En kompis har totalrenoverat en gammal kåk, och allt det elektriska är nyinstallerat av hans far som är behörig elektriker - i Lettland...
Gubben är säkert duktig, men jag har aldrig sett så många konstiga kabeltyper. Vartända uttag/lamputtag har dessutom en alldeles egen säkring.
Men nu till det som bekymrar mig mest: kabeln mellan huvudsäkringarna/elmätaren och elcentralen inne i huset är en 10 kvadrats aluminium kabel - är det lagligt?
Har sökt, men inte blivit klok.
Läste dessutom nåt om att man behöver speciella anslutningsplintar om man vill anv alu kabel...?
 
tommib
Välkommen till forumet!

Att använda aluminiumkabel i så små dimensioner får nog betraktas som mycket ovanligt i Sverige. Det är korrekt att man ska ha anslutningsplintar avsedda för aluminium.

Man kan inte prata om att en installation är olaglig på det sättet, däremot kan man prata om att den inte uppfyller svenska normer (vilket den troligen inte gör). Den behöver inte vara sämre för det, däremot är det upp till installatören att visa att den uppfyller svenska krav på säkerhet.

Olagligt är det däremot för polarens pappa att komma hit och göra elinstallationer utan svensk behörighet.

När du säger att varje uttag/lampa har en egen säkring, är du säker på att det är så? Kan det vara frågan om en KNX-installation? En sådan utförs ofta med ett rör till varje enskild punkt, inget konstigt i det.
 
  • Gilla
Norsken69
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Att använda aluminiumkabel i så små dimensioner får nog betraktas som mycket ovanligt i Sverige. Det är korrekt att man ska ha anslutningsplintar avsedda för aluminium.

Man kan inte prata om att en installation är olaglig på det sättet, däremot kan man prata om att den inte uppfyller svenska normer (vilket den troligen inte gör). Den behöver inte vara sämre för det, däremot är det upp till installatören att visa att den uppfyller svenska krav på säkerhet.

Olagligt är det däremot för polarens pappa att komma hit och göra elinstallationer utan svensk behörighet.

När du säger att varje uttag/lampa har en egen säkring, är du säker på att det är så? Kan det vara frågan om en KNX-installation? En sådan utförs ofta med ett rör till varje enskild punkt, inget konstigt i det.
Är fd elektriker, men la av för 15 år sedan. Mycket har hänt på regelverk sidan, och numera är jag mycket försiktig med mina svar när kompisar frågar, hehe
Jo - jag är säker, varje enskild uttag har en egen säkring. Inte fel, men en rejäl Overkill :)
 
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Att använda aluminiumkabel i så små dimensioner får nog betraktas som mycket ovanligt i Sverige. Det är korrekt att man ska ha anslutningsplintar avsedda för aluminium.

Man kan inte prata om att en installation är olaglig på det sättet, däremot kan man prata om att den inte uppfyller svenska normer (vilket den troligen inte gör). Den behöver inte vara sämre för det, däremot är det upp till installatören att visa att den uppfyller svenska krav på säkerhet.

Olagligt är det däremot för polarens pappa att komma hit och göra elinstallationer utan svensk behörighet.

När du säger att varje uttag/lampa har en egen säkring, är du säker på att det är så? Kan det vara frågan om en KNX-installation? En sådan utförs ofta med ett rör till varje enskild punkt, inget konstigt i det.
Man kan mao inte utan vidare ansluta en alu kabel vare sig till den befintliga plinten i det nya elskåpet eller elcentralen?
Man måste först på något vis konvertera plintarna till alu ener?
Om han nu tänker behålla alu kabeln...
 
Man får helt enkelt kolla på plinten den är ansluten från och mot. Där står det al / cu och respektive moment dessa skall dras med.

Måste vara ena sjuka mängder säkringar om varje har en separat. Bild?
 
Jag har också 10kvmm aluminum kabel som matning in i huset i min kåk från 1977.
Elektrikern här har lagt en kopplingsbox ovanför centralen där aluminum kabeln går in och sen går det 4x6kvmm från den in i centralen...

Jag har alltid trott att det var för att inkommande kabel var för kort men det kanske är för övergång mellan ALU och koppar då...? :thinking:
 
Det finns suveräna plintar för båda så troligen så var kabeln förkort..
 
tommib
Om kompisens pappa är elektriker i Lettland så har han sannolikt koll på hur det ska anslutas. Det är ju inte så att fysiken är annorlunda där. Plintar som klarar aluminium finns, det är bara inte standard i en svensk villacentral. Han kanske har tagit med sig allt materiel från Lettland, då kan det vara svårt att komplettera i efterhand om det behövs.

Det låter dock väldigt märkligt med separata säkringar för allt.
 
  • Gilla
Greger Hawkwins
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om kompisens pappa är elektriker i Lettland så har han sannolikt koll på hur det ska anslutas. Det är ju inte så att fysiken är annorlunda där. Plintar som klarar aluminium finns, det är bara inte standard i en svensk villacentral. Han kanske har tagit med sig allt materiel från Lettland, då kan det vara svårt att komplettera i efterhand om det behövs.

Det låter dock väldigt märkligt med separata säkringar för allt.
Bild har jag inte för hand, men jag kommer ihåg att det sitter 20 10A säkringar där, (Mikrobrytare) varav 1 trefasgrupp.
Vi snackar om 1 plan, 2 rok...
 
tommib
Är allt inkopplat då? Det kanske var en färdigkopplad central eller något som blivit över någonstans. Rätt liten kåk om det är 2 rok, men det kanske är öppen planlösning ;)
 
tommib tommib skrev:
Är allt inkopplat då? Det kanske var en färdigkopplad central eller något som blivit över någonstans. Rätt liten kåk om det är 2 rok, men det kanske är öppen planlösning ;)
Riktigt stora rum, samt dito hall o bad. Finns 1 oinredd rum. Övervåningen ska även den inredas så småningom, så det blir väl en 15-20 proppar till...
Nej - ingen "färdigcentral"
Kompisen säger det är så de gör i Lettland - något jag betvivlar.
Tror snarare pappan på sitt lilla vis kände sig osäker på den Sv normen, och detför vslt att ta det säkra före det osäkra... ehh, hehe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.