Hej på er!

Var på semester i södra Europa.
Såg att de flesta husgrunder bara hade en "betong gång" intill husgrunden. (se bild)
Det ska tydligen räcka för att inte få upp fukten i huset.

Nu ska man inte jämföra äpplen och päron, men jag fick en idé att göra liknande med mitt hus som har källare.
Huset och dräneringen är från 1952 och ligger 18.5 m över havsnivån.
Källaren är "torr". Har tre fuktmätare som aldrig mätt över 68% i luftfuktighet.
Normalt sätt pendlar det mellan 50-55%.
Besiktningsmannen fick mellan 110-170 enheter på protimätaren när vi köpte huset.

Jag är medveten om att detta kommer inte ersätta en rikigt dränering och platonmattor.
Frågan är om man lägger markplattor som lutar ifrån husgrunden, säg 70-80 cm långa,
hjälper till så mycket så det blir märkbart bättre?

Betonggång bredvid husgrund med väta, omgiven av gräsmatta och växtlighet efter regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Blir mycket stänk på grundmuren som kanske blir blöt och fuktig
har du otur så går fukten i väggen
 
Gäller det även om plattorna lutar ifrån huset?
 
R
Ja , ska det ínte stänka så blir väl en lutning utåt på ca min 30 -45 grader
 
harry73
Såklart blir fuktbelastning på dräneringen mycket mindre
 
Då dräneringen är från 1952 räknar jag med att den är icke existerande.
Jag är ute efter mindre fukbelastning i källaren från källaräggarna.
 
.....För att återuppta tråden lite....
Jag köper inte rikigt detdär med att plattorna gör att det skvätter på gundmuren/fasaden.
Varför? Se exemplet på bilden....
 
Klart att det hjälper men du skulle kunna få till samma eller bättre funktion genom att gräva ner något fukttätt med lite lutning och sen grus ovanpå. Typ platonmatta eller något liknande. Besparar dig tonvis med betong.
 
V vectrex skrev:
Klart att det hjälper men du skulle kunna få till samma eller bättre funktion genom att gräva ner något fukttätt med lite lutning och sen grus ovanpå. Typ platonmatta eller något liknande. Besparar dig tonvis med betong.
Den idén har slagit mig också, men hur blir det då med fukten som kommer från marken och uppåt?
Jag menar, betong släpper ju genom lite lite väta med en plastmatte inte kommer göra det alls.
Eller är jag ute och cyklar?
 
R
Hur långt ut från grunden har du tänk dig med grus ,en hel gång då
 
R rävlyan skrev:
Hur långt ut från grunden har du tänk dig med grus ,en hel gång då
Vad menar du med "en hel gång" ?
Om det blir att gräva ner en platonmatta, så blir det troligen en 2 m bred rulle jag kommer köpa och lägga ut med lutning
 
R
S Stefan85 skrev:
Vad menar du med "en hel gång" ?
Om det blir att gräva ner en platonmatta, så blir det troligen en 2 m bred rulle jag kommer köpa och lägga ut med lutning
Ber om ursäkt lite miss kanske , det var bredden på gruset ut från huset jag tänkte på om det var för att gå på
 
R rävlyan skrev:
Ber om ursäkt lite miss kanske , det var bredden på gruset ut från huset jag tänkte på om det var för att gå på
Jaha!
Nej, jag tänkte inte gå på det, funktionen med plattorna skulle vara mer som ett "paraply" för grunden.
 
R
Då är tanken någonting mellan 0,5 till 1 meter ut , klipp platon på mitten , längre ut
än 1 meter behöver du inte , det med markfukt tror jag du inte behöver oroa dig för
det blir torrt utmed grunden en bit ut
Jag satte cementplattor 30X30 cm , 30 cm ut på högkant som sticker upp 10 cm inget gräs
finns innanför , och fyllt med natursten ( runda ) och det ventilerar närmast grunden
Lite tjurigt med höjden då gräset ska klippas , men det går inte att få allt
 
  • Gilla
Stefan85
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Då är tanken någonting mellan 0,5 till 1 meter ut , klipp platon på mitten , längre ut
än 1 meter behöver du inte , det med markfukt tror jag du inte behöver oroa dig för
det blir torrt utmed grunden en bit ut
Jag satte cementplattor 30X30 cm , 30 cm ut på högkant som sticker upp 10 cm inget gräs
finns innanför , och fyllt med natursten ( runda ) och det ventilerar närmast grunden
Lite tjurigt med höjden då gräset ska klippas , men det går inte att få allt
Tack för det uttömmande svaret!
Men, jag har ett hus med källare.
Kommer det fortfarande att funka med din idé? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.