hade alla inom 300 m rätt att överklaga. T o m tyska sommarstugeägare som är i Sverige 5 veckor om året. Inte ens en gång ett klart startbesked gör att du sitter säker. Hos oss var det 97 m till sjön i stället för 100 m som avgjorde, trots att kommunen godkänt det. En granne 250 m fågelvägen bort, åberopar strandskyddet och allt måste göras om.
 
  • Gilla
Micc och 1 till
  • Laddar…
Humlo
Kan ni inte bara stunta i grannen förrän alla andra instanser sagt sitt? Ja menar om han klagar på utsikten så kanske man kan framföra till det till dem som ger bygglov med ett foto att han knappt skulle se ert hus osv. Ta diskussionen med de som ska ge er lov snarare än att sitta och detaljasnacka med grannen?
Nu vet jag inte hur gammal grannen är men om han inte gillar färgen och det skulle vara avgörande så måla det i den billigaste "godkända" färgen och så fort han blir för gammal så målar ni er färg. Jag hade försökt hålla grannen ifrån mig så mycket som möjligt och snackat med de som ska godkänna och sen när allt var klart ev. tagit snacket med grannen.
 
Tord Lj skrev nåt om att markhöjning kan göras med upp till en halvmeter utan lov? Skulle inte det funka?
 
  • Gilla
knutars
  • Laddar…
Fundera på hur du på laglig väg kan insynsskydda din tomt, samt över andra sätt ta kommandot i förhandlingarna.
  • En hög häck?
  • Kanske en carport?
  • En studsmatta med skyddsväggar?
  • Ett stort partytält?
  • En redskapsbod?
  • Ett växthus?
Kolla om den här grannen själv följer lagen till punkt och pricka eller om det kanske finns något som du kan anmäla.

Du behöver inte genomföra något av ovanstående; dubehöver bara skaffa dig ett bättre förhandlingsläge.
 
K Karl-udden skrev:
Tänk alltid på följande:

Det är enbart plankartan som vinner laga kraft..

Dvs sådant som inte finns med på plankartan, men finns med i detaljplanens beskrivning är nonsens och har inte vunnit laga kraft..

Detta är något som inte kommunen alltid är medveten om eller tänker på..

Vi har varit i ett ganska stort ärende där ett helt bostadsområde fått rätta sig efter plankarta och beskrivning, men nu när en påläst byggherre (fastighetsjurist även) vill bygga efter helt andra regler så har vi också lärt oss att beskrivningen inte är värd ett enda dugg i slutändan.
Vår beskrivning reglerade bygghöjd, hustyp, placering i förhållande till tomtgräns och mycket mer... men inget av det finns med på plankartan.. så byggherren får igenom precis allt hen önskar..

Kan säga att våra kommunanställda lärde sig ett och annat på vägen, och de skall ju vara proffsen....
Har du någon länk till plankarta och beskrivning? Skulle vara intressant att se. (Arbetsskada...)
 
harry73
Nu överklagade grannen bygglovet, så det är bara att gilla läget, Grannen har laglig rätt att göra det, så det är inget att behöva bli sur för.

Nu känns det inte att grannen har starka argument, eller stora anmärkningar, och det enda grannen kan anmärka på är den delen som avviker från detaljplan. Så färgen får han aldrig igenom. Höjden får han kanske igenom, men skulle det bli avslag kan ni kanske lösa det genom att höja marken något.

Till grannen kan du beter dig på följande sätt. Berätta för honom att du uppskattar han kommer med synpunkterna, och att det är hans rätt att överklaga.
Och att du tycker det är bra att kommunen/länsstyrelsen/rätten går igenom ärendet så att projektet blir så bra som möjligt för alla inblandade.
Du behöver inte såga grannens förslag, men du behöver inte heller ändra dina åsikter. Bekräfta bara för grannen att du värnar om hans åsikter och att det därför är viktigt att överklagandeprocessen pågår.

Skulle ni inte få bygglov, behöver du bara ändra huset så mycket att höjden blir 25cm lägre. Då följer huset DP och blir det inget grannhörande
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Uppenbarligen gillar inte grannen utseendet på kåken, trots att han kommer att se mindre av den än med det i området vanligare utförandet. En mörkgrå fasad syns betydligt mindre än en röd med vita knutar och fönsterfoder. Rimligen smälter ert hus bättre in bland träden.
 
Som flera andra har sagt, höj tomten runt huset. Du får sänka den när huset är färdigt.

Min ena granne klagade på att kvällssolen skulle försvinna med den föreslagna placeringen på huset, med resultatet att bygglovsenheten föreslog en för grannen mycket sämre placering, en stor del av deras utsikt försvann istället och även kvällssolen, fast en halvtimme senare på kvällen. Resultatet av detta blev den senare placeringen och en ännu mer missnöjd granne som inte kunde göra något åt det hela.

