Hej

Om en vecka ska vi börja lägga trall, 24 meter långt. Jag funderar på att bygga stora rutor med friser, men jag har svårt att föreställa mig om det blir snyggt.

Jag gillar avgränsningar och tycker att det kan vara kul med avbrott i mönstret. I det här fallet tänker jag mig att det inte blir några löpande skarvar alls. Säg att virket är 4,20 (är inte hundra, men jag utgår ifrån det), då tänker jag att alla brädor kapas lika och jag bygger då ett fack som är 4,20 brett. Sedan blir det ungefär 5 sådana "rutor" på längden. Sen blir det en ram runt alltihop också, men det ser jag som en självklarhet.

Om det blir för mycket med 4 meters-rutor på det här sättet så går det ju att ha dubbla bredden, således finns det 1-2 skarvar under sträckan, som då fördelas löpande.

Jag har gjort en enkel skiss. Hela altanen är dessutom i vinkel, men principen blir densamma på båda sidor. Försök att inte låta ditt öga störas av att jag gjorde rutorna olika stora. :) Eventuellt blir sista rutan, i ena änden lite mindre, men så får det bli.

Min känsla är att det vore jäkligt smutt att bli av med alla skarvar. Det känns lätt att hålla linjerna och jag föreställer mig byggprocessen som rätt effektiv också. På med allt i en ruta, renkapa ändarna, gör plats för friserna, dit med nästa ruta, sätt friserna emellan (eller senare). Upprepa tills det är klart.

Hur tänker ni?
Virket blir antagligen 145mm kärnfuru.
 
  • Skiss av en altan med rutmönster och friser, intill en markering för ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför lägger du inte trallen på andra ledden? :thinking:
 
R
Som din bild visar är bra , tänk till på virket , det är 2,4 och rensåga 5 cm varje sida
så spricker dom sämre i ändan , då blir dom på längden 2,3 , bara räkna med
någon cm kortare mellan bärreglarna ,jag har så , blev lite mer virke då det måste
vara stöd för tvärbrädan
Hänger du med ?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Varför lägger du inte trallen på andra ledden? :thinking:
1: Kan inte pga hur grunden är byggd.
2: Vet inte varför jag skulle vilja? Jo - om det visar sig att virket är 3.5 meter långt, eller något annat klockrent som inte ger något spill alls. Men annars ser jag ingen poäng. Eller har du någon annan tanke?
 
R rävlyan skrev:
Som din bild visar är bra , tänk till på virket , det är 2,4 och rensåga 5 cm varje sida
så spricker dom sämre i ändan , då blir dom på längden 2,3 , bara räkna med
någon cm kortare mellan bärreglarna ,jag har så , blev lite mer virke då det måste
vara stöd för tvärbrädan
Hänger du med ?
Tack, jajjemen! Men jag hoppas verkligen att virket är längre än 2,4m.
 
R
T tobbew skrev:
Tack, jajjemen! Men jag hoppas verkligen att virket är längre än 2,4m.
Fel :worried: vände på siffrorna ska vara 4,2 meter
 
J
Blir snyggt. Tänk till en extra gång med reglarna som stöttar frisen. Ring de som du köper trallen av och fråga om längden så du kan förbereda.

Vid hörnet kan du lägga typ fiskben istället för att gera. Virket kommer att krympa ordentligt och ge en ojämn vinkel om du gerar och dessutom är "fiskben" mer ovanligt i Sverige
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.