J justusandersson skrev:
Alla färger är inte diffusionsöppna. I akrylatfärger består bindemedlet av polymerer, i dagligt tal kallat plast, garanterat diffusionstätt. Detta förhållande kan hanteras på olika sätt, men det är en annan femma.
Akrylatfärgen är inte diffussionstät, men den har den nackdelen att kunna släppa ut fukten sämre vid varm väderlek då porerna "stängs" igen.
Den släpper helt enkelt in fukt lättare än den släpper ut fukt.
Om man använder en korrekt grund så är det inget problem med Akrylatfärg.

Mvh P-A
 
En tät färg kan funka utmärkt. Om den verkligen är tät och inte har en massa sprickor som suger in vatten och är målad på en ventilerad fasad funkar den säkert bra. Utan ventilationsspalt i fasaden är den katastrof.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Att det finns porer i polymererna betyder inte att färgen är diffusionsöppen. Med en diffusionsöppen färg kan den i luften bundna vattenångan röra sig genom färgskiktet oberoende av plats. Jag vet att man med rätt konstruktion och underarbete kan få akrylatfärg att fungera, men också att det kan bli katastrof.
 
Om man utgår från rätt utfört arbete oavsett färgtyp så är systemmålning med akrylatfärg bäst i de konstruktioner där den är lämplig, om man gillar långa underhållsintervall. Alla verkar eniga om detta utom de som nämndes i det filosofiska inlägget ovan. ;)

Jag gillar att den är tät för då slipper min fasad bli blöt. ;)
Och som sagt, rätt färg på rätt plats!! Träfasad med invändig luftspalt målad på utsidan (inkl. ändträ!!)= akrylat bästa valet om man vill ha en täckande färg. Olja+grund+2x färg.

Smått värdelöst till tex balkongräcket som man målar runt om dock då det inte tillåter en endaste defekt i ytan eller utförande.
 
O
J justusandersson skrev:
Jag vet att man med rätt konstruktion och underarbete kan få akrylatfärg att fungera, men också att det kan bli katastrof.
Det kan det "bli katastrof" med nästan allting om man gör fel. Så om du inte har bättre argument än att det blir fel om man gör fel så känns det inte seriöst. Särskilt som du med stor auktoritet ensidigt underlåter att nämna några som helst problem med t.ex. linoljefärg. Den har också brister och det kan också bli fel om man gör fel. Nämn gärna att den faktiskt inte tål fukt och vatten och då bryts ned. Nämn gärna att när oljan diffunderar in i träet så torkar bindmedel och färgpigment ut och färgen kritar. Eftersom processen inte är homogen så torkar färgen ut olika snabbt på olika ställen vilket skapar spricker och ofta börjar den även att flagna. Desto fler och tjockare lager desto mer påtaglig är effekten. Sen bör man vara medveten om att "gammal fin linoljefärg" visserligen var motståndskraftig mot mögel och alger men att det berodde på giftiga och hälsovådliga färgpigment som t.ex. blyvitt. Dagens mer miljövänliga linoljefärger har andra pigment som t.ex. zinkvitt, men som då gör att färgen lättare mögler. För att motverka det tillsätter man då medvetet gifter som blysickativ eller boracol. Sen är det visserligen så att linolja i sig är en naturlig produkt men varken balsamterpentin eller lacknafta som är det lösningsmedel som används är särskilt nyttigt. Balsamterpentin kan till och med vara allergiframkallande.
 
Redigerat:
  • Gilla
dank och 1 till
  • Laddar…
Steamboy missförstod syftet med mitt inlägg. Jag är inte förespråkare för någon speciell färgtyp, jag tycker man ska göra det valet med hänsyn till konstruktion, byggnadstyp, tidigare ytbehandling mm. Det finns ingen ytbehandlingsmetod som är utan problem. Jag bara påpekade att det är fel att beskriva akrylatfärg som diffusionsöppen.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Steamboy missförstod syftet med mitt inlägg. Jag är inte förespråkare för någon speciell färgtyp, jag tycker man ska göra det valet med hänsyn till konstruktion, byggnadstyp, tidigare ytbehandling mm. Det finns ingen ytbehandlingsmetod som är utan problem. Jag bara påpekade att det är fel att beskriva akrylatfärg som diffusionsöppen.
Jag förstår vad du menar, Akrylaten bör inte kallas för diffusionsöppen eftersom den släpper in fukt lättare än den släpper ut fukt.

Den är inte heller diffusionstät, det bör man veta när man skall tvätta fasaden.
Högtryckstvätt på akrylat under varm sommardag stänger in fukt under täckfärgen.

Det är otroligt viktigt med grundolja, grundfärg, speciellt på akrylaten som ger ett lätt intryck att vara tät, vilken den inte är.

Så troligtvis har vi rätt båda, beroende på hur man ser på saken, inte diffusionstät och inte heller diffusionsöppen, bara tät och andas åt fel håll....

Mvh P-A
 
Är det rätt uppfattat att av alla vanliga färger så är akrylaten tätast? Med marginal? Så pass tät att man rent praktiskt kan säga att den är tät?

Jag har provat att högtryckstvätta löst virke, o sen köra bort färgen med elhyvel och det är svårt att se att de läckt igenom fukt genom färgen.

I praktiken är problemet med högtryckstvätten alla springor man trycker in vatten i, såvida man inte håller munstycket för nära.
 
Claes Sörmland
martin43 martin43 skrev:
Är det rätt uppfattat att av alla vanliga färger så är akrylaten tätast? Med marginal? Så pass tät att man rent praktiskt kan säga att den är tät?
Alkydfärg är tätare än akrylfärg sett till filmen, d v s om du mäter ångmotståndet i den intakta filmen. Men alkyden hårdnar med tiden och kommer att spricka, särskilt om underlaget rör på sig p g a att träet tar upp fukt. Nu är den inte längre tätast utan den sega och åldersbeständiga akrylen vinner.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Sen för att krångla till det har jag sett att på fönster- och snickerifärg står det något om "akrylatförstärkt alkydoljefärg, vattenburen" eller nåt sånt.
Och i MSDS är det ungefär lika delar alkyd* och akrylat *.

Bäst av båda världar??
 
Det bästa är att välja ett hus som inte har en träfasad helt enkelt.
 
  • Gilla
Cole123 och 1 till
  • Laddar…
Putsfasader är också känsliga för fel färg.
 
D Daniel 109 skrev:
Putsfasader är också känsliga för fel färg.
Och för när ungdomar kastar ägg på dem. :/
 
D Daniel 109 skrev:
Putsfasader är också känsliga för fel färg.
D Daniel 109 skrev:
Putsfasader är också känsliga för fel färg.
Jo men det känns inte som det finns femtusen olika färger och system och att minst 10 st "hemmafixare" varit där och kladdat på nån färg de fått av grannen eller hittat i förrådet. De flesta putsade hus har väl troligtvis haft någon insatt som pulat med..
 
Claes Sörmland
Säg inte det. T ex kostar det mig en omputsning av en skorsten att några klantarsel målade putsen med en "Puts- och murfärg" baserad på alkyd för tiotalet år sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.