I Lund kör vi den 6/10 kl 11 en heldag med handöverfräsen, varmt välkomna!

Efter ett antal Sliparedagar (https://www.byggahus.se/forum/threads/sliparedag-med-verktygsoel-i-lund-3-9.280065/ https://www.byggahus.se/forum/threads/sliparedag-ljugaroel-loerdag-27-5.293504/
https://www.byggahus.se/forum/threads/sliparedag-i-lund-2-11-8-3.222489/page-2https://www.byggahus.se/forum/threads/sliparedag-blir-hyvlaredag-3-12-vaelkomna.305597/) som har varit väldigt trevliga och lärorika så är det nu dags för en dag med handöverfräsen.

Som vanligt är det lärlings-Jesper som bär skulden till tillställningen. Han har precis fått en alldeles egen Elu-fräs och då krävs det såklart en ordentlig genomgång, grundligt, från början. När jag ändå ska gå igenom detta så passar vi på att bjuda in alla andra som är sugna! Det kommer att bli en heldag i seminarieform med teori och praktik.

Jag kommer att början helt från början så även du som aldrig har sett en handöverfräs är varmt välkommen. Beroende på hur långt vi hinner så kommer vi att komma ungefär till kopierringar och ett litet urval jiggar. Även kringliggande ämnen som är viktiga vid fräsning kommer att behandlas som exempelvis bryning av hårdmetalleggar, offermaterial mot urslag, dammutsug etc etc.

Det kommer inte att finnas möjlighet att alla ska kunna köra, men det kommer ändå att bli en hel del fräsning så ta med skyddsglasögon och hörselskydd.

Bonus: Ola_c också att vara på plats och demonstrera ett par av sina geniala jiggar för tappar, tapphål med mera!


På kvällen är det bokat bord för mat i ljugaröl i Lund kl 19. Det går givetvis fint att ansluta då också!

Anmäl dig här i tråden om du kommer!

Välkomna!! //daniel
 
  • Gilla
aiskylos2 och 8 till
  • Laddar…
Det här är sjukt...



Vad är oddsen?


Återigen har eventet hamnat när jag jobbar jour..suck.. (jag har börjat misstänka att ni frågar min fru om lämpliga datum!)

Filmas det hela?
 
Det här låter kul, jag kommer:)

...tapparna kör jag på bordsågen men tapphålsjig o frässvarven o multifräsjiig o lite annat roligt tar jag med.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Det här är sjukt...



Vad är oddsen?


Återigen har eventet hamnat när jag jobbar jour..suck.. (jag har börjat misstänka att ni frågar min fru om lämpliga datum!)

Filmas det hela?
Jäkla tråkigt:( O ingen filmning planerad tyvärr.
 
Skall göra vad jag kan för att deltaga, men lovar inget ännu.

Låter jättekul!
 
Är man välkommen som gröngöling som inte kan bidrar med något?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Är man välkommen som gröngöling som inte kan bidrar med något?
Absolut! Inga förkunskapskrav alls:)
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jäkla tråkigt:( O ingen filmning planerad tyvärr.
Fick samma fråga på Facebook (ang filmning alltså) och tänkte en runda till på det. Jag har själv ingen utrustning, eller kunnande*, men om någon kan och vill så är det fritt fram att filma.


* Häromdagen var jag och lärlingen ute på montage. När vi är klara skall allt dokumenteras, batteriet är slut i telefonen så jag frågar om jag kan låna hans. Blir glad när jag ser att det är samma modell som jag har, knappar snabbt in koden o ska börja fota. Funkar inte så jag knappar in igen och igen.....sen tittar den stackars lärlingen på mig och verkar inte riktigt kunna hålla sig - ska jag berätta först att man inte behöver kod för att fota eller ska jag berätta först att vi inte har samma kod bara för att vi har samma modell av telefon?!? :crysmile::crysmile::crysmile:...lång dag och varmt skyller jag på....
 
  • Gilla
OverAndOut och 1 till
  • Laddar…
Det där var ju en fantastiskt bra idé!!!
Har fyra st handöverfräsar och gillar dem otroligt mycket och använder dem ofta men har alltid haft en känsla av "gör jag det här rätt?"

Ska göra allt jag kan för att kunna vara med. Kul!
//Ronnie
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Det här är sjukt...



Vad är oddsen?


Återigen har eventet hamnat när jag jobbar jour..suck.. (jag har börjat misstänka att ni frågar min fru om lämpliga datum!)

Filmas det hela?
Kan inte låta bli att undra, inte minst med tanke på andra inlägg du gjort här och definitivt inget illa ment — är du i rätt bransch? :thinking:
Kan iofs lätt föreställa mig att du gör ett bra jobb där också.

//Ronnie

PS Byta jour är inte att tänka på? DS
 
  • Gilla
KÅMH
  • Laddar…
Jag har bara två men är å andra sidan inte frågande på om jag gör rätt... Jag siktar på att komma för att komma upp på samma nivå som @Pysslaren.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
är du i rätt bransch? :thinking:

PS Byta jour är inte att tänka på? DS
Tveksamt om jag är i rätt bransch, problemet är att inkomsten som nättroll på bygghusforumet inte skulle tillåta alla verktygsinköp.. ;)

Nä, byta jobbdag skulle inkräkta på en av de andra få lediga helgerna där chefen redan planerat in ngt..
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Det här låter kul, jag kommer:)

...tapparna kör jag på bordsågen men tapphålsjig o frässvarven o multifräsjiig o lite annat roligt tar jag med.
Finns det möjlighet för inkvartering för långväga gäster någonstans för natten? Jag är inte knusslig, ett rikthyvelbord och en filt så sover jag fint!
 
V vectrex skrev:
Finns det möjlighet för inkvartering för långväga gäster någonstans för natten? Jag är inte knusslig, ett rikthyvelbord och en filt så sover jag fint!
Ta med dig en tältsäng eller något så går det fint att sova i snickeriet:) Vill du ha det mer bekvämt så finns det diverse hotell etc i Lund.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Ta med dig en tältsäng eller något så går det fint att sova i snickeriet:) Vill du ha det mer bekvämt så finns det diverse hotell etc i Lund.
Bo på hotell ensam kan jag göra på jobbets räkning. Alternativet är att man åker hem på kvällen, men då blir det inga after-fräs-öl! :oops:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.