Delvis lagd stensättning i slänt med trappsteg och brunnslock, omgiven av murverk och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hej,
Håller på med en lite stensättning av en slänt ned till förrådet under verandan. Bygger en liten ramp med en trappa vid sidan.

Frågan är vad jag skall sopa ned i fogarna. Eftersom jag har en brunn i botten vill jag helst att vattnet skall rinna på ytan och ner i brunnen. Pga av lutningen är jag rädd att vanlig sand eller stenmjöl i fogarna rinner bort när det regnar ordentligt.

Det finns svindyr fog att köpa som hårdnar, har jag läst, men denna är genomsläpplig. Jag skulle ju helst se att vattnet rinner på ytan.

Jag funderar på att sopa ner vanlig murbruk A i fogarna och sedan vattna så att fogarna härdar och blir täta. Murarna på sidorna är murade fast med murbruk A, och även de stora stenarna i trappstegen.
Jag inser att det kan bli sprickor pga värmeutvidgning osv, men hur illa kan det bli?

Tips mottages tacksamt av någon med egen erfarenhet.
 
R
Kanske bäst med torrbruk som sopas ner , 40 % cement och 60 % putssand
sanden ska vara fuuuktig , lämpligt blanda i en tombola och nästan gå med blomsprutan för att vattna lite efter , spolas lätt bort annars och sjunker bra med för mycket vatten
 
Jag sopade ner murbruk A, torrt, sedan vattnade jag. Inte med blomspruta, då hade jag nog fått hålla på i en vecka, utan med vattenslangen och fin dimmig stråle från munstycket. Kanske skulle sparat större fogar. Jag fick gå lös med handsläggan och en plankstump för att vibrera ner pulvret mellan stenarna. Ganska tungt arbete som tog en bra stund.

Jag är iaf nöjd med resultatet. Återstår att se om det håller eller fryser sönder efter ett par göteborgsvintrar.

Nyfärdigt gatstenarbete med jämnt lagda stenar och murbruk, nära en trätrall med krukväxter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
högmo och 3 till
  • Laddar…
R
En del jobb men tror det blir bra , det var nog det med smala fogar som det gick trög att få ner det
Tycker det bra ut , verkar vara tätt i fogarna på tappen , ska du göra lika på nerfarten ,
så ta stenmjöl den här gången den är mycket finare
Prova i en hörna
 
  • Gilla
G. Marklund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.