Vi har ett hus byggt 1911 som vi håller på att byta fasad och fönster på. Vi försöker återskapa originalutseendet så nära vi kan. De fönster vi valt finns inga spaltventiler i, så vi måste sätta en extern ventil bredvid fönster i vardagsrum och sovrum.
Att sätta in en mordern fresh 90 ventil känns inte helt okej utseendemässigt. Vad har vi för alternativ?
 
A
Finns koppargaller till utsidan som är sjyssta om fasadfärgen tillåter. Insidan tycker jag är ok, har sju stycken tl80de i mitt 10 talshus.
 
Vad var det för fel på de gamla fönstren..?

Jag tycker ni ska vänta med att sätta dit extra ventiler tills ni får se hur behovet är.
 
Byggnadsvårdare byggnadsvård.com butik skrev:
Vad var det för fel på de gamla fönstren..?

Jag tycker ni ska vänta med att sätta dit extra ventiler tills ni får se hur behovet är.
Fönatrena vi byter ut är inte original, utan bytta omkring 1970 tillsammans med panelen.
I samband med arbetet passar vi på att byta ut isoleringen och montera vindduk, så är rätt säker på att ventilerna kommer att behövas.
 
T Tvapac skrev:
Finns koppargaller till utsidan som är sjyssta om fasadfärgen tillåter. Insidan tycker jag är ok, har sju stycken tl80de i mitt 10 talshus.
Vart får man tag på dessa galler och passar de i en tl80de?
 
J.Carlson J.Carlson skrev:
Vart får man tag på dessa galler och passar de i en tl80de?
Jepp, finns på nätet, minns ej var jag köpte. Googla fresh galler koppar!
 
J.Carlson J.Carlson skrev:
Fönatrena vi byter ut är inte original, utan bytta omkring 1970 tillsammans med panelen.
I samband med arbetet passar vi på att byta ut isoleringen och montera vindduk, så är rätt säker på att ventilerna kommer att behövas.
Jag förstår.
Var finns huset, är det kalla vintrar?
Om ni har ekonomi till det så rekommenderar jag isolering av naturfiber. Det är alla en vinnare på, miljö, hälsa och värmeekonomi.
Ett vanligt sätt att styra självdraget vid fönster är att ta bort en liten bit av tätningslisten. Det är billigt och det skämmer inte huset.
 
Byggnadsvårdare byggnadsvård.com butik skrev:
Jag förstår.
Var finns huset, är det kalla vintrar?
Om ni har ekonomi till det så rekommenderar jag isolering av naturfiber. Det är alla en vinnare på, miljö, hälsa och värmeekonomi.
Ett vanligt sätt att styra självdraget vid fönster är att ta bort en liten bit av tätningslisten. Det är billigt och det skämmer inte huset.
Tätningslisten i fönsterbågarna?
Hur reglerar jag det på ett enkelt vis om jag vill stänga till eller öppna mer?
Skulle det skämma så mycket om man hittar ett par ventiler som utvändigt passar in på huset?
 
Det går inte att reglera.
Det som sker är att flödet av luft förbi tätningslisten ökar med högre undertryck i huset. T.ex. om du eldar i en eldstad eller har en frånluftfläkt i badrum och kök.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.