Detta skedde när föregående ägare av mitt hus byggde det, men man hör än idag grannen gnälla över att utsikten blev förstörd, det har gått 30 år sedan dess...
 
Kan vi få reda på om det är inom detaljplanerat område?
Kommer det inte se konstigt ut om man först höjer marken 25cm, och sen tar bort massorna igen?
Onormalt hög grundmur?
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
25cm är ungefär så mycket som grunden sticker upp på de flesta hus. Bygger man en altan så bygger man på den höjden eller lite till..
 
S
K Karl-udden skrev:
Tänk alltid på följande:

Det är enbart plankartan som vinner laga kraft..

Dvs sådant som inte finns med på plankartan, men finns med i detaljplanens beskrivning är nonsens och har inte vunnit laga kraft..

Detta är något som inte kommunen alltid är medveten om eller tänker på..

Vi har varit i ett ganska stort ärende där ett helt bostadsområde fått rätta sig efter plankarta och beskrivning, men nu när en påläst byggherre (fastighetsjurist även) vill bygga efter helt andra regler så har vi också lärt oss att beskrivningen inte är värd ett enda dugg i slutändan.
Vår beskrivning reglerade bygghöjd, hustyp, placering i förhållande till tomtgräns och mycket mer... men inget av det finns med på plankartan.. så byggherren får igenom precis allt hen önskar..

Kan säga att våra kommunanställda lärde sig ett och annat på vägen, och de skall ju vara proffsen....
Verkar galet att er plankarta inte innehöll regler för bygghöjd m.m. Vad fanns kvar för plankartan att reglera?

Kanske bra att förtydliga att plankarta inkl. planbestämmelser är juridiskt bindande, och planbestämmelser kan redovisas på annan handling än plankartan.
 
S fiar4387 skrev:
Verkar galet att er plankarta inte innehöll regler för bygghöjd m.m. Vad fanns kvar för plankartan att reglera?

Kanske bra att förtydliga att plankarta inkl. planbestämmelser är juridiskt bindande, och planbestämmelser kan redovisas på annan handling än plankartan.
Sorry,
De detaljer saker som inte fanns med på plankartan men som alla andra fått förhålla sig till i planbeskrivningen var typ följande:
Typ av hus (nya byggherren ska bygga parhus istället för enbostadshus), nockhöjd, placering i förhållande till tomtgräns, antal våningar, %-tuell byggarea av tomtens byggarea. m.m

Jag säger inte att detta är något som måste finnas med i alla detaljplaner, men det var sådant som fanns med i planbeskrivningen och alla fick förhålla sig till. Det fanns dock inte med på plankartan. Vilket ny byggherre nu utnyttjar.

Plankartan Inkl. Planbeskrivningen är juridiskt bindande, förutsatt att det finns markering/förkortning på plankartan som stödjer beskrivningen. Finns det en reglering i beskrivningen men ej i plankartans olika beteckningar, så är inte den regleringen juridiskt bindande.

Efter att ha klickat på en av de första länkarna hittar jag följande text ur en detaljplan upprättad 2016, Detta är från Lunds kommun och jag hittar det även i flertalet andra kommuners detaljplansförklaringar :
VAD ÄR EN DETALJPLAN? En detaljplan styr hur marken får användas för ett område inom kommunen exempelvis för bostäder, kontor, handel och industri. Detaljplanen får även reglera placering, utformning och utförande. En detaljplan består av en plankarta som är juridiskt bindande och en planbeskrivning som beskriver plankartan. Planbeskrivningen, som inte är juridisk bindande, ska underlätta förståelsen för plankartans innebörd.
 
Karl-udden, det du skriver är nog i grunden rätt. Det finns en bok som Boverket givit ut i ämnet och som kan vara bra att läsa.
https://www.boverket.se/contentassets/aab66a88bd3c4ed9a10b7dca693ce4a6/boken-om-detaljplan-2002.pdf
Allt handlar kanske om vad dokumentet heter/rubriken på dokumentet. Se fetskriften i citatet nedan.

På sidan 125 står det:
"Observera att det i båda fallen enbart är själva bestämmelserna samt
detaljplanekartan respektive den eventuella karta som visar var om
rådesbestämmelserna gäller som har rättsverkan. Således saknar t.ex.
detaljplanens plan och genomförandebeskrivningar rättsverkan. De
skall enbart förklara planens bakgrund,syften och avsedda
genomförande. I den mån man vill att dessa syften och avsikter skall få
rättsverkan måste man uttrycka dem som planbestämmelser.
Likaså
saknar en eventuell beskrivning till områdesbestämmelser bindande
verkan. Detsamma gäller den översiktsplan som områdesbestäm-
melserna grundar sig på."

Man skall dock nog ha väldig "tur" om sådant som begränsar byggnadens storlek etc inte finns med i planbestämmelserna....tror jag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